در حالیکه محمد بهمنی رییس کل بان مرکزی با افتخار از ۳۱درصدی شدن تورم به جای ۳۲درصدی شدن آن صحبت می کند که اقدام بانک مرکزی با قیمت های پیش فروش سکه کمی جای تامل دارد.

ومین همایش سیاست‌های پولی و تولید فرصتی بود تا محمود بهمنی از آمار تورم بگوید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پول پرس به نقل از افکارنیوز، محمود بهمنی در این همایش نرخ تورم بهمن را ۲۹.۸ درصد اعلام کرد و حتی پیش‌بینی قبلی این بانک از تورم پایان سال را هم که گفته می‌شد ۳۲درصد است، به ۶/۳۰ تا ۵/۳۱درصد اصلاح کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این نرخ از سال ۷۴ تاکنون بی‌سابقه بود. البته او در ادامه مدعی شد که تورم ۴۰درصدی را با برخی از اقدامات مهار کرده است. رییس کل بانک مرکزی در همین رابطه می‌گوید: «در ابتدا برآوردها این بود که تورم در پایان سال به حدود ۴۰درصد برسد که با اقدامات کنترلی بانک مرکزی در این سطح باقی‌ماند.»

رییس کل بانک مرکزی با اعلام تورم ۲۹.۸ درصد بهمن ماه سال ۹۱ از افزایش این رقم تا پایان سال ۹۱ خبر داد و گفت‌: پیش بینی می‌شود تورم در پایان سال ۹۱ به ۳۱.۵ درصد افزایش یابد‌.

به گزارش افکارنیوز، بهمنی تاکید کرد که این میزان نرخ تورم برای پایان سال جاری در حالی است که بر اساس پیش بینی ها باید این رقم به ۳۲ درصد می رسید.

در حالیکه محمد بهمنی رییس کل بانک مرکزی با افتخار از ۳۱درصدی شدن تورم به جای ۳۲درصدی شدن آن صحبت می کند که اقدام بانک مرکزی با قیمت های پیش فروش سکه کمی جای تامل دارد. از مسکن و گوشت و مرغ و دیگر موارد که بگذریم، بانک مرکزی خود با دو برابر کردن قیمت سکه های پیش فروش شده مضوع دیگری را تایید می کند.

سال گذشته هم زمان با اعلام خبر پیش فروش سکه با قیمت ۵۰۰ تا ۶۰۰هزار تومان صف های طولانی مقابل بانک ها شکل گرفت و هرروز اخباری جدید از زد و خوردها مقابل شعب بر روی حروجی رسانه ها قرار می گرفت؛ اما امسال هیچ خبری در این زمینه منتشر نشد. عدم استقبال از بازار سکه های پیش فروش شده در حالی رخ می دهد که بهمنی، مدیر کل بانک مرکزی مدعیست که تورم تا پایان سال به ۳۱درصد می رسد.

از سوی دیگر در حالی رییس کل ادعای تورم ۳۱درصدی را دارد که سکه های پیش فروش شده با تحویل ۶ماهه را با ۱۰۰درصد اقزایش قیمت نسبت به سال گذشته در اختیار متقاضیان سکه می گذارد! قیمت سکه های پیش فروشی در سال ۹۱ ۱میلیون و ۲۵۰هزار تومان تعیین شده است که همین سکه های طلایی در سال گذشته با قیمت نهایت ۶۰۰هزار تومان عرضه می شد و همین کافیست تا از مسئولان پرسید ایا باز هم به تورم ۳۱درصدی معتقد هستند؟ البته باید خاطر نشان کرد که نرخ تورم در سال ۹۱ رکورد ۱۷ سال گذشته را شکست ؛ این در حالیست که از سال ۷۵ تا ۹۰، بالاترین رقم تورم در سال ۸۷ به میزان ۲۵.۴ درصد ثبت شده بود.

لازم به یادرآوری است که در حالی قیمت سکه در ایران ۱۰۰درصد افزایش داشته است که طلای جهانی نسبت به یک سال گذشته کاهش داشته است. در فوریه سال ۲۰۱۲، هر اونس طلا حدود ۱۷۰۰دلار بود. از فوریه سال قبل تا فوریه امسال قیمت هر اونس طلا نه تنها افزایش نداشته است بلکه با کاهش ۱۰۰دلاری هر اونس، به ۱۶۰۰دلار رسیده است.

روند نرخ تورم از فرورین تا دی ماه امسال همواره افزایشی بوده و این نرخ از ۲۱.۸ درصد ابتدای سال به ۲۸.۷ درصد در دوازده ماهه منتهی به اولین ماه زمستان ۹۱ رسیده است.
پیش از این، بانک مرکزی نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به آذر ماه را ۲۷.۴ درصد، آبان ماه را ۲۶.۱ درصد، مهرماه را ۲۴.۹ درصد، شهریورماه را ۲۴ درصد، مردادماه ۱۳۹۱ را ۲۳.۵ درصد، تیرماه را ۲۲.۹ درصد، خردادماه را ۲۲.۴ درصد، اردیبهشت ماه را ۲۲.۲ درصد و فروردین ماه را ۲۱.۸ درصد اعلام شده بود.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=1314
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

بانک مرکزی از حرف تا عمل؛ تورم ۳۱ یا۱۰۰درصد؟!
بانک مرکزی از حرف تا عمل؛ تورم ۳۱ یا۱۰۰درصد؟!
بانک مرکزی از حرف تا عمل؛ تورم ۳۱ یا۱۰۰درصد؟!
بانک مرکزی از حرف تا عمل؛ تورم ۳۱ یا۱۰۰درصد؟!
بانک مرکزی از حرف تا عمل؛ تورم ۳۱ یا۱۰۰درصد؟!
بانک مرکزی از حرف تا عمل؛ تورم ۳۱ یا۱۰۰درصد؟!
بانک مرکزی از حرف تا عمل؛ تورم ۳۱ یا۱۰۰درصد؟!