معاون گردشگری گفت: مسافرانی که برای تهیه ارز با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند، می‌توانند آن را از طریق سامانه ۰۹۶۲۹ به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اطلاع دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اخبارپول، از روز سه‌شنبه ۱۶ مردادماه با ابلاغ دستورالعمل جدید ارزی، معامله در صرافی‌ها آزاد و فروش ارز در بانک‌ها متوقف شد. بانک مرکزی اعلام کرد؛ «نرخ فروش ارز صرافی‌های مجاز و معتبر حداکثر یک درصد بالای نرخ خرید مندرج در سامانه “نیما” و “سنا” باشد، سقف فروش ارز مسافرتی در صرافی‌ها نیز تا ۵۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها تعیین شد که برای خرید آن باید مدارکی چون بلیت، گذرنامه و ویزا (برای کشورهایی که ویزا نیاز دارند) ارائه کرد»، با این حال گزارش های میدانی حاکی از نوعی رفتار سلیقه‌ای در صرافی‌ها است که برخلاف نرخ سامانه‌های نیما و سنا به معامله ارز آن هم به میزانی مشخص مشغولند.

از سوی دیگر بانک مرکزی در بخشنامه «تأمین ارز مصارف خدماتی» به شبکه بانکی ابلاغ کرد؛ «تأمین و پرداخت ارز مسافرتی (به صورت اسکناس) از طریق بانک‌های‌ ملی ایران، ملت، سامان، تجارت و پارسیان با رعایت ترتیبات مندرج در نامه‌های منتهی به شماره‌های ۳۹۸۴۱‌‏/۹۷ مورخ ۱۱‌‏/۲‌‏/۱۳۹۷ و ۱۶۸۴۴۲‌‏/۹۷ مورخ ۱۷‌‏/۵‌‏/۱۳۹۷ به نرخ بازار بلامانع است.» با این حال بانک‌ها از پرداخت ارز حتی به نرخ آزاد خودداری کرده و مسافر را همچنان به سمت صرافی‌ها هدایت می‌کنند که آن‌ها هم هنوز به طور کامل وارد بازار معاملات ارزی نشده‌اند و سازو کار بانک مرکزی را دقیق اجرا نمی‌کنند.

این وضعیت، مسافرانی که با شوک قطع ارز دولتی روبرو شده‌اند را نیز از بابت خرید ارزهای تقلبی و نوسانات و ناپایداری نرخ در بازار و صرافی‌ها که خلاف مصوبه‌های بانک مرکزی درحال وقوع است، دچار نگرانی کرده.

محمدمحب‌خدایی ـ معاون گردشگری ـ درباره این وضعیت آشفته ارز مسافرتی و پیگیری‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی سفر به ایسنا گفت: موضوع «ارز مسافرتی» از دستور کار این سازمان خارج نشده است. ما وظیفه داریم دغدغه‌های مسافران را پیگیری کنیم.

او در عین حال اظهار کرد: باید مقداری تأمل کنیم، بسته ارزی چند روز است ابلاغ شده که به تبع آن تا این مدل ساختار خود را پیدا کند و جا افتد، زمان خواهد برد و البته دغدغه‌هایی را ایجاد خواهد کرد که ‌تلاش می‌کنیم بر آن فائق آییم، کارهای کارشناسی انجام دهیم و نشست‌های کارشناسی مشترک با دستگاه‌های مرتبط برقرار کنیم.

خدایی با بیان این‌که چالشی ارزی که برای مسافران خروجی پیش آمده را پیگیری خواهیم کرد، درباره‌ی این‌که اظهارات رییس این سازمان گویای آن است که همه مشکلات ارزی مسافران با ابلاغ بسته جدید دولت حل شده است، گفت: این بسته مشخص کرده مسافری که قصد خروج از کشور را دارد می‌تواند ارز مورد نیاز خود را از صرافی‌ها تامین کند، اما اگر این خدمت اتفاق نیافتاد وظیفه سازمان ما پیگیری است و مردم می‌توانند با اعلام مشکلشان از طریق سامانه ۰۹۶۲۹، پیگیری آن را از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مطالبه کنند.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=113336
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

شکایت‌های «ارز مسافرتی» را کجا ببریم؟
شکایت‌های «ارز مسافرتی» را کجا ببریم؟
شکایت‌های «ارز مسافرتی» را کجا ببریم؟
شکایت‌های «ارز مسافرتی» را کجا ببریم؟
شکایت‌های «ارز مسافرتی» را کجا ببریم؟
شکایت‌های «ارز مسافرتی» را کجا ببریم؟