شعبههای بانک در سال ۱۴۰۰ چه شکلی خواهند داشت؟ آیا شلوغتر از حال هستند و ازدحام مردم بیشتر است یا کمتر؟ سوالی است که جواب آن زیاد مشکل نیست. تا آن موقع ما و فرزندانمان پیرتر شدهایم.
با توجه به گرایش دنیا و ایران به سمت الکترونیکی شدن امور بانکی و الکترونیکی شدن پول و اوراق بهادار، و خدماتی شدن بانکها، انتظارات را میتوان پیش بینی نمود. وقتی شعب وظایف شعب بانک تغییر کند، بدیهی است که سازمان و ستاد نیز باید تغییر کنند. گارتنر میگوید که در چند سال آینده ۷۵ درصد از بانکداری خرد توسط وب انجام میشود.
بطور خلاصه میتوان پیش بینی کرد که موارد زیر رخ میدهند:
– ۹۵ درصد تراکنشهای قبوض، غیر حضوری میشود و مردم برای پرداخت قبض به شعبه مراجعه نمیکنند.
– حوالههای بین بانکی (انتقال پول از حساب یک بانک به حساب بانک دیگر) الکترونیکی شده و مردم به شعبه مراجعه نمیکنند بلکه با موبایل یا اینترنت انجام میشود
– چک رمزدار بین بانکی حذف میشود
– سامانه واریز آنی افتتاح شده و بسیاری از انتقالات بین بانکی از طریق الکترونیکی انجام میشود
– ایران چک و چک مسافرتی تقریبا حذف میشوند
– شاید ۳ صفر از واحد پولی ایران کم شود
– اسکناس درشت، چاپ شده و مشکلات مردم کمتر میشود
– مشتریان برای دریافت تسهیلات ابتدا به شعبه مراجعه نمیکنند و فقط برای دریافت و نهایی کردن عقود به شعبه میروند
– انتقال پول بین مردم به مردم، مردم به شرکتها و شرکتها به شرکتها، الکترونیکی شده و مردم به شعبه مراجعه نمیکنند
– مردم از موبایل برای کارهای بانکی خود استفاده میکنند و مصرف اینترنت کمتر میشود
– اکثر خریدهای مردم توسط پوز صورت گرفته و دریافت پول از خودپرداز کم میشود
– بعضی از وظایف شعبه و باجه به دستگاه خودپرداز منتقل میشوند.
-تکنولوژی ان اف سی در بانکداری الکترونیک نقش عمده ای را ایفا خواهد کرد.
-شاید پول فیزیکی حذف شد.
-شایدبانک های جهانی به ایران راه یافتند.
-تعداد کارکنان بانک ها کاهش چشم گیری می یابد.
-جوایز بانک ها عجیب و غریب تر می شود شاید سفر به مریخ!!
بنابراین میتوان گفت مردم لازم نیست برای انجام امور مالی خود به بانک مراجعه نمایند و بانکها باید بسیار خلوتتر از حال شوند. در این حالت شعب بانک باید وسیلهای شوند برای ارایه مشاوره مالی و فروش محصولاتی که دارند و محصولاتی که برای مشتریان خاص و عام خود از ابتدا میسازند.
در این چند سال باقی مانده، سیستم بانکی ما در حال تغییر جدی است و باید مدیران ما خود را برای آن زمان حاضر کنند. اگر اکنون شروع نکنند، مطمئن نباشند که رقبا هم شروع نکردهاند. ارایه و نهایی کردن یک محصول زمانی لازم دارد که باید در اختیارش قرار داد. حتی اگر بتوان محصولی را آنی خریداری و راه اندازی کرد، (که بعید است) فرهنگ سازی و پذیرش آن در شعب بانک کاری طاقت فرسا و زمانبر است.
بنابراین شکل شعبه نیز باید عوض شود و به صورت دفاتر کار باشد. مشتری را دیگر نمیتوان ایستاده نگه داشت یا مانند آژانس هواپیمایی با او رفتار کرد. قسمتهایی که به امور سپردهها مربوط است لاغر شده و قسمت تسهیلات و اعتبارات و خدمات چاق میشوند. بد نیست اگر بانکها چشم انداز ۱۴۰۰ را اکنون ترسیم نمایند و مقدمات تحقق آنرا فراهم آورند.
منبع: بانکیداتآیآر