لیلی خامنه*: صنعت دارو از آن دسته صنایع در کشور است که هیچگاه تقاضا برای آن در دنیا تمامی ندارد. اپیدمی یا فراگیر شدن بیماری‌ها در کشورهای جهان موجب شده صنعت دارو نه تنها در ایران بلکه در تمام کشورهای جهان گام‌هایی رو به توسعه بردارد.

از سویی دیگر تخصصی بودن و دانش در این صنعت موجب شده است که این صنعت با موج تقاضا برای تاسیس واحدهایی مانند سیمان، ‌کاشی و سرامیک، ماکارونی و نوشیدنی‌ها مواجه نشود.

صنعت دارو در مستطیل تالار شیشه‌یی درگذشته از صنایع پرجمعیت و بزرگ و مهم بورس مطرح می‌شد اما امروز در بورس به صنایع کوچکی تبدیل شده که برای توسعه آن فکری نشده و به صنعتی کوچک تبدیل شده است.

به لحاظ ارزش ریالی حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد دارو وارداتی و مابقی تولید داخل است که نشان می‌دهد پتانسیل در این صنعت وجود دارد ولی شرکت‌هایی که در این صنعت فعالیت دارند به‌ندرت به سراغ تامین مالی و افزایش سرمایه می‌روند و احساس می‌شود که پروژه و طرح جدید تعریف و اجرا نمی‌شود که شرکت‌ها از تامین مالی از طریق بازار سرمایه و افزایش سرمایه استقبال نمی‌کنند.

اگرچه دارو هم مانند غذا در لیست تحریم‌ها قرار نمی‌گیرد اما تحریم‌های صورت گرفته بر صنعت بانکداری و هزینه بالای نقل و انتقال پول بر این صنعت مانند دیگر صنایع باعث شده بود هزینه تولید دارو در کشور افزایش یابد. صنعت دارو اگرچه همیشه مورد توجه و اقبال عمومی فعالان بازار سرمایه قرار گرفته اما این صنعت نیز به مانند بعضی از صنایع کشور (بانکداری و خودرو) پس از مذاکرات ژنو دوباره در بسیاری از روزها در صدر جدول بهترین تقاضا و قیمت قرار می‌گیرد. سیدابراهیم هاشمی، یکی از وارد‌کنندگان دارو و فعالان بازارسرمایه در زمینه صنعت دارو در این‌باره به «اعتماد» گفت: حذف تحریم‌ها از صنعت بانکی موجب می‌شود که انتقال و ترانزیت پول برای این صنعت راحت‌تر صورت گرفته و هزینه این کار را کاهش می‌دهد اما ازدیگر دلایلی که موجب شده وضعیت دارویی‌ها بهتر شود و یکی از دلایل رونق دوباره صنایع دارو بازگشت گردش مالی دوباره به شرکت‌های تولیدی است.

عضو هیات‌مدیره شرکت پخش دارو اضافه کرد: در این مدت ارز مناسبی به صنعت دارو تخصیص یافته و شرایط تمهید دارو در این چند ماه اخیر در مقایسه با سال قبل اصلا قابل مقایسه نیست و کمبود دارویی در کشور بسیار کم شده است و تولید‌کنندگان دارو توانسته‌اند با ارز تخصیص یافته بسیار بهتر از قبل کار کنند. وی با بیان اینکه تهیه ارز مبادله‌یی در مقایسه با مرجع چالش‌های کمتری دارد، اضافه کرد: تغییر قیمت دارو پس از تغییر نرخ ارز انجام شد و امروز شاهد هستیم که بازار به تعادل مثبت رسیده است و تراز مالی مجموعه‌های دارو‌سازی روند صحیحی به خود گرفته و این خود تضمین‌کننده ارتقای جایگاه شرکت‌ها می‌شود. هاشمی با بیان اینکه به‌طور میانگین قیمت دارو تولید داخلی و خارجی ۸۰ درصد افزایش یافته است، افزود: به‌طور میانگین افزایش ۸۰ درصدی قیمت دارو موجب افزایش سود شرکت‌های دارویی‌ها شده و تراز مالی آنها را به سمت مثبت هدایت می‌کند و از سویی دیگر وقتی گردش مالی شرکت‌ها برای تولید افزایش یابد بازهم شاهد رشد سودها خواهیم بود. وی تاکید کرد: این سود داروسازان اصلا غیرمنطقی نیست چرا که دارو از شرایط ویژه‌یی در کشور برخوردار است اما بالاخره وقتی سطح قیمت جامعه رشد می‌کند نباید توقع داشت که درباره دارو این افزایش قیمت صورت نگیرد.

عضو هیات‌مدیره پخش دارو درباره وضعیت دارو گفت: سال قبل حدود پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان درکشور دارو مصرف شده که امسال این رقم تا ۹ هزارمیلیارد تومان افزایش می‌یابد.

افزایش ۱۷۰ درصدی قیمت سهام دارویی‌ها

از سویی دیگر محمدعلی شیرازی، مدیرعامل سرمایه‌گذاری اعتلای البرز با بیان اینکه سهام دارویی‌ها درمدت اخیر بسیار رشد کرده و سهامداران باید در دادوستد سهام این شرکت‌ها محتاطانه‌تر رفتار کنند، اظهار داشت: سهام بعضی شرکت‌های دارویی حدود ۱۷۰ درصد رشد کرده که این رشد قیمت برای بعضی از سهام‌ها غیرمنطقی است.

شیرازی با بیان اینکه این شرکت پیشنهاد تشکیل یک صندوق تخصصی دارویی را به مدیرعامل سازمان بورس داده است، ‌اظهار داشت: در راستای ورود صندوق‌های قابل معامله بورس، ‌این شرکت نیز پیشنهاد ایجاد یک صندوق بخشی یا همان صندوق تخصصی متشکل از صنایع دارویی را به بورس داده است که فعلا در مرحله توجیه هستیم.
منبع: اعتماد


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=21942
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

افزایش ۱۷۰ درصدی سهام دارویی‌ها با رشد۸۰ درصدی قیمت دارو
افزایش ۱۷۰ درصدی سهام دارویی‌ها با رشد۸۰ درصدی قیمت دارو
افزایش ۱۷۰ درصدی سهام دارویی‌ها با رشد۸۰ درصدی قیمت دارو
افزایش ۱۷۰ درصدی سهام دارویی‌ها با رشد۸۰ درصدی قیمت دارو
افزایش ۱۷۰ درصدی سهام دارویی‌ها با رشد۸۰ درصدی قیمت دارو
افزایش ۱۷۰ درصدی سهام دارویی‌ها با رشد۸۰ درصدی قیمت دارو
افزایش ۱۷۰ درصدی سهام دارویی‌ها با رشد۸۰ درصدی قیمت دارو