پرداخت نقدی یارانه‌ها، سهام عدالت، مسکن مهر، این‌ها سه طرحی هستند که دولت احمدی‌نژاد به منظور بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی خانوارهای ایرانی به مرحله اجرا درآورد‌. امروز هم مسکن مهر باری است بزرگ بر دوش دولت تازه‌وارد، هم پرداخت نقدی یارانه‌ها گلوی اقتصاد را می‌فشارد و هم سهام عدالت هنوز در حد یک برگه سهام و نه چیز دیگری باقی مانده است‌. قرار بود چه گروه‌هایی از قبل اجرای این طرح منتفع شوند؟
اصل ماجرا اما چیز دیگری است‌
به گزارش پول پرس، دو سوم نمایندگان مجلس یارانه می‌گیرند، نام برخی وزرا و مشاوران وزرا در فهرست یارانه بگیران موجود است‌. برخی از مقامات ارشد دولتی سهام عدالت دریافت کرده‌اند.در میان دریافت‌کنندگان سهام عدالت نام یکی از ارشدترین مقامات اجرایی دولت دیده می‌شود‌. ‌
دولت یازدهم با این سه طرح چه می کند؟
هنوز صد روز از حضور روحانی در ساختمان پاستور نگذشته است اما تکلیف دو طرح حداقل در حرف روشن شده است‌. تداوم پرداخت نقدی یارانه‌ها در این شکل ممکن نیست‌. ساخت مسکن مهر جدید در دستور کار دولت قرار نمی گیرد. سهام عدالت قرار است قابل خرید و فروش شود‌.
به نظر می‌رسد پرونده بعدی رسیدگی به موضوع سهام عدالت باشد و بررسی اینکه واگذاری این سهام چه تاثیری بر وضعیت شرکت‌ها و کل اقتصاد به جا خواهد گذاشت؟
چهارم خرداد ماه سال ۱۳۹۲‌، احمدی نژاد در جلسه شورای اداری استان لرستان درباره عملکرد دولت متبوعش گفت: سهام عدالت یکی از طرح‌های موفق دولت نهم و دهم بوده که پول را از جیب بالادست‌ها به جیب اقشار کم‌درآمد سرازیر کرده است. وی با بیان اینکه، هر خانواده چهار نفره که سهام عدالت گرفته‌اند امروز ارزش سهام آن‌ها به بیش از ۲۰ میلیون تومان رسیده، گفت: امیدواریم که در دولت آینده مردم سهام عدالت خود را دریافت کنند. اینکه صاحبان سهام عدالت در دولت جدید می‌توانند پول خود را دریافت کنند یا خیر موضوع بحث نیست، مسئله بررسی حضور افرادی است که سکان بالاترین مقامات اجرایی کشور را در دست دارند و نه تنها جزو یارانه‌بگیران هستند، بلکه سهام عدالت نیز دریافت کرده‌اند‌.
به نوشته قانون، اگر دریافت یارانه توسط نمایندگان مجلس و مشاوران وزرا و مدیران کل عجیب نباشد، بدون تردید دریافت سهام عدالت توسط معاون اول رئیس‌جمهور می‌تواند جایی برای تعجب باقی بگذارد. پرویز داوودی معاون اول رئیس‌جمهور در دولت نهم جزو کسانی است که سهام عدالت دریافت کرده است‌. این در حالی است که برخی به دلیل نداشتن هیچ پوشش بیمه‌ای و درآمدی و‌… نتوانستند از این امکان بهره‌ای ببرند‌. ماجرای دریافت سهام عدالت و یارانه توسط بزرگان مدیریتی ایران در شرایطی هر روز پیچید‌ه‌تر می‌شود که دولت گام‌های عملی برای حذف دهک‌های پردرآمد از فهرست گیرندگان یارانه را برداشته است‌.
چه کسانی می‌توانند سهام عدالت بگیرند؟
در اولین مصوبات دولت، افرادی که از نظر طبقه‌بندی درآمدی، جزو سه دهک پایین درآمدی محسوب می‌شوند و بنابه تشخیص ستاد مرکزی سهام عدالت، واجد اولویت دریافت سهام هستند، می‌توانند سهام عدالت دریافت کنند‌.
