قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد تسهیلات پرداختی شبکه بانکی صرف تامین منابع سرمایه در گردش واحدهای تولیدی شده است گفت: سیاست های اصلی بانک مرکزی پس از استقرار دولت یازدهم تاکنون، حمایت از تولید و اشتغال آفرینی و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، اکبر کمیجانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بورس، بانک و بیمه اظهارکرد: در حالی که سال ۹۱ حدود ۴۵ درصد تسهیلات پرداختی سهم تامین منابع سرمایه در گردش واحدهای تولیدی شد، این رقم سال گذشته به ۶۰درصد رسید.

وی در ادامه گفت: کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی از ۱۹۵ هزار میلیارد تومان در سال ۹۱ به ۶۴۹ هزار میلیارد تومان در بهمن سال ۹۷ رسید و سهم بخش صنعت و معدن نیز به ۸۰ درصد رسیده است.

کمیجانی در خصوص کنترل بازا ارز توسط بانک مرکزی گفت: سیاست‌های اجرایی بانک مرکزی توانسته استنرخ ارز را در بازار مهار کند و اکنون نیز تا حدی به ثبات رسیده ایم و در بعد ریالی نیز اقداماتی صورت گرفته است.

وی در ادامه تصریح کرد: با اقدامات بانک مرکزی، بدهی بانک‌ها که در پایان مهر ۹۷ حدود ١٨٢ هزار میلیارد تومان بود، در پایان بهمن به ١۶۶ هزار میلیارد تومان برسد.کمیجانی به الزامات یک بازار مالی کارآمد اشاره کرد و گفت: اینکه بازار مالی تا چه میزان تعمیق شده و در تأمین مالی نقش داشته باشد، مهم است و بانک مرکزی نیز در جهت سازگاری با استانداردهای بین المللی در این حوزه گام برداشته و اکنون استاندارد گزارشگری مالی بین المللی بانک‌ها نیز در دست اجرا است.

قائم مقام بانک مرکزی بیان کرد: استفاده گواهی سپرده ریالی در سال ٩۶ به سمتی رفت که نرخ سود به ۲۰ درصد برسد که حجم متنابهی از سپرده‌ها جمع شد؛ سررسید این سپرده‌ها در سال ٩٧ بود و این نگرانی وجود داشت که این سپرده‌ها به سمت بازارهای سوداگرایانه فرار کند. اما این موضوع کنترل شد و البته در بهمن ٩٧ نیز انتشار گواهی ۲۰ درصدی توانست بالای ۴٠هزار میلیارد تومان منابع را بلوکه کند.

قائم مقام بانک مرکزی به راه اندازی عملیات بازار باز اشاره کرد و گفت: دستورالعمل عملیات بازار باز که در شورای پول و اعتبار مصوب شده، یک ابزار مهم است ومقدمات لازم برای راه اندازی آن فراهم شده است؛ راه اندازی این بازار علاوه بر ایجاد امکان خرید و فروش اسناد بین بانک مرکزی و بانک‌ها، منجر به ساماندهی اضافه برداشت و خطوط اعتباری بانک‌ها خواهد شد.

وی افزود: بدهی بانک‌ها یکی از مؤلفه‌های مهم در پایه پولی است که به دلایل مختلف باعث رشد بدهی شده بود که با اقدامات انجام شده بدهی در پایان مهرماه ۹۷ به ١٨٢ هزار میلیارد تومان رسیده بود در پایان بهمن به ١۶۶ هزار میلیارد تومان کاهش یافت.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=129820
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

سهم واحدهای تولیدی از تسهیلات بانکی زیاد شد
سهم واحدهای تولیدی از تسهیلات بانکی زیاد شد
سهم واحدهای تولیدی از تسهیلات بانکی زیاد شد
سهم واحدهای تولیدی از تسهیلات بانکی زیاد شد
سهم واحدهای تولیدی از تسهیلات بانکی زیاد شد
سهم واحدهای تولیدی از تسهیلات بانکی زیاد شد
سهم واحدهای تولیدی از تسهیلات بانکی زیاد شد