در حالی که حجم زیادی از منابع ملی و وقت مردم ترافیک آزادراه قزوین-رشت تلف میشود، مسئولان می گویند اگر۴۰۰ میلیاردتومان داشته باشند، دو ساله آن را می سازند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول به نقل از مهر، عملیات عمرانی آزادراه قزوین- رشت در سال ۸۰ همزمان با سفر استانی رهبر معظم انقلاب به گیلان و به دستور ایشان آغاز شد و نهایتا در ۲۴ اسفند سال ۸۸ و پس از قریب به یک دهه کار عمرانی، با حضور رئیس دولت دهم افتتاح شد. این آزادراه به طول ۱۳۰ کیومتر در یکی از مهمترین کریدورهای حمل و نقلی ایران (شمال ـ جنوب) واقع شده و جزء یکی از پرترددترین آزادراه های کشور به خصوص در ایام پیک سفرها و تعطیلات آخر هفته محسوب میشود.
میزان سرمایه گذاری، سود و سنوات تقسیط
بنا بر اعلام حسین رئیسیان، مدیرعامل شرکت آزادراه قزوین ـ رشت، این آزادراه با سرمایه گذاری یکی از بانک های تجاری و شبه دولتی احداث شده است. ۵۱ درصد هزینه احداث را این بانک و ۴۹ درصد آن را دولت (وزارت راه و شهرسازی) تامین کرده است. و بر اساس قانون، نرخ عوارض دریافتی نیز بابت مستهلک شدن اصل و سود سرمایه این بانک هزینه می شود. بنابراین این آزادراه یکی از آزادراه های خصوصی کشور محسوب می شود.
وی یادآور شد: بانک مذکور برای ساخت این آزادراه ۲۰۰ میلیارد تومان تا سال ۸۹ هزینه کرد که سود در نظر گرفته شده برای آن ۱۸ درصد و زمان در نظر گرفته شده برای استهلاک اصل و سود سرمایه از محل عوارض خودروهای عبوری، ۲۴ سال است که نهایتا هزار میلیارد تومان برای بانک سرمایه گذار در این پروژه (در پایان سال بیست و چهارم) درآمد خواهد داشت.
این ۸ کیلومتر آزاردهنده!
با این حال یکی از بزرگ ترین ایرادات این آزادراه در هنگام ساخت و بهره برداری، غفلت از تکمیل قطعه رودبار و منجیل است و در حال حاضر، ازاد راه قزوین- رشت در اتصال به شهر منجیل و رودبار، قطع شده و ماشین های عبور از ازادراه به ناچار از میانه این دو شهر عبور کرده و پس از شهر رودبار، دوباره وارد آزادراه می شوند. نقطه نقصان این آزادراه در واقع یک قطعه به طول ۱۱ کیلومتر است که در سال های گذشته ۳ کیلومتر دیگر از آن هم به آزادراه ملحق شده و تنها ۸ کیلومتر آن به عنوان حلقه تکمیل این آزادراه باقی مانده است که مشکل بزرگ و مهم ترافیکی این آزادراه محسوب می شود.
این ۸ کیلومتر که از داخل شهر منجل و رودبار می گذرد، مرکز فروش زیتون و محصولات جانبی آن است . بخشی از ترافیک هم احتمالا به دلیل وجود فروشگاه های متعدد محصولات زیتون در آن منطقه ایجاد می شود. عاملی که می توان برای آن تدبیر مناسب داشته و با انتقال به بخش های دیگر آزادراه در طول مسیر، این حجم انبوه فروشگاهی را در منطقه رودبار تعدیل کرد.
عدم راه اندازی ۸ کیلومتر مسیر تکمیلی آزادراه ۱۳۰ کیلومتری قزوین- رشت همواره در ایام تعطیلات ، گره های ترافیکی شدیدی در این آزاد راه و در محدوده این دو شهر ایجاد می کند. این گره ترافیکی در تعطیلات هفته گذشته به ترافیک بسیار شدید ۶ ساعته ای به طول ۲۰ کیلومتر تبدیل شد که سبب هدررفت چندساعته وقت و سرمایه مردم و مسافران و نیز از بین رفتن حجم بالایی از سوخت شد.
البته نباید فراموش کرد که این آزادراه، در مسیر رشت به قزوین نیز در محدود امامزاده هاشم همواره با ترافیک و در ایام تعطیلات، با گره ترافیکی شدید مواجه است و متاسفانه مسافران عبوری از این ازاد راه انگونه که باید، نمی توانند از مزیت های یک ازادراه استاندارد بهره مند شوند.
چه میزان سوخت در گره ترافیکی رودبار هدر می رود؟
اتلاف منابع ملی را شاید در قالب اعداد و ارقام بهتر بتوان درک کرد. به عنوان مثال اگر در هر ترافیک ۲۰ کیلومتری، ۱۶ هزار دستگاه خودرو حضور داشته باشند و اگر هر خودرو تنها ۱۰ لیتر اضافه بر حجم زمان ترددِ بدون ترافیک، بنزین بسوزاند، این گره ترافیکی سالانه فقط میلیاردها تومان با اتلاف سوخت به منابع ملی لطمه می زند.
این غیر از هزینه های مادی و معنوی دیگری است که در طول ترافیک ۶ ساعته تعطیلات عید قربان به خانواده ها و مسافران تحمیل شد؛ بدلیل گرمای هوا، بسیاری از خودروها به ناچار از کولر استفاده کرده بودند و به همین دلیل با مشکل باتری یا مشکل موتور مواجه شده بودند و بازار دستفروشان با قیمت های نجومی آب معدنی و انواع خوراکی ها هم طبیعتا داغ بود.
زمان از دست نرود …
به گفته یکی از مقامات شرکت زیرساختهای حمل و نقل، اگر سرمایه گذار پیدا شود می توان این مسیر را با ۴۰۰ میلیارد تومان تکمیل کرد.
با این حال مشخص نیست اگر قرار باشد برای این ۸ کیلومتر عوارض اخذ شود، مبلغ آن با چه فرمولی محاسبه خواهد شد؟ این در حالی است که در سال های گذشته معاون اسبق ساخت و توسعه آزادراه های شرکت ساخت از امکان احداث آن با رقم ۱۸۰ میلیارد تومان خبر داده بود. طبیعتا هر چه زمان آغاز عملیات اجرایی این پروژه تعویق بیفتد، به هزینه برآورد شده افزوده خواهد شد.