هدف اصلی نئوبانک در اصل ساده سازی هرچه بیشتر خدمات مالی و به چالش کشیدن بانکداری سنتی است.

به گزارش خبرنگار اخبارپول، بانک‌ها امروز دیگر آن فضای بسته و شلوغی نیست که باید برای یک علمیات بانکی ساده ساعتها روی صندلی به انتظار نشست. در سیستم جدید بانکداری خبری از انتظار و شعبه فیزیکی نیست و خدمات بانکی در ۲۴ ساعت شبانه روز در دسترس مشتریان است.

از دیگر سو ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی با شیوع ویروس کرونا شکل دیگری به خود گرفت. هرچند پیش از کرونا نیز مراجعه به شعب بانک کاهش قابل توجهی یافته بود اما شرایط جدید موجب شد تا مردم بیش از پیش از سرویس‌های مختلف بانکداری الکترونیکی استقبال کنند و به آن روی خوش نشان دهند.

درحقیقت، با پاندمی کرونا و آنلاین شدن اکثر خدمات، جای خالی بانک‌های تمام دیجیتالی بیش از پیش حس شد تا مردم بدون نیاز به رفت و آمد در شهر و تجمع در شعب، خدمات بانکی مورد نظر خود را به راحتی دریافت کنند.

نئوبانک چیست؟
اصطلاح نئوبانک تقریبا از سال ۲۰۱۶ و با مجوز گرفتن استارلینگ در انگلستان، تبدیل به یک کلید واژه در حوزه فین تک شد. هدف اصلی نئوبانک در اصل ساده سازی هرچه بیشتر خدمات مالی و به چالش کشیدن بانکداری سنتی بود.

نئوبانک نوعی بانک دیجیتالی است که توسط استارت‌آپ‌های فعال در حوزه تکنولوژی‌های مالی راه اندازی می‌شود، هیچ شعبه فیزیکی ندارد، کاملا آنلاین بوده و تنها راه ارتباطی با آن گوشی شما است. جامعه هدفش نیز مشتریانی هستند که دنیای دیجیتال بخش جدانشدنی از زندگی آن‌هاست؛ افرادی که ترجیح می‌دهند همه چیز را غیرحضوری و آنلاین انجام دهند: از خرید و دیدن فیلم گرفته تا خدمات بانکی.

راه ارتباطی نئوبانک‌ها با مشتریان اغلب به صورت یک برنامه موبایلی است که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و رابطی کاربر پسند داشته و با چاشنی نوآوری به دنبال جذب مخاطب است.

معمولا ویژگی‌هایی در این اپلیکیشن‌ها به کار می‌روند که به کاربر امکان می‌دهد از خدمات متنوع و متفاوتی استفاده کند. به طور مثال استارلینگ خدمتی تحت عنوان «به افراد اطرافت بپرداز» ارائه می‌کند که با استفاده از بلوتوث می‌توانید فرد مورد نظر که در نزدیکی شما قرار دارد را پیدا کرده و به حساب او پول منتقل کنید؛ چنین چیزی در پرداخت‌ها پس از خرید از یک فروشگاه بسیار کاربردی است و دیگر نیاز به کارت بانکی و استفاده از دستگاه P.O.S (کارت‌خوان) نیست.

همچنین قابلیت شخصی سازی اپلیکیشن وجود دارد تا یک کاربر علاوه بر کارهای بانکی خود بتواند امور مالی شخصی‌اش را سازمان‌دهی کند و هوش مصنوعی او را در زمینه برنامه ریزی برای پس انداز راهنمایی می‌کند. همین ویژگی‌ها باعث می‌شود تجربه کاربری متفاوتی در مقایسه با یک بانک سنتی برای فرد مهیا شود.

نئوبانک را با خدمات الکترونیکی که بانک‌ها در حال حاضر ارائه می‌دهند اشتباه نگیرید. چند سالی است که بانک‌های سنتی با ارائه سرویس‌های اینترنت و موبایل بانک سعی در ساده سازی استفاده از خدمات بانکی داشته‌اند اما نئوبانک‌ها در تلاش‌اند تا تمامی خدمات بانکی اعم از احراز هویت، باز کردن حساب، گرفتن وام و … را در بستر اپلیکیشن‌های موبایلی و بدون نیاز به مراجعه حضوری برای مشتریان خود عرضه کنند.

