انتظار ایران از جلسات مجمع منطقه ای راه آهن‌های خاورمیانه این است که بتوان به شبکه ریلی یکپارچه و مدیریتی هماهنگ به منظور دسترسی به بهره وری بالا دست پیدا کرد.

به گزارش اخبارپول، سعید محمد زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی، رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل راه‌آهن، با بیان این مطلب در سخنرانی افتتاحیه بیست و دومین اجلاس مجمع منطقه‌ای راه‌آهن‌های خاورمیانه UIC RAM اظهار کرد: راه‌آهن‌های منطقه باید به صورت واحد تصور شوند و شعار «یک شبکه و یک مدیریت » داشته باشیم.

محمد زاده با تشکر از حمایت‌های اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها (UIC) از فعالیت‌های منطقه‌ای خاورمیانه تاکید کرد: در خصوص همکاری‌های منطقه‌ای ریلی، باید روند شتابی بیشتری داشته و پشتوانه محکمی برای برنامه‌ها و فعالیت‌های منطقه‌ای پیش رو باشد.

تصمیم‌های ویژه در بخش ریلی
معاون وزیر راه وشهرسازی در بخش دیگری از سخنرانی خود بیان کرد: دولت و مجلس جمهوری اسلامی ایران، تصمیمات ویژه ای برای توسعه حمل و نقلی ریلی اتخاذ کردند وایران آمادگی سرمایه گذاری به میزان ۱۷ میلیارد دلار در این زمینه را دارد.

محمد زاده تصریح کرد: راه‌آهن‌های منطقه نیز بایستی به صورت واحد تصور شوند و شعار یک شبکه و یک مدیریت داشته باشیم و در نتیجه مدیریت یکنواخت و هماهنگی ایجاد شود زیرا در این صورت قادر خواهیم بود از مجموع سرمایه‌هایمان برداشت بالاتر و بهره وری بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: داشتن هدف‌های مشترک حمل ونقل می تواند به توسعه همکاری‌ها کمک کند.

وضعیت ایران در بخش ریلی
مدیر عامل راه آهن خاطرنشان کرد: سال گذشته در بخش حمل ونقل ریلی کشور معادل ۲۵۰ میلیون دلار در مصرف سوخت صرفه جویی شد و ایران در سال ۲۰۱۷ تجارت موفقی را تجربه کرد؛ به طوری که اتحادیه اروپا ۱۱ میلیارد یورو به ایران کالا صادر کرد و در مقابل ایران نیز ۱۰ میلیارد یورو به اروپا.

سعید محمد زاده گفت: ایران به دلیل واقع شدن در مسیر کریدورهای اصلی ترانزیت از موقعیت ممتازی برخوردار است و داشتن ساحل آبی و مرز خشکی گسترده، وجود بنادری که به‌صورت بالقوه توانایی قرارگرفتن بین بنادر بزرگ دنیا را دارا هستند، وجود ارتباط کالایی زیاد بین کشورهای اطراف ایران که ترانزیت آنها از ایران را توجیه می‌کند، داشتن چندین منطقه آزاد تجاری به‌خصوص در منطقه خلیج‌فارس؛ وجود شبکه گسترده جاده‌ای درکشور، قیمت پایین سوخت و حامل‌های انرژی در ایران و شبکه مناسب حمل‌ونقل ریلی در کشور، همگی ایران را به عنوان کشوری تجاری- لجستیکی بالقوه در دنیا و منطقه قرار داده است.

وی افزود: درهمین راستا برنامه ریزی‌ها و سرمایه گذاری‌های زیادی هم اکنون درکشورما انجام می‌گیرد. درچهارسال گذشته بیش از ۲/۱میلیارد دلار درحوزه زیرساخت‌های حمل ونقل کشورسرمایه گذاری شده است و درچهارسال آینده برای توسعه زیرساختهای حمل ونقل ریلی کشور ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری می‌شود.

پروژه‌های مشترک علمی- تحقیقاتی در خاورمیانه
محمد زاده توضیح داد: درنقشه جامع علمی و برنامه راهبردی توسعه کشور افق ۱۴۰۴ مهندسی راه‌آهن از جمله فناوری های کلیدی و تأثیرگذار در نقشه راه پیشرفت جمهوری اسلامی ایران خواهد بود؛ درحال حاضر دانشکده مهندسی راه‌آهن جهت تربیت هیئت علمی خود و توسعه همکاری‌های بین‌المللی آموزشی و پژوهشی با دانشگاه‌های معتبر کشورهای مختلف ازجمله انگلستان، آلمان، چین، استرالیا، روسیه، اوکراین و هلند، تفاهنامه و تبادل علمی دارد و از کشورهای همجوار دانشجوی بین‌المللی می‌پذیرد.

مدیر عامل راه‌آهن اظهار کرد: این دانشکده درسال ۱۳۷۶با زیربنای ۱۴۰۰۰ مترمربع تأسیس شد که به همراه دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران تنها دانشکده‌های مهندسی راه آهن و مهندسی خودرو در خاورمیانه به شمار می آیند.

وی ادامه داد: امیدواریم که بتوانیم در آیندهای نزدیک شاهد انجام پروژه‌های مشترک علمی- تحقیقاتی با کشورهای منطقه خاورمیانه و دیگر کشورهای دوست باشیم و از پشتیبانی UIC برخوردار شویم.

 

 

 

 

 

 

*ما را در سایر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

توییتر

تلگرام

لینکداین

اینستاگرام

پیام‌رسان بله

فیس‌بوک


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=120087
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

«یک شبکه و یک مدیریت» در راه‌آهن‌های خاورمیانه باید اجرا شود
«یک شبکه و یک مدیریت» در راه‌آهن‌های خاورمیانه باید اجرا شود
«یک شبکه و یک مدیریت» در راه‌آهن‌های خاورمیانه باید اجرا شود
«یک شبکه و یک مدیریت» در راه‌آهن‌های خاورمیانه باید اجرا شود
«یک شبکه و یک مدیریت» در راه‌آهن‌های خاورمیانه باید اجرا شود
«یک شبکه و یک مدیریت» در راه‌آهن‌های خاورمیانه باید اجرا شود