دانشگاه و عوامل موثری چون دانشجویان به عنوان سرمایه ارزنده و کلان ملی، نقش اساسی و مهمی در ایجاد اقتصادی پویا، پایدار، دارای امنیت و کارآمد دارند.

به گزارش اخبارپول، بر این اساس و به منظور نیل به دستاورد‌های کلان ملی در عرصه رقابت بین المللی و رهیافت دست یابی به دانشگاه‌هایی که بتوانند علم را به ثروت تبدیل کنند، باید برای جمعیت چهارو نیم میلیون نفری دانشگاهی راهکارهای مناسبی تهیه و تدوین کنیم.

به طور یقین در دانشگاه ها، عنصر اساسی در این گردونه کارا و پویا، خود دانشجوست. دانشجویان می‌توانند با هوشمندی و آگاهی مبتنی بر خردورزی و هوشیاری در این برنامه اقتصادی کلان نقش آفرین باشند.

اگر چه وظیفه دانشجو در دوران تحصیل، کسب دانش، مهارت و توانمندی حضور در عرصه‌های آینده کشور است؛ با این وجود می‌تواند با تکیه بر شایستگی‌ها و خلاقیت‌های مهم خود، برای حضور در عرصه‌های کار و تولید برنامه ریزی کند.

در این راستا بی گمان تولید، محصول و نتیجه اشتغال است و دانشجویان در حوزه‌های مختلف علوم پایه، فنی-مهندسی، علوم انسانی و … می‌توانند ساخته‌ها و تولید‌های خود را با رویکرد بهره مندی از فناوری و دانش نوین، تولید و به بازار عرضه کنند.

از سوی دیگر، محصول سالم، با دوام، ارزان، باکیفیت و تولید داخلی به سبک زندگی ایرانی- اسلامی ما نزدیک‌تر است و مردم رغبت بیشتری برای خرید آن دارند. دانشجویان در این حوزه می‌توانند نقش موثر و مولد معرفی عملی فرهنگ «دانایی و توانایی» را داشته باشند.

در حال حاضر فعالیت‌های مختلفی در دنیا برای حمایت از زمینه‌های مختلف علمی، آموزشی و دانشجویی نظیر تجهیز آزمایشگاه‌ها، کمک به توسعه علمی، تجهیز کتابخانه‌ها، مراکز کامپیوتری و حمایت از دانشجویان در دو شکل بورسیه و دانشجویان مستعد انجام می‌گیرد.

حمایت های مالی به شکوفایی دانشجویان مستعد کمک می کند

بر اساس این گزارش، برخی از دانشجویان جزء افراد مستعد هستند، اما به دلیل مشکلات مالی برای تحصیل خود با دغدغه های جدی مواجه می‌شوند. در دورانی که بسیاری از دانشجویان دانشگاه های کشورمان منبع درآمد مشخصی ندارند و به دلیل مشکلات اقتصادی در مضیقه هستند، وام دانشجویی به یک منبع مالی حداقلی برای آنها تبدیل شده است و بخش عمده ای از نیازهای دانشجویان به واسطه این وام ها مرتفع می شود.

بر همین اساس، وام های دانشجویی و نحوه تأمین اعتبارهای لازم برای آن، همواره یکی از دغدغه های مهم مسئولان بوده است که با روند افزایشی پیش آمده در رابطه با ظرفیت های دانشگاهی دشواری های نوع و نحوه تأمین منابع لازم برای این وام ها نیز افزایش یافته است.

قابل ذکر است، بانک قرض الحسنه مهر ایران با گامی دیگر در مسیر مسئولیت های اجتماعی خود اقدام به رفع مشکلات مالی دانشجویان در تامین شهریه و هزینه های تحصیلی در مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا کرده است.

این بانک برای کمک به دانشجویان شهریه پرداز زیر مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه فنی و حرفه ای و … تفاهمنامه هایی را امضاء کرده است.

افزایش توان صندوق رفاه دانشجویان با حمایت بانک قرض الحسنه مهر ایران

ذوالفقار یزدان مهر، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این باره اظهار کرد: این تفاهمنامه در راستای هم افزایی و ارتقاء خدمات به دانشجویان انجام شده است. این تسهیلات از سوی بانک قرض الحسنه مهر ایران در اختیار دانشجویان دانشگاه های علمی کاربردی، پیام نور و آزاد قرار خواهد گرفت.

تسهیلات ارائه شده بر مبنای عقد قرض الحسنه و با کارمزد ۳ درصد است که سالانه و بر اساس مانده بدهی محاسبه و به اصل وام اضافه و به همراه اقساط تسهیلات پرداختی وصول می شود. علاوه بر این میزان تسهیلات اعطایی به هر دانشجو در هر مقطع تحصیلی معرفی شده حداکثر طی ۸ مرحله به تشخیص و معرفی صندوق خواهد بود. مبلغ تسهیلات اعطایی از محل منابع بانک قرض الحسنه مهر ایران به هر یک از اشخاص معرفی شده توسط صندوق رفاه دانشجویان، متناسب با مقطع تحصیلی و حداکثر ۲۰۰ میلیون ریال است.

طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز، متذکر شد: در نظام آموزش عالی بخشی تحت عنوان آموزش رایگان و بخشی نیز با عنوان شهریه پرداز است، که ۸۵ درصد از دانشجویان، شهریه پرداز هستند. البته تاکنون نیز راه حلی جز صندوق رفاه برای دانشجویان وجود نداشته ولی لازم است تا سیستم بانکی نیز در این راه همیار ما باشد. بانک قرض‌الحسنه مهر در راستای گسترش فرهنگ قرض‌الحسنه در کشورمان می‌تواند سلامت مالی و بانکداری را تضمین کند. همچنین باید پول صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به بانک قرض‌السحنه مهر ایران منتقل شود که با این کار اعتبار خود را نزد این بانک افزایش داده و می‌توانیم تسهیلات بیشتری به دانشجویان پرداخت کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد: در سال‌های آینده به جایگاهی برسیم که هیچ دانشجوی دانشگاه آزاد دغدغه پرداخت شهریه را نداشته باشد تا بتوانیم در آینده پشتیبان خوبی برای ترقی آموزش کشور باشیم.

پرداخت تسهیلات دانشجویان دارای سنوات اضافه

این گزارش می افزاید؛ بانک قرض الحسنه مهرایران در اقدامی دیگر با همکاری صندوق رفاه دانشجویان به دانشجویانی که در سنوات اضافه تحصیل به سر می برند، یک ترم بیشتر تسهیلات قرض الحسنه شهریه پرداخت می کند.

بر این اساس، بانک با توجه به درخواست صندوق رفاه دانشجویان در خصوص پرداخت تسهیلات در قالب یک ترم اضافه به دانشجویانی که در سنوات اضافه هستند و حسب موافقت کمیته عالی اعتباری بانک به این دسته از دانشجویان در هر مقطع تحصیلی، تسهیلات قرض الحسنه شهریه اعطا می کند.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=125364
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

افزایش توان صندوق رفاه دانشجویان با حمایت بانک قرض الحسنه مهر
افزایش توان صندوق رفاه دانشجویان با حمایت بانک قرض الحسنه مهر
افزایش توان صندوق رفاه دانشجویان با حمایت بانک قرض الحسنه مهر
افزایش توان صندوق رفاه دانشجویان با حمایت بانک قرض الحسنه مهر
افزایش توان صندوق رفاه دانشجویان با حمایت بانک قرض الحسنه مهر
افزایش توان صندوق رفاه دانشجویان با حمایت بانک قرض الحسنه مهر
افزایش توان صندوق رفاه دانشجویان با حمایت بانک قرض الحسنه مهر