سپرده‌های مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها در بانک‌های قبرس و ایتالیا در ژانویه کاهش یافت و نگرانی‌ها را نسبت به وضعیت سیستم بانکی در این کشورها افزایش داد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پول پرس به نقل از ایسنا، بانک مرکزی اروپا با اعلام برنامه خرید اوراق قرضه دولتی در سپتامبر، موفق شد بازارهای مالی را آرام کرده و هزینه استقراض کشورهایی مانند ایتالیا و اسپانیا را کاهش دهد .
این برنامه همچنین فرار سرمایه‌ها را متوقف کرد و سپرده‌های بخش خصوصی به میزان زیادی در اقتصادهای حاشیه‌ای منطقه یورو باثبات ماند. با این همه میزان سپرده‌های بانکی در ایتالیا و قبرس در ژانویه کاهش داشت .
سپرده‌های بخش خصوصی در بانک‌های قبرس بیش از دو درصد در ژانویه کاهش یافت و به ۴۷.۴ میلیارد یورو رسید.
قبرس برای تامین سرمایه بانک‌هایش، کمک مالی از اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول درخواست کرده است. بانک‌های این کشور از بخشودگی بدهی یونان متحمل ضرر سنگینی شده‌اند. برآورد شده که قبرس حداکثر به ۱۷ میلیارد یورو کمک نیاز دارد که برابر با اندازه اقتصاد این کشور است .
بر اساس آمارهای بانک مرکزی اروپا، سپرده‌ها در دیگر کشورهای بحران‌زده منطقه یورو تغییر چندانی نداشت .
سپرده‌های بانکی در یونان تقریبا بدون تغییر مانده و ۱۶۷.۷ میلیارد یورو بود. از زمان برگزاری انتخابات در این کشور و کاهش نگرانی عمومی در مورد احتمال خروج از یورو، سپرده‌های بانکی نسبتا باثبات بوده‌اند.
میزان سپرده‌ها در ایرلند اندکی افزایش یافت و به ۱۹۷.۵ میلیارد یورو رسید در حالیکه در پرتغال یک درصد کاهش یافت و به ۲۰۸.۸ میلیارد یورو رسید. سپرده‌ها در بانک‌های اسپانیایی تا پایان دسامبر ۰.۱ درصد کاهش یافته و به ۱.۵۲۰ تریلیون یورو رسید .
به گزارش رویترز، نوسانات ماهانه در این آمارها معمولی محسوب می‌شود اما کاهش‌های متوالی چشمگیر در کشورهایی که سیستم بانکی باثباتی دارند، غیرمعمول است .
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=1321
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

ادامه کاهش سپرده‌های بانکی در منطقه یورو
ادامه کاهش سپرده‌های بانکی در منطقه یورو
ادامه کاهش سپرده‌های بانکی در منطقه یورو
ادامه کاهش سپرده‌های بانکی در منطقه یورو