مسعود دانشمند*: خبر لغو تحریم‌های بین‌المللی برای اقتصاد ما خبر بسیار خوب و امیدبخش بود. با این که هنوز روند توقف و لغو تحریم‌ها اجرایی نشده، اما آثار مثبت آن در فضای اقتصادی کشور کاملا مشهود است. با گذشت فقط چند ساعت از انتشار این اخبار امیدبخش، دلار کاهش قیمتی در حدود ۸۰ تومان را تجربه کرد و بورس هم به این اخبار واکنش مثبت نشان داد. همین که تحریم‌ها در سراشیبی قرار گرفت، بازار سرمایه با صف‌های طویل خریداران مواجه شد که البته بیشترین سود این استقبال به جیب صنایع بانکی، خودرو‌یی و پتروشیمی رفت.

از زمانی که نخستین زمزمه شکل‌گیری مذاکرات در جهت رفع تحریم‌ها به گوش رسید، شدت رشد تورم کاهش یافت و رشد اقتصادی کشور وضعیت بهتری را پیدا کرد. بنابراین اگر تحریم‌ها در عمل متوقف شده و حتی کاهش پیدا کند، تمامی شاخص‌های اقتصادی روندی مثبت را در پیش خواهند گرفت و اقتصاد ما از این وضعیت بیمار و بی‌رونق فعلی بیرون خواهد آمد. پیش‌بینی می‌شود که با لغو تحریم‌های مربوط به صادرات نفت و محصولات پتروشیمی، سالانه ۱۴ میلیارد دلار به درآمدهای ارزی کشور اضافه شود و کشور ما به میلیاردها دلار درآمد حاصل از فروش محدود نفت و فرآورده‌های پتروشیمی و همچنین تجارت طلا و سایر فلزات قیمتی دست پیدا کند. بر اساس این توافقنامه، صنعت خودروی ما نیز از این پس از محدودیت‌های ناشی از تحریم، آزاد خواهد شد. به این ترتیب، رکود اقتصادی کشور کم‌رنگ‌تر می‌شود و تولید و اشتغال داخلی رونق می‌گیرد. گذشته از این، چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار درآمد حاصل از فروش نفت ایران که در کشورهای خارجی بلوکه شده نیز به کشور بازخواهد گشت؛ مبلغی که در شرایط فعلی می‌تواند تا حد زیادی برای اقتصاد ما راهگشا باشد.
حاکم شدن فضای مثبت بر روابط بین‌المللی موجب می‌شود که شرکت‌های خارجی برای همکاری با ما تمایل نشان بدهند. باید در نظر داشت که در صورت اجرایی شدن توقف تحریم‌ها، پس گرفتن بازارهای خارجی برای ما کار چندان دشواری نیست؛ چرا که محصولات ما به ویژه در حوزه صنایع نفتی و پتروشیمی همچنان در خارج از کشور خریدار دارد. با این حال، اعراب و برخی از کشورهایی که منافع خود را در خطر می‌بینند، ممکن است در این زمینه برای ما مشکل ایجاد کرده و برای محدود کردن فعالیت‌های صادراتی ما تلاش کنند. باز هم مثل قبل همه چیز به توان ما در چانه‌زنی و مذاکره بستگی دارد تا با تدبیر، موانع و رقبای خارجی را کنار بزنیم و آینده‌ای درخشان را برای اقتصاد کشور ترسیم کنیم.
*عضو اتاق بازرگانی تهران

منبع: قانون


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=21090
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

روی خوش شاخص‌های اقتصادی به توافق هسته‌ای
روی خوش شاخص‌های اقتصادی به توافق هسته‌ای
روی خوش شاخص‌های اقتصادی به توافق هسته‌ای
روی خوش شاخص‌های اقتصادی به توافق هسته‌ای
روی خوش شاخص‌های اقتصادی به توافق هسته‌ای
روی خوش شاخص‌های اقتصادی به توافق هسته‌ای
روی خوش شاخص‌های اقتصادی به توافق هسته‌ای