علاوه بر غیرحضوری بودن، سرعت در خدمات‌دهی، پشتیبانی و در دسترس بودن طی ۲۴ ساعت شبانه روز، خداحافظی با فرم های کاغذی، صرفه جویی در هزینه‌های رفت و آمد و سرویس‌های ارزش افزوده از دیگر مزیت‌های بانک‌های دیجیتال است.

همچنین با توجه به این که دیگر خبری از شعبه فیزیکی و کارمند در نئوبانک‌ها نیست، هزینه‌های بانک‌ بسیار کاهش می‌یابد که می‌توان منابع مالی صرفه جویی شده را در زمینه‌های دیگری مثل تحقیق و توسعه استفاده کرد یا کارمزد خدمات را کاهش داد تا مشتریان بیشتری را جذب خود کنند.

در این میان عده‌ای به صورت مستقیم نام نئوبانک را روی محصول خود گذاشتند و برخی دیگر با احتیاط بیشتری حرکت کردند و خود را شعبه دیجیتالی نامیدند که به نئوبانک‌ تنه می‌زند. برخی دیگر نیز با اینکه رویای نئوبانک در سر می‌پروراندند ترجیح دادند همچنان نام بانکداری الکتروونیکی را حفظ کنند.

تلاش بانک ایران زمین برای معرفی یک نئوبانک واقعی

اولین نئوبانک واقعی کشور به زودی توسط بانک ایران زمین ارائه خواهد شد. به گفته مدیرعامل بانک ایران زمین، هم اکنون این امکان فراهم شده است که سرویس های بانکی در یک نئو بانک پیاده سازی شود و همچنین ظرفیت و بستر لازم نیز برای ارائه خدمات و سرویس های بیشتر در حوزه بانکداری دیجیتال به مشتریان در بانک ایران زمین فراهم است.

براساس این گزارش، بانک ایران زمین چندین سال پیگیر ایده نئوبانک بوده است، به طوری که در آغاز مطالعات و تحقیقات در این خصوص، هنوز هیچ بانکی مفهوم واقعی بانک دیجیتال را نمی شناخت. در ابتدا تیم فناوری اطلاعات بانک با سفر به کشور آلمان در حوزه بانکداری دیجیتال تحقیقات و بررسی های اجمالی انجام شد و پس از ۶ سال تلاش مداوم با افتخار این ایده به ثمر نشست.

این گزارش می‌افزاید، نئوبانک ایران زمین شامل ۹۰ سرویس و ارائه ۴۰۰ خدمت به مشتریان به صورت کاملا غیرحضوری است. در حقیقت بانک ایران زمین می‌کوشد با ارائه یک نئوبانک واقعی علاوه به خدمات رسانی به مشتریان، به فعالیت کسب و کارها نیز شتاب ببخشد.

به گفته فرهاد اینالویی معاون فناوری بانک ایران زمین، اصلی‌ترین دغدغه در راه اندازی نئوبانک، نوآوری است. این موضوع باعث شده است که استارت آپ ها بدلیل ارتباط نزدیک با مشتری وارد میدان شده تا نوآوری را به سازمان تزریق کنند. همچنین مفهوم بانک دیجیتال به معنای یک بانک کاملا مکانیزه به همراه شعب و ادارات مرکزی و تمامی خدمات بانکی است و نئوبانک گزیده ای از خدمات پرمصرف و ضروری بانک است که در اختیار مشتری قرار می گیرد. ارتباط مشترک بانک و شرکت های وب موجب ارائه سرویس های پایه و خدمات مطلوب به مشتری خواهد شد که ارزشمند است.

در نهایت می‌توان گفت بانک ایران زمین در سالهای اخیر تلاشهای زیادی برای ارائه خدمات به روز و دیجیتال داشته و همواره می‌کوشد با در نظر گرفتن شرایط جامعه، بهترین خدمات را به مشتریان ارائه کند. در این میان هم نئوبانک را می‌توان شاهکار این بانک در عرصه خدمات بانکی دانست چرا که مسلما آینده از آن خدمات نوین بانکی است.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=188878
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

اختصاصی/هدف بانک ایران زمین از راه‌اندازی نئوبانک
اختصاصی/هدف بانک ایران زمین از راه‌اندازی نئوبانک
اختصاصی/هدف بانک ایران زمین از راه‌اندازی نئوبانک
اختصاصی/هدف بانک ایران زمین از راه‌اندازی نئوبانک
اختصاصی/هدف بانک ایران زمین از راه‌اندازی نئوبانک
اختصاصی/هدف بانک ایران زمین از راه‌اندازی نئوبانک