دبیر کارگروه تخصصی بیمههای اتکایی سندیکای بیمهگران از بازبینی آیین نامه ۷۶ مصوب شورای عالی بیمه خبر داد.
به گزارش پول پرس، علیرضا پورحسن با اعلام بازبینی آییننامه به ایسنا گفت: هزینه بیمهگری از جمله هزینه کارمزد نماینده و کارگزار، هزینههای اداری و سایر هزینههای شرکتهای بیمه بیشتر از کارمزد اتکایی پرداختی از سوی بیمه مرکزی ایران بوده است، لذا در اصلاحات آیین نامه کارگروه، پیشنهاداتی را به بیمه مرکزی ارائه کرد.
وی به جلسات تخصصی در سندیکای بیمه گران ایران اشاره کرد و گفت: در ادامه بازنگری آییننامههای مصوب شورای عالی بیمه، آیین نامه شماره ۷۶ در خصوص نحوه واگذاری بیمههای اتکایی اجباری و میزان کارمزد و مشارکت سود (جایگزین آیین نامه شماره ۱، ۵، ۷، ۱۴، ۱۶، ۳۰ و مکملهای آن مصوب مورخ ۷۶.۱۱.۱۳ و ۷۸.۱۲.۱۶ ) توسط مدیران بیمههای اتکایی شرکتهای بیمه در کارگروه تخصصی اتکایی سندیکای بیمه گران مورد بررسی دقیق قرار گرفت و پس از بازبینی جامع تقدیم دبیرکل سندیکا شد.
وی به موارد برجسته و مشهود در بازبینی آیین نامه به نحوه ارسال آمار و اطلاعات مربوط به بیمهنامه، الحاقیه و خسارات به بیمه مرکزی و موضوع کارمزد اتکایی در برخی رشتههای بیمهای اشاره کرد و گفت: با توجه به آمارهای استخراج شده از صورتهای مالی شرکتهای بیمه مشخص شد که کارمزدی که بیمه مرکزی بابت هزینههای اتکایی پرداخت میکند بسیار پایینتر از مبلغ هزینه شده بوده است به گونهای در سال ۹۰ برای ۹ شرکت بررسی شده حدود ۶۰ میلیارد تومان کارمزد اتکایی کمتر پرداخت شده است.
دبیر کارگروه تخصصی بیمههای اتکایی سندیکای بیمهگران گفت:بر همین اساس هر شرکتی که پرتفوی بیشتری از فروش بیمهنامههای غیر زندگی داشته باشد، خسارت بیشتری نیز دیده چرا که کارمزد کمتری دریافت کرده است.
مدیربیمههای اتکایی بیمه البرز گفت:در جلسات سندیکا پس از بحث و بررسی این موارد، دو پیشنهاد به بیمه مرکزی داده شد، اول آنکه هزینهها را خود بیمه مرکزی بررسی کند و به صورت علی الحساب به شرکتهای بیمه پرداخت کند و سپس با بررسی مجدد هزینه مابه التفاوت را بپردازد و دوم آنکه خود بیمه مرکزی با هماهنگی شرکتهای بیمهای به راه حل برسد تا شرکتهای بیمه متضرر نشوند.
انتهای پیام