برنامه تلویزیونی مناظره بررسی نرخ ارز که عصر جمعه از شبکه اول سیما پخش شد، به محلی برای انتقاد کارشناسان از گفته‌های رئیس کل بانک مرکزی درخصوص تعیین حدود ۳هزار تومان به عنوان کف قیمت ارز تبدیل گشت. در این برنامه که کوروش پرویزیان از اعضای شورای پول و اعتبار به نمایندگی از بانک مرکزی در آن شرکت‌کرده بود، اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، محمدحسین برخوردار رئیس مجمع عالی واردات، علی‌محمد احمدی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و محمد خوش‌چهره به عنوان کارشناس اقتصادی نیز حضور داشتند. نظرسنجی برنامه و مصاحبه‌هایی که از مردم صورت گرفت، نشان داد که مردم معتقدند که از نظر آنها کاهش نرخ ارز در حال حاضر از تثبیت آن مهم‌تر است و امیدوارند که بانک مرکزی هم در همین مسیر گام بردارد. البته کوروش پرویزیان عضو شورای پول و اعتبار از گفته‌های ولی‌الله سیف درخصوص تعیین کف قیمت ارز دفاع کرد و آن را در بلندمدت به نفع اقتصاد کشور دانست. دفاع از تصمیم بانک مرکزی در جلوگیری از کاهش قیمت ارز توسط پرویزیان باعث شد تا دیگر کارشناسان و بخصوص خوش‌چهره با او به مخالفت بپردازند.

از نظر دیگر کارشناسان حاضر در این مناظره، دخالت رئیس کل بانک مرکزی در تعیین کف قیمتی دلار به صلاح نبود. در نیمه دوم این برنامه از سوی حاضران در کوروش پرویزیان و محمد خوش‌چهره برای مناظره رو در رو انتخاب شدند. در این بخش خوش‌چهره با اشاره به شیوه نسنجیده رئیس کل سابق بانک مرکزی، افزایش قیمت ارز در دو سال گذشته را ناشی از خطای استراتژیک رئیس کل سابق و همکاران او در بانک مرکزی برشمرد و تاکید کرد که سیاست مبتنی بر تقاضا که بانک مرکزی از آن زمان پی گرفت، باعث شد تا سرمایه‌ها از بانک‌ها، تولید و دیگر بازارها جذب بازار ارز و طلا شود و همین افزایش تقاضا باعث شد تا قیمت ارز به شکل جهشی افزایش پیدا کند. خوش‌چهره از پرویزیان خواست پیش از آنکه رقمی به عنوان نرخ ارز اعلام کنند و برای آن کف و سقف در نظر بگیرند،‌سیاست ارزی مناسبی را پی بریزند. پرویزیان نیز نوسانات نرخ ارز را برای مردم و اقتصاد کشور مخرب ارزیابی کرد و اظهارات سیف را جهت تثبیت قیمت ارز و جلوگیری از همین نوسانات مخرب دانست. در ادامه خوش‌چهره و در پاسخ به گفته‌های پرویزیان اعلام کرد که بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار ارز توسط مردم در خانه‌هایشان به شکل پس‌انداز ذخیره شده است که گفته‌های رئیس کل بانک مرکزی باعث شد از بازگشت این ارزها به بازار جلوگیری شود. چالش جدی خوش‌چهره و استدلال‌های منطقی او باعث شد تا ۹۰درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی پیامکی این برنامه اعلام کنند که با گفته‌های این استاد دانشگاه موافق هستند و باقی گفته‌های پرویزیان را صحیح ارزیابی کردند.

اما در این برنامه نکات دیگری نیز توسط سایر مهمانان حاضر در آن مطرح شد. اسدالله عسگراولادی در این برنامه گفت: «سالانه ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار درآمد خارجی و ۵۰۰ میلیارد دلار بودجه داریم که منابع درآمدی ما یا مالیات است که اگر تجارت رونق نداشته باشد درامد مالیاتی کافی نیست، گمرک است که اگر واردات کم باشد درآمد کافی نیست و فروش اموال دولتی است و منبع مهم دریافت ارزی است که یا از فروش نفت و میعانات گازی تامین می‌شود یا از طریق صادرات غیرنفتی تامین می‌شود.» این بازرگان باسابقه با بیان اینکه من نه از ارز ارزان دفاع می‌کنم و نه از گران شدن آن، گفت: «اگر ارز را ارزان کنیم، واردات ارزان و قاچاق پدر تولید را درمی‌آورد. تولید گرفتاری دارد و برای رفع این گرفتاری باید نرخ ارز واقعی در اختیار آن قرار گیرد.» او با اشاره به اینکه هنوز در بحث تحریم‌ها تغییری حاصل نشده است، تاکید کرد، اگر تفاهم حاصل نشود و تحریم‌های روی میز اجرایی شود یعنی صادرات نفت ما به صفر می‌رسد و ما باید هرچه زودتر به‌دنبال نرخ واقعی ارز باشیم.
محمدحسین برخوردار رئیس مجمع عالی واردات و از اعضای اتاق بازرگانی هم گفت: «وقتی سوپاپ فاصله ارز یکدفعه باز شد و ارز از ۱۲۰۰ تومان به ۲۵۰۰ رسید، سرمایه درگردش سرمایه داران یک شبه نصف شد، بعد هم که بحث اختلاس ۳ هزار میلیاردی مطرح شد نقدینگی در گردش آنها کم شد، تولید پایین آمد و رکود تورمی بیشتر شد.» به گفته او، در حال حاضر هم دولت جرات نمی‌کند تفاوت نرخ ارز داخلی و خارجی را اعلام کند. علی‌محمد احمدی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه سال گذشته در چند برابر شدن نرخ ارز مجلس چه کرد، گفت: «در آن زمان تغییرات نرخ ارز و اعمال سیاستگذاری‌ها در اختیار بانک مرکزی بود، دولت هم تلاش کرد که راهکارهایی را دنبال کند. ما نیز بارها رئیس وقت بانک مرکزی را به مجلس فراخواندیم و تلاش کردیم با اتخاذ تدابیری راهکارهایی ارائه دهیم.»

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=16398
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

انتقاد داغ و زنده از سیاست تعیین قیمت ارز
انتقاد داغ و زنده از سیاست تعیین قیمت ارز
انتقاد داغ و زنده از سیاست تعیین قیمت ارز
انتقاد داغ و زنده از سیاست تعیین قیمت ارز
انتقاد داغ و زنده از سیاست تعیین قیمت ارز
انتقاد داغ و زنده از سیاست تعیین قیمت ارز
انتقاد داغ و زنده از سیاست تعیین قیمت ارز