به گزارش اخبارپول، مستندات و شواهد حاکی از این واقعیت است که بخش قابل توجهی از جرائم و سوء استفادهها از حساب های بانکی اشخاص، از طریق روش ها و تکنیک هایی تحت عنوان “مهندسی اجتماعی” صورت می پذیرد. در این روش کلاهبرداران با استفاده از جلب اطمینان و یا فریب افراد، از طرق مختلفی نظیر تماس تلفنی، ارسال ایمیل و پیامک به مشتریان مبنی بر اعلام برنده شدن آنها در قرعه کشی های مختلف، مسابقات و …، آگهی های تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی و یا جعل هویت بانک، به اطلاعات محرمانه ایشان دسترسی پیدا کرده و در مرحله بعد از این اطلاعات سوء استفاده میکنند.
بر اساس این گزارش، رعایت نکات امنیتی زیر مورد تأکید است:
۱- بانک رفاه کارگران هرگز در خصوص جوایز قرعه کشی، مراجعه مشتری به دستگاه خودپرداز را پیشبینی نکرده است.
۲- مشتریان گرامی، مراقب فریب های پیامکی و ایمیلی برنده شدن در قرعه کشیها و ارسال اطلاعات خود باشند.
این بانک هرگز اطلاعات محرمانه شما نظیر کد ملی، مشخصات شناسنامه ای، اطلاعات مربوط به حساب و کارت بانکی و … را از طریق تلفن، پیامک و ایمیل درخواست نمی کند.
۳- مشتریان گرامی، در مواجهه با موارد صدرالاشاره، موضوع را مدیریت و ارزیابی کنن. بدین ترتیب که، درابتدا با مطرح شدن چند پرسش اساسی از خود، نظیر: آیا حائز شرایط جایزه مورد نظر هستم یا خیر؟ آیا شماره تلفن همراه خود را قبلاً به بانک اعلام کردام؟ آیا مشخصات شناسنامه ای ارائه شده، صحیح و کامل است؟ در صورتیکه هر یک از موارد بالا اشتباه باشد، توصیه می شود، تماس را قطع یا اقدامی در خصوص پیامک انجام ندهند. در صورت صحت تمامی موارد فوق، شخصاً به شعبه مراجعه کرده و موضوع را پیگیری کنند.
۴- در اکثر حملات مهندسی اجتماعی، پیشنهاداتی به افراد ارائه می شود که در نگاه اول بسیار پرسود و جذاب به نظر می آیند، باید بر وسوسه پاسخ گویی به این دسته از پیشنهادات غلبه کرد.
۵- مشتریان گرامی، در برخورد با مواردی که به قصد سوءاستفاده از حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله و یا رویدادها و مناسبت های خاص، اقدام به جمع آوری کمک های مردمی می کنند، نهایت دقت را معمول کنند.
گفتنی است، هرگونه اطلاعرسانی و تماس از طریق مراجع رسمی این بانک، مانند پورتال بانک به نشانی www.refah-bank.ir یا سامانه شماره ۳۰۰۰۴۴ و ۳۰۰۰۳۳ و مرکز فراد صورت می پذیرد.