پول پرس- مریم ابونیا: مدیر عامل بانک مهر اقتصاد گفت: بانک‌های خصوصی و دولتی به لحاظ نرخ سود سپرده در نگاه قانون‌گذار تفاوتی ندارند در حالی که بانک‌های دولتی از منابع کلان دولت برخوردارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پول پرس، غلامحسین نتاج  اظهار داشت: منابع بانک‌‌های غیر دولتی از سوی مردم تامین می‌شود حال اینکه جذابیت سپرده گذاری در بخش قرض الحسنه در اذهان عمومی از بین رفته‌است. بنابراین بانک‌های غیر دولتی باید از طریق تبلیغات و شفاف‌سازی برای جذب سپرده گذاری در این بخش تلاش کنند.
وی افزود: دولت نباید در ماموریت‌های خود از منابع بخش خصوصی استفاده کند چرا که بخش خصوصی بر پایه انتفاع  شکل گرفته وچون دولت در فعالیت‌های خود سود نمی کند این امر به ضرر بانک‌های خصوصی تمام می‌شود.
مدیرعامل بانک مهراقتصاد تصریح کرد: اگر مسولان فکر می کند خصوصی سازی در نظام بانکی ناکارآمد است می‌توانند در یک بازه زمانی دوساله تمام بانک‌های خصوصی را دولتی کنند.
وی با بیان اینکه نرخ سود تسهیلات حداقل باید ۱% بیش از قیمت تمام شده باشد گفت: بخش غیر دولتی قرار نیست نگاه یارانه‌ای به سپرده‌گذاری‌ها‌ داشته باشد اما این بانک‌ها مجاز به دریافت سودهای کلان هم نیستند.
وی در رابطه با الگو قراردادن کشورهای دیگر برای اقتصاد ایران اظهار کرد: اقتصاد ایران مختص خودش است و نمی‌توان الگوی کشور دیگری را پیاده کرد و جواب گرفت.
مدیر عامل بانک مهر اقتصاد ادامه داد: این تصور که اگر نرخ سود بانکی به یک رقم برسد تورم هم یک رقمی می‌شود کاملا اشتباه است و نتیجه‌ ای هم در برندارد . از طرفی اینکه ارزش پول ملی یا نرخ تورم را تابع نرخ ارز بدانیم هم در یک مقطع کوتاه جواب گو بود اما بعدها با افزایش نرخ تورم شرایط بدی را برای افراد و جامعه بوجود آورد.
نتاج در ادامه تاکید کرد: اولویت اصلی بانک مهر اقتصاد بر قانون عملیات بانکی بدون ربا است و در این مسیر در کنار بازرسان و حسابرسان بانک، کارکرد نظارت شرعی هم ایجاد شده است . با این حال می توان گفت هنوز هم درصدی از انحرافات وجود دارد که خارج از حوزه کنترل ما است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا بانکداری اسلامی در ایران پیشرفت قابل قبولی داشته است یا خیر، گفت: ما الگوی جامعی از بانکداری اسلامی در اختیار نداریم و به اصطلاح در این مسیر در حال تمرین هستیم که از طریق شفاف سازی و تلاش به مدل جامع برسیم . در این میان هم باید همیشه دغدغه اصلاح رفتارها را داشته باشیم.

گزارش تصویری این نشست را “اینجا” ببینید .

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=12911
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

انتقاد مدیر عامل بانک مهراقتصاد از نهادهای قانون‌گذار
انتقاد مدیر عامل بانک مهراقتصاد از نهادهای قانون‌گذار
انتقاد مدیر عامل بانک مهراقتصاد از نهادهای قانون‌گذار
انتقاد مدیر عامل بانک مهراقتصاد از نهادهای قانون‌گذار