هیأت دولت فروردین ماه سال ۸۵ در مصوبه‌ای نحوه شناسایی مشمولان طرح سهام عدالت را مشخص کرد. براین اساس مشمولان مرحله اول واگذاری سهام عدالت عبارتند از: تمام افراد نیازمند مشمول طرح شهید رجایی و عایله تحت تکفل آنها، تمام افراد خانواده‌های مشمول طرح مددجویی کمیته امداد امام خمینی (ره) که قادر به تأمین مخارج اولیه زندگی خود نیستند و تحت حمایت معیشتی مستمر این نهاد قرار دارند و تمام کودکان و زنان بی‌سرپرست موضوع قانون تأمین زنان و کودکان بی‌سرپرست که تحت حمایت معیشتی مستمر سازمان بهزیستی کشور قرار دارند. همچنین تمام کودکان بی‌سرپرست که تحت حمایت معیشتی مستمر سازمان بهزیستی کشور قرار دارند، تمام معلولان نیازمند که تحت حمایت معیشتی مستمر سازمان بهزیستی کشور قرار دارند، تمام آسیب‌دیدگان اجتماعی که تحت حمایت معیشتی مستمر سازمان بهزیستی کشور قرار دارند و رزمندگانی که براساس گواهی نیروی مقاومت بسیج حداقل مدت ۶ ماه به صورت داوطلب در جبهه‌های دفاع مقدس حضور داشته‌اند و فاقد شغل و درآمد بوده و مشمول قانون حالت اشتغال نیستند و افراد تحت تکفل آنها شامل دریافت سهام عدالت می‌شوند. در این آیین‌نامه تصریح شده،حداکثر افراد مورد احتساب در یک خانوار برای توزیع سهام عدالت پنج نفر است و در صورتی‌که تعداد افراد خانوار بیش از پنج نفر باشد سهام تخصیصی بین همه اعضای خانوار توزیع خواهد شد و از این بابت سهام اضافه‌ای تعلق نخواهد گرفت. این‌گونه افراد که تحت پوشش خدمات حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور قرار گرفته‌اند مشمول مرحله‌ اول واگذاری سهام عدالت می‌شوند. در مراحل بعدی کارمندان دولت، کارگران فصلی، کارگران ساختمانی و‌… واجد شرایط دریافت سهام عدالت شناخته شدند و حالا به گواه آمار ارائه شده از سوی رئیس جمهور سابق‌، ۴۴ میلیون نفر سهام عدالت دریافت کرده‌اند‌. داریوش پاک‌آیین، مدیرعامل اتحادیه کشوری تعاونی‌های سهام عدالت کشور اما گفته است تعداد کسانی که سهام عدالت می گیرند به ۵۵ میلیون نفر افزایش می‌یابد.وی گفت: ابتدا ۷ دهم جمعیتی یعنی ۴۵ میلیون نفر مشمول این طرح بودند اما اکنون ۵۵ میلیون نفر واجد شرایط شده‌اند‌.
مسکن مهر‌، سیبل بعدی است
به زودی مسکن‌هایی که در قالب طرح ویژه مسکن مهر تحویل متقاضیان می شود، قابلیت سکونت می‌یابند‌. شاید با این روند وجود اسنادی به نام وزرا و معاونان و مشاوران و بلند پایگان دولتی دور از ذهن نباشد‌.سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که آیا واقعا چنین طرح‌هایی برای بهبود کیفیت زندگی دهک‌های کم‌درآمد طراحی شد؟

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=19799
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

معاون اول دولت احمدی‌نژاد هم سهام عدالت گرفته!
معاون اول دولت احمدی‌نژاد هم سهام عدالت گرفته!
معاون اول دولت احمدی‌نژاد هم سهام عدالت گرفته!
معاون اول دولت احمدی‌نژاد هم سهام عدالت گرفته!
معاون اول دولت احمدی‌نژاد هم سهام عدالت گرفته!
معاون اول دولت احمدی‌نژاد هم سهام عدالت گرفته!
معاون اول دولت احمدی‌نژاد هم سهام عدالت گرفته!