مدیر عامل بانک پاسارگاد گفت: اگر برنامه تثبیت اقتصادی در کشور اجرایی نشود، قادر به کنترل تورم نخواهیم بود.

به گزارش پول پرس، دکتر مجید قاسمی مدیر عامل بانک پاسارگاد در گفتگو با موج بر کنترل نقدینگی موجود کشور در شرایط فعلی تاکید کرد و گفت: اگر نقدینگی کشور کنترل نشود، ما با یک دور باطل فزاینده تورمی رو به رو خواهیم بود.
وی ضمن بیان اینکه، کنترل تورم سخت نیست، گفت: امروز همه اقتصاد دانان و اقتصاد خوانده ها بر این باور هستند که تورم یک پدیده پولی است و اگر ما بتوانیم نقدینگی را کنترل کنیم، به طور طبیعی می توانیم تورم را هم کنترل کنیم.

کنترل تورم امکان پذیر است
مدیر عامل بانک پاسارگاد در واکنش به این که در شرایط موجود چطور امکان کنترل نرخ تورم وجود دارد، با طرح این سوال که چرا امکان ندارد، نتوانیم نرخ تورم را کنترل کنیم، گفت: ما باید بتوانیم نقدینگی را کنترل کنیم، بخشی از نقدینگی از پایه پولی ناشی می شود که این بخش به بدهی بانکها به بانک مرکزی و بدهی دولت به بانکها و بانک مرکزی برمی گردد که اگر این مسئله کنترل شود به طور طبیعی تورم نیز کنترل خواهد شد.
وی ادامه داد: بخشی از نقدینگی هم از نحوه اعطای تسهیلات ناشی می شود که این امر هم قابل کنترل است.

انتشار اوراق مشارکت رکود را تشدید می کند
قاسمی در مورد سیاست های جمع آوری نقدینگی مثل پیش فروش سکه و انتشار اوراق مشارکت که متاسفانه در سال های گذشته جوابگو نبود نیز گفت: علت این امر تورم است، باید با ریشه تورم برخورد کرد که بحث نقدینگی است.
او اضافه کرد: تا کی می توانیم با این ابزارها اقتصاد را اداره کنیم؟ این وضعیت قابل دوام نیست. انتشار اوراق مشارکت حدی دارد، با انتشار بیش از اندازه اوراق مشارکت باعث تشدید رکود در اقتصاد کشور می شوید.
این بانکدار با سابقه با تاکید بر اینکه، ریشه اصلی نا به سامانی های اقتصادی تورم است و ما باید تورم را کنترل کنیم، گفت: بانک مرکزی برای کنترل نرخ تورم باید مورد حمایت قرار گیرد.
وی ادامه داد: ممکن است به برخی جاها فشار بیاید تا به نظم مالی تن بدهند اما انضباط مالی بحثی است که می تواند در مسیر کنترل نرخ تورم بزرگترین آثار را داشته باشد.

با کنترل تورم، پول ملی هم تقویت می شود
قاسمی در مورد تقویت ارزش پول ملی کشور نیز بر کنترل نرخ تورم تاکید کرد و گفت: ریشه همه نا به سامانی های اقتصادی کشور در کنترل نرخ تورم است.
وی همچنین در مورد سیاست افزایش نرخ سود بانکی کشور برای جذب نقدینگی موجود کشور گفت: راه چاره در بالابردن نرخ سود بانکی نیست بلکه باید همه کمربندها را برای کنترل نرخ تورم ببندیم و سعی کنیم که از اخذ تصمیماتی که منجر به تورم می شود، اجتناب کنیم.
وی افزود: اگر به هر دلیلی نتوانیم نرخ تورم کنترل کنیم، مردم برای نگهداری سپرده های خود در دراز مدت دچار مشکل می شوند.
وی در ادامه بسته سیاستی- نظارتی سال ۹۰ را مورد اشاره قرار داد و گفت: یکی از بحث هایی که به فاصله گرفتن قیمت ارز در بازار آزاد و قیمتی ارز مرجع منجر شد، همین بسته سیاستی- نظارتی سال ۹۰ بود که کاهش سود بانکی را تجویز کرد و نهایتا باعث شد که رویکرد مردم به سمت دلار و طلا فزاینده شود.
قاسمی گفت: ما نمی توانیم هم تورم بالا داشته باشیم، هم نرخ سود پایین و هم بخواهیم با تزریق ارز و طلا بازار را متعادل کنیم. بازار باید بتواند در عوامل طبیعی خود به تعادل برسد و مهم ترین عاملی که هم اکنون می تواند تعادل را به جامعه ما برگرداند، کنترل تورم است.

اقتصاد ایران هم اکنون گرفتار رکود تورمی است
او ضمن اعلام آنکه هم اکنون اقتصاد کشور در شرایط رکود تورمی است، گفت: در چنین شرایطی که هم با تورم و هم با رکود رو به رو هستیم، باید تورم و رکود را کنترل کنیم اما نه با تزریق نقدینگی؛ در واقع باید سعی کنیم نقدینگی کشور را به کنترل در آوریم ولی نه به قیمت اینکه باعث تشدید رکود شود.
این تحلیلگر اقتصادی همچنین بر اجرای برنامه تثبیت اقتصادی تاکید کرد و ضمن بیان اینکه، باید قیمت تمام شده کالاها کنترل شود، متذکر شد: تولید کشور به واردات وابسته است و بایستی سعی شود که قیمت تمام شده این کالاها پایین بیاید.
او گفت: هم اکنون چاره ای نداریم و باید برنامه تثبیت اقتصادی را اعمال کنیم.
به گفته او، اگر نتوانیم برنامه تثبیت اقتصادی را به اجرا در بیاوریم، قطعا نمی توانیم تورم را هم کنترل کنیم ولی اگر برنامه تثبیت اقتصادی اجرا شود، می توانیم از رکود هم خارج شویم و سپس تورم را کنترل کنیم.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=15567
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

کنترل تورم امکان پذیر است
کنترل تورم امکان پذیر است
کنترل تورم امکان پذیر است
کنترل تورم امکان پذیر است
کنترل تورم امکان پذیر است
کنترل تورم امکان پذیر است
کنترل تورم امکان پذیر است