اعتبار در جوامع پیشرفته می‌تواند یک شخص یا یک کشور را قدرتمند کند یا ‌موجب نابودی آنها شود. اعتبار مالی افراد ضامن بسیاری از فعالیت‌های آنها‌ست.

در صورت نداشتن اعتبار مثبت، گرفتن وام از بانک، خرید ماشین یا دریافت وام مسکن بسیار دشوار خواهد بود. اعتبار برای بسیاری از افراد و شرکت‌ها به معنی احتمال بازگشت بدهی در زمان مقرر است و به همین دلیل بخشی از زندگی اقتصادی یک فرد یا شرکت به اعتبار او وابسته است. همین قضیه و شرایط در مقیاس بزرگ‌تر برای کشورها نیز وجود دارد. سالانه موسسه‌ها و آژانس‌های مختلفی مانند

Standard & Poor، Moody’s و Fitch بررسی‌هایی را برای بیان رتبه‌بندی اعتباری کشورها انجام می‌دهند. در نتایج اعلام شده، بالاترین رتبه با نماد «AAA» نشان داده می‌شود. رتبه‌بندی‌های این سازمان‌ها برپایه روش قرض دولت‌ها برای تامین مالی عملیات خود است که این امر سبب انتشار اوراق قرضه در کشورها می‌شود.

رتبه‌بندی اعتباری مشخص‌کننده میزان سود پرداختی کشورها به اوراق قرضه است. به این معنا که به هرمیزان رتبه اعتباری کشوری پایین‌تر باشد، کشور ناچار به پرداخت سود بیشتر اوراق قرضه برای جذب سرمایه مردم برای خرید است. کشورهایی که در رتبه‌بندی اعتباری S&P، Fitch و Moody’s توانسته‌اند رتبه AAA را کسب کنند، براساس جمعیت آنها به ترتیب عبارتند از:

 

۱- آلمان، ۹/۸۱ میلیون نفر

پرجمعیت‌ترین کشور این لیست آلمان است که بزرگ‌ترین و قوی‌ترین اقتصاد ملی در اتحادیه اروپا نیز است.

این کشور چهارمین اقتصاد بزرگ جهان نیز است. علت کسب امتیاز AAA موقعیت آلمان به عنوان دومین صادرکننده بزرگ جهان بعد از چین است. این کشور یکی از متنوع‌ترین اقتصادهای پیشرفته جهان را دارا خواهد بود.

S&P اظهار داشته که آلمان منعکس‌کننده دیدگاه این سازمان از یک اقتصاد مدرن، متنوع و رقابتی است که سابقه قابل توجهی در سیاست‌های مالی محتاطانه و نظم در درآمدها را دارد.

 

۲- کانادا، ۳۴/۸۸ میلیون نفر

این کشور به تازگی توانسته مجددا امتیاز AAA را از Standard and Poor در اوایل این ماه کسب کند و علت آن بیشترین آزادی اقتصادی در منطقه شمال امریکاست.

بخش دیگر این امتیاز نیز به علت تعهد گسترده کانادا برای تامین سیاست‌های بازارهای باز است که به نوبه‌خود توانسته سبب پیدایش تجارت جهانی با سایر کشورها شود.

بنا به دلایل بیان شده، کانادا یک کشور بسیار جذاب برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

 

۳- استرالیا، ۲۲/۶۸ میلیون نفر

این کشور سومین جمعیت زیاد این رتبه‌بندی را داراست. یکی از عوامل موفقیت استرالیا تعهد آن به آزادی اقتصادی است که این امر سبب احتیاط و ثبات اقتصاد این کشور و جذابیت آن برای تجارت شده‌ و این عوامل سبب سرمایه‌گذاری بالای دولت و مردم در اقتصاد استرالیا است. بنا بر اخبار اخیر اوراق قرضه استرالیا بعد از عملکرد قوی و ادامه‌دار آلمان، تضعیف شده است. با وجود تضعیف اوراق قرضه این کشور، استرالیا هنوز کشوری قوی و قابل اعتماد برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

 

۴- سوئد، ۹/۵ میلیون نفر

سوئد یک کشور ارزشمند برای سرمایه‌گذاری است. این کشور با تولید ناخالص داخلی ۳۹۹ میلیارد دلار در سطح جهانی برای فعالیت‌های اقتصادی متنوع در عرصه‌های دارویی، صادرات، ماشین‌آلات و اتومبیل یک رقیب قوی محسوب می‌شود. اقتصاد نوآورانه این کشور یکی از علل کسب رتبه AAA در رتبه‌بندی‌های اعتباری است.

 

۵- سویس، ۷/۹ میلیون نفر

این کشور به دلایل مختلف توانسته این رتبه را کسب کند. بانک‌ها و موسسات مالی، تولید و صادرات کالا (که صادرات ساعت یکی از بزرگ‌ترین آنهاست)، چارچوب مالی و حقوقی محکم و سخت‌گیرانه و حمایت از سازمان‌های تجارت کوچک و متوسط تنها برخی از دلایل قدرت و ثبات مالی این کشور است. اقتصاد سویس پیشرو بسیاری از صنایع است و تولید ناخالص داخلی ??? میلیارد دلاری این کشور آن را به مکانی معقول برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است.

منبع: اعتماد


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=21431
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

چه کشورهایی بالاترین رتبه‌ اعتباری جهان را دارا هستند؟
چه کشورهایی بالاترین رتبه‌ اعتباری جهان را دارا هستند؟
چه کشورهایی بالاترین رتبه‌ اعتباری جهان را دارا هستند؟
چه کشورهایی بالاترین رتبه‌ اعتباری جهان را دارا هستند؟
چه کشورهایی بالاترین رتبه‌ اعتباری جهان را دارا هستند؟
چه کشورهایی بالاترین رتبه‌ اعتباری جهان را دارا هستند؟
چه کشورهایی بالاترین رتبه‌ اعتباری جهان را دارا هستند؟