مدیر عامل بانک رفاه کارگران با اشاره به نقش مهم بانکداری سرمایه گذاری در تأمین منابع مالی مشتریان افزود: بانکداری سرمایه گذاری و دپارتمان بانکداری شرکتی و اختصاصی که با هدف تکمیل خلا و سبد محصولات و خدمات در بانک رفاه ایجاد شده است می تواند خلاء کمبود منابع مالی را که مشتریان بزرگ بانک، اشخاص حقوقی و شرکت ها با آن مواجه هستند را برطرف کند.
سهمانی منابع مالی نظام بانکی را محدود خواند و تصریح کرد: در گذشته به دلیل محدودیت منابع مالی بانک ها و عدم وجود بانک های سرمایه گذاری در ایران، مشتریان تنها تسهیلات از بانک دریافت می کردند و به همین دلیل مشتریان در صف دریافت تسهیلات قرار گرفته و نیازهای مالی آنها به موقع تأمین نشده و در نهایت دچار مشکلات مالی می شدند.
وی با اشاره به نقش بازار سرمایه و بانکداری سرمایه گذاری در تأمین مالی مشتریان گفت: بازار سرمایه با حدود۵۰ سال فعالیت به نسبت نظام بانکی با بیش از صد سال سابقه فعالیت، نهادی نوپا و جوان محسوب میشود و هنوز جای کار بیشتری دارد.
سهمانی ادامهداد: بانک ها بخش مهمی از نیازهای مشتریان را به منظور تأمین خدمات مورد نیاز شرکت ها و اشخاص حقوقی تأمین می کنند ولی با توجه به اینکه همه نیازهای این مشتریان از طریق بانک ها قابل تأمین نیست، این مشتریان باید به بازار سرمایه، ابزارها و محصولات این بازار مراجعه کنند.
مدیر عامل بانک رفاه در ادامه به سازوکارهای ایجاد شده در این بانک در حوزه بانکداری سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: در بانک رفاه سعی بر آن شده است تا در حوزه خدمات اعتباری، بانکداری شرکتی و سایر حوزه های فعالیت و با کمک نهادهای مالی و شرکت های ابزاری زیر مجموعه بانک همانند شرکت کارگزاری بانک رفاه که جزو۱۰ کارگزاری مطرح و اول بورس کشور است، مجموعه ای از محصولات و خدمات مشترک بازار پول و سرمایه توسط بانک متمرکز، تجمیع و به مشتریان ارائه شده و نیازهای مشتریان بزرگ، شرکتی و اختصاصی تأمین شود.
وی محصولات قابل ارائه توسط حوزه بانکداری سرمایه گذاری را متنوع برشمرد و افزود: شاید اولویت این حوزه، مشتریان بانکداری شرکتی باشد ولی مشتریان اختصاصی هم می توانند از خدمات و محصولات این بخش استفاده کنند و طی سال های اخیر سعی شده است تا سبد محصولات ارائه شده توسط این حوزه با کیفیت لازم و با شرایط مورد نظر مشتریان ارائه شود.
دکتر سهمانی با ابراز امیدواری از فرصت به وجود آمده اظهار داشت: نشست امروز می تواند فرصت مناسبی برای بانک و مشتریان فراهم آورد تا با تبادل نظر با یکدیگر، بهره برداری لازم از این نشست داشته و اهداف هر دو طرف تأمین شود.