انجام تراکنشهای خرد به صورت آنلاین آن هم با نظام کارمزدی اشتباه کشور که با استاندارد دنیا تفاوت دارد هزینهٔ فراوانی را بر دوش بانکها گذاشته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، اگر این تراکنشها که در سایر کشورها به صورت افلاین انجام میشود در ایران نیز بدون بستر مخابراتی و تأییدیههای برخط برای اتصال به زیرساخت بانکی انجام شود این بار هزینهای از دوش صنعت بانکی برداشته میشود.
ارائه خدمات نوین و جالب توسط “کیف پول الکترونیکی” بانک ملت
به گزارش اخبار بانک، معاون فناوری نوین بانک مرکزی سال گذشته از انتشار مستند پرداخت بان که حاوی قوانین راهاندازی کیف پول الکترونیک است خبر داد البته تاکنون هنوز سندی در این خصوص منتشرنشده است. از طرفی طبق آخرین گزارش بانک مرکزی در سال گذشته حدود ۱۲ میلیارد تراکنش بر روی پایانههای فروش انجام شده است. که بر این اساس در دی ماه سال ۹۶، ۳۱٫۳درصد از تراکنشها زیر ۵۰ هزار ریال بوده و ۳۹٫۹ درصد تراکنشها مابین ۵۰ هزار ریال و ۲۵۰ هزار ریال بوده است.
انجام این تراکنشها به صورت آنلاین آن هم با نظام کارمزدی اشتباه کشور که با استاندارد دنیا تفاوت دارد هزینهٔ فراوانی را بر دوش بانکها گذاشته است. اگر این تراکنشها که در سایر کشورها به صورت افلاین انجام میشود در ایران نیز بدون بستر مخابراتی و تأییدیههای برخط برای اتصال به زیرساخت بانکی انجام شود این بار هزینهای از دوش صنعت بانکی برداشته میشود. همچنین با ایجاد پرداخت آفلاین تقلب در تراکنشهای خرد آنلاین که حجم وسیعی از تقلبات حوزه پرداخت را ایجاد کردهاند حذف میشود.
اما در این خصوص و لزوم وجود کیف پول الکترونیک به سراغ بانک ملت رفتیم که با ارائه همراه پلاس و قرار دادن کیف پول در این نرم افزار امادگی خود را برای ورود به حوزهٔ پرداخت خرد اعلام کرده است.
متن زیر گفت و گو با هادی سپانلو مدیر امور طرح و برنامه بانک ملت است.
کمی در خصوص همراه پلاس و ویژگی کیف پول تعبیه شده در آن توضیح دهید.
همراه پلاس زیر سامانهای مستقل در همراه بانک ملت است که این امکان فراهم میکند تا کاربر بدون نیاز به ورود نام کاربری و رمز از خدمات متنوع دیگری که غالباً با استفاده از کارتهای شتابی ارائه میشود استفاده کند.
علاوه بر آن، این مزیت وجود دارد که حتی اگر مشتری بانک ملت نیز نباشید با استفاده از سایر کارتهای شتابی خود بتوانید از خدمات همراه پلاس مانند پرداخت اقساط و یا قبوض بهره مند شوید. در حقیقت در محیط اصلی همراه بانک ملت، مشتری از حسابهای بانکی خود مطلع و خدمات مربوطه را دریافت میکند و در محیط همراه پلاس با کارتهای عضو شتاب خدمات ارائه میشود.
اما یکی از خدمات جالب و نوین همراه پلاس “کیف پول الکترونیکی” است.
کیف پول الکترونیکی در حقیقت شبیه سازی شده کیف پول جیبی یا کیفی شماست تاپرداخت های خرد خود را توسط آن انجام دهید. این ابزار هم هزینه انجام تراکنش را کاهش میدهد هم ریسک عملیاتی آن را. همچنین پرداختهای خردتان را نیز مدیریت میکند. کیف پولهای الکترونیکی قادرند تا پرداختهای شما را بصورت آنلاین یا یک سر آفلاین یا بصورت کاملاً آفلاین انجام دهند. بطور مثال دارنده کیف پول الکترونیکی قادر خواهد بود مبلغ مورد نظر خودش را حتی در حالتی که به اینترنت یا شبکه دیتا دسترسی ندارد پرداخت نموده و خدمت یا کالای خودش را دریافت کند.
سقف مبلغ تعیین شده برای کیف پول چقدر است؟
در حال حاضر در روز مبلغ دویست هزارتومان برای شارژ کیف پول تعیین شده است که البته بصورت پارامتری بوده و قابل تغییر است.
تعدد پلتفرمهای کیف پول الکترونیک در کشور مشاهده میشود پلتفرