کد خبر: 133158
شنبه 1 تیر 1398 - 14:36
ابهام در وضعیت شرکتهای بیمهای دارای بحران مالی، شرکتهایی که قرار بود برای رفع مشکلات فراروی خویش برنامههایی را ارائه کنند تا مطابق با آن، گرههای بسته شده برپای شرکت خویش را یکی پس ازدیگری بازکنند، اما آیا این موضوع به واقعیت پیوست؟
به گزارش اخبارپول، غلامرضا سلیمانی، رئیسکل بیمه مرکزی پیشتراعلام کرده که تعدادی از شرکتهای بیمه دارای بحران مالی هستند و تذکراتی را برای رفع شرایط موجود به آنها داده و در بهمنماه سال گذشته هم مهلتی یک ماهه در اختیار این شرکت ها قرار داده تا برنامههای خود را برای برون رفت از این وضعیت به صورت رسمی به کمیته صیانت نهاد ناظر اعلام کنند.
باگذشت ماهها هنوز روشن نشده که این تعداد شرکت به صورت کامل به تذکرات رئیسکل بیمه مرکزی عمل کرده اند و یا خیر!
گویا، یکی از وظایف کمیته صیانت بیمه مرکزی بررسی برنامههای استراتژیک شرکت های بیمه به خصوص شرکت های زیان ده و یا دارای توانگری مالی پایین است.
اگر روند یک شرکت بیمه رضایت بخش نباشد، این کمیته گزارش مربوطه را در شورای عالی بیمه مطرح میکند تا نسبت به ادامه فعالیت آن شرکت، تصمیم گیری درستی شود.
حال سوال این است که شرکتهای دارای دست انداز مالی چگونه به وجود می آیند؟
در این راستا علی حبیب محمدی، مدیرعامل اسبق شرکت بیمه تعاون اظهار کرد: که” شرایط برخی از شرکت های بیمه ای بهقدری ناهمگون بوده که اگر نهاد ناظر با اختیاراتی که قانون برای آنها گذارده برخورد کند، باید تعدادی از شرکت های بیمه ای فعالیت خود را تعطیل کنند؛ هرچند که تعطیلی هر شرکت خصوصی به معنی زیانی است که به بخش خصوصی وارد می شود.
واقعیت این است که در شرایط فعلی، برخی از واحدهای تولیدی برای پرداختن حق بیمه کمتر به سراغ چانه زنی با شرکت های بیمه ای میروند که این شرکت ها به دلیل مشکلات نقدینگی و برای جبران کمبود نقدینگی دست به نرخ شکنی می زنند که این امر، عواقب خوبی برای صنعت بیمه و خود آن شرکت به دنبال ندارد.
علی حبیب محمدی به چابکآنلاین گفته: درگذشته که بازار تعرفه حاکم بود همه ملزم به تبعیت از یک نرخ بودند اما زمانی که بازار تعرفه بسیار زود از بازار ایران حذف شد و شرکتهای بیمه در ارائه نرخ اختیار پیدا کردند، نرخهای فنی ارائه نشد.
به گفته وی، صنعت بیمه ایران هنوز ظرفیت این را نداشت که تعرفهها برداشته شوند که در نتیجه تعدادی از شرکت های بیمه ای دچار بحران فعلی، محصول همین حذف تعرفه ها هستند.
این کارشناس صنعت بیمه تصریح کرد: برخی از اعضای هیات مدیره شرکتهای بیمه ای هم شناخت دقیقی از صنعت بیمه ندارند و حتی سهامداران شرکت های بیمه ای فاقد دانش مورد نیاز بیمه ای هستند.
حبیب محمدی بیان کرد: “در بازار بسته ایران راهی جز ادغام شرکتهای ضعیف بیمهای وجود ندارد زیرا درشرایط خاص اقتصادی و عدم توان فنی و حرفه ای، برخی شرکت های بیمه ای نگاه رو به رشدی نخواهند داشت.
*زهرا نامداری