کد خبر: 135780
شنبه 12 مرداد 1398 - 10:16
به عقیده رئیس و نایب رئیس کمیسیون خدمات محتوایی و ارزش افزوده، این صنعت میتواند سهم بزرگی از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص دهد و به زودی خدمات نرم افزاری و ارائه سرویسهای دیجیتالی توسعه بیشتری خواهند یافت.
به گزارش اخبارپول، موضوع خدمات ارزش افزوده و خدمات محتوای دیجیتالی از موضوعی است که هم اکنون در اکوسیستم فناوری اطلاعات بسیار بحث برانگیز است. شرکتهایی که در این حوزه کار می کنند هم به مجوزهایی مانند مجوز رسانه های دیجیتال احتیاج دارند، یعنی رگولاتوری این حوزه در بخش دیگری هم در حال انجام است. اما با توسعه سرویس های نسل سوم اینترنت و پس از آن، نقش توسعه نرم افزار در کنار توسعه محتوا اهمیت یافت و در طول دو سال گذشته شرکتهایی که بر نرم افزار معطوف شده بودند با قدرت بیشتر وارد بازار شدند.
در اوایل سال ۹۷ پیشنهاد تاسیس کمیسیون خدمات محتوایی و ارزش افزوده مطرح شد تا فضایی برای هم فکری و هم افزایی فراهم شود. در همین راستا بازیگران اصلی این حوزه تصمیم گرفتند در تشکیل این کمیسیون برای بهبود کیفیت خدمات و بهبود شرایط صنفی، در سازمان نظام صنفی رایانه ای مشارکت کنند.
در همین رابطه، صابر امامی رییس این کمیسیون گفت: در آینده نزدیک در حوزه خدمات محتوایی شرکت های زیادی وارد این عرصه شوند، همانگونه که در بازار جهانی شاهد هستیم کسب و کار ارائه سرویس های دیجیتالی، سهم زیادی از تولید ناخالص ملی را از آن خود کردهاند. در حالی که در کشور ما اصلا سهم بزرگی وجود ندارد، یعنی ما درباره دهم درصد صحبت می کنیم. در کشورهای توسعه یافته حدود ۸درصد سهم حوزه محتواست که نیمی از آن متعلق محتوای دیجیتالی است. در آمریکای شمالی و اروپای غربی این رقم از این هم بیشتر است.
رییس کمیسیون خدمات محتوایی و ارزش افزوده ادامه داد: در کشور ما این رقم برای محتوا حداکثر ۰.۲ درصد تولید ناخالص داخلی است . این که چه بخشی از آن به محتوای دیجیتال اختصاص دارد، اهمیت زیادی ندارد چون به نسبت کل عدد بزرگی نیست.
وی افزود: به عبارتی یک اقیانوس آرام پیش روی ماست و قطعا به زودی شاهد ظهور فعالان متعدد دیگری در این حوزه با توجه به پتانسیل موجود خواهیم بود. اهمیت کار ما در این کمیسیون در آینده بیشتر مشخص خواهد شد.
امامی در ادامه خاطرنشان کرد: مشارکت فعالان این حوزه در این کمیسیون بسیار مطلوب بوده است چرا که برای اولین بار فرصتی برای فعالیت صنفی به وجود آمده است که فعالان بتوانند با همفکری فضا را بهبود ببخشند. اکوسیستم پیش از این تحت تاثیر شرکت های تجمیع کننده بوده، اما فضای این کمیسیون به سمتی رفته که شرکت های تولید کننده محتوا و تولید کننده سرویس بتوانند در کنار تجمیع کننده ها با هم فعالیت کنند.
محسن یوسف پور نایب رئیس کمیسیون ارائه کنندگان خدمات محتوا و ارزش افزوده نیز اعتقاد دارد: این حوزه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم زیادی به وجود آورده است. به طور مستقیم حدودا ۴۰۰ شرکت در سراسر کشور وجود دارند که هر کدام به طور متوسط ۱۵ تا ۲۰ نفر نیرو دارند. اما تا جایی که ما توانستیم آمار را بررسی کنیم حدود ۱۰هزار شغل غیر مستقیم به کمک خدمات محتوایی و ارزش افزوده به وجود آمده است، یعنی ۱۰ هزار نفر در سراسر کشور همه یا قسمتی از شغل خود را از طریق این صنعت به انجام می رسانند. این صنعت بسیار جوان است و چون مسیر رشد به خاطر اتفاقات مختلف و موانع بسیار، به صورت بسیار کند پیش رفته، جای زیادی برای شتاب و توسعه سریع وجود دارد.
یوسف پور تصریح کرد: این صنعت می تواند سهم بزرگی از تولید ناخالص داخلی داشته باشد و اتفاقا صنعتی است که کمترین تاثیرات را از اتفاقات بین المللی و شرایط تحریم بگیرد و در عین حال کمک اقتصادی به کشور هم بکند. او معتقد است در حالی که صفر تا صد زنجیره ارزش این صنعت می تواند در داخل کشورتامین شود و دسترسی خدمات را هم برای همه در سراسر کشور آسان تر کند.
وی افزود: یکی از جدی ترین ابزارهای ایجاد عدالت اجتماعی و ایجاد فرصت های برابر توسعه خدمات دیجیتالی است که می تواند شفافیت زیادی هم ایجاد کند. خیلی از مشکلاتی که در جامعه داریم با حرکت به سمت دیجیتالی کردن خدمات و عرضه خدمات در فضای دیجیتال قابل حل است.
رییس و نایب رییس کمیسیون خدمات دیجیتال تاکید کرد: این کمیسیون را تشکیل داده اند تا مسیر توسعه دیجیتال و حل مشکلات کشور در شرایط فعلی را با کمک فعالان این حوزه هموار کنند و به روند کاری که این کمیسیون در پیش گرفته هم بسیار امیدوارند.