علی طالب زاده:  تیم وزارت اقتصاد در ساختمان باب همایون اکنون برروی برنامه های اقتصادی و برخی تغییرات در حال فعالیت و رایزنی است.شاید مهمترین تغییراتی که می تواند خبرساز و مهم تلقی شود،جابجایی در راس بانکهای دولتی و بانکهایی که دولت در آن سهام دارد از جمله این تغییرات به شمار می رود.
اخیرا زمزمه هایی بر تغییرات مدیران ارشد بانکهای دولتی و شبه دولتی مطرح شده است.بانکهای بزرگی چون ملی،صادرات،صنعت و معدن،کشاورزی و مسکن از جمله بانکهای اثرگذار و مهم برای دولت و حتی اقتصاد برای تغییرات در نظر گرفته شده اند.

بانک ملی بزرگترین بانک کشور بازوی اجرایی بسیاری از طرح های ملی و استانی دولت ها بوده و هست.این بانک بعنوان تامین کننده منابع مالی خرد و کلان پروژه های عمرانی مطرح است.البته در دولت قبلی این بانک انقدر نامه های وام تکلیفی و تبصره ای دریافت کرد که موازنه سود وزیانش برهم خورد!

بانک مسکن هم جزو بانکهایی بود که هشت سال پیش جزو بانکهای سود ده دولت بود اما اکنون و با دخیل شدن منابع اعتباری آن در پروژه ای چون مسکن مهر رمقی برایش نمانده و اکنون جزو بانکهای با زیان بالا به شمار می رود.خطوط اعتباری بالایی که این بانک برای مسکن مهر پرداخت کرد باعث شد تا به قلک دولت برای خرج کردن مبدل شود.

بانک صنعت و معدن نیز جزو بانکهای تخصصی دولتی است که در کمتر از بانکهای ذکر شده در صدر اخبار بود.چندین بار مدیر عامل آن تغییر کرد.بانکی که قرار بود یاور صنعت و معدن کشور باشد خود حال و روز خوشی ندارد.

بانک کشاورزی هم که از نامش پیداست در خدمت کشاورزان باید باشد.بانکی که بیشتر از عملکرد مالی و فعالیت اش،تبلیغات تلویزیونی اش برای همه شناخته تر است!

بانک صادرات هم با اینکه جزو بانکهای تازه خصوصی شده به شمار می رود و توسط برگزاری مجمع و هیات مدیره مدیر آن تعیین می شود اما همچنان دولت از طریق سهام عدالت،سهام بزرگی را در این بانک تجاری در دست دارد.
اما حالا کم کم صدای تغییرات در این بانکها و برخی دیگر شنیده می شود.بانکهای مذکور جزو بانکهای بزرگ،اثر گذار و مهم در شبکه بانکی و حتی اقتصاد به شمار می روند.

برخی اخبار حاکی از جابجایی در بانک مسکن و ورود فردی از بانک خصوصی که گفته می شود از مدیران صنایع خودروسازی کشور بوده و دارای سابقه اندک حضور در یک بانک خصوصی است حکایت دارد. بولتن نیوز خبر داده است ، بحث دیگر احتمال ورود رئیس هیات مدیره یکی از بانکهای خصوصی به بانک تخصصی صنعت و معدن است. در حالی که وی پیش از این در یک شرکت حمل و نقلی فعالیت می کرده است.

موضوع دیگر نیز مطرح شدن واگذاری ریاست بانک ملی به مدیر عامل یک بانک دیگر خصوصی است که تصادفاً باجناق یکی از مقامات است.

مشخص نیست که چرا در تیم تصمیم گیری دولت تدبیر و امید، نمی توانند یا نمی خواهند به سوابق بانکداری، دانش بانکی و تجربیات آقایان افخمی و بت شکن توجه کنند و این اصول مهم را با دقت بررسی نمایند؟باید منتظر بود و دید در آینده چه اتفاقاتی در شبکه بانکی رخ خواهد داد.اما نکته این است که اگر قرار است تغییری هم رخ دهد بدون توجه به روابط و سایر مسائل افرادی کارکشته و موجه در راس این بانکها قرار گیرند که دوباره دچار آزمون و خطا نشویم.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=15406
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

احتمال واگذاری مدیریت بانک های دولتی به خصوصی ها
احتمال واگذاری مدیریت بانک های دولتی به خصوصی ها
احتمال واگذاری مدیریت بانک های دولتی به خصوصی ها
احتمال واگذاری مدیریت بانک های دولتی به خصوصی ها
احتمال واگذاری مدیریت بانک های دولتی به خصوصی ها
احتمال واگذاری مدیریت بانک های دولتی به خصوصی ها
احتمال واگذاری مدیریت بانک های دولتی به خصوصی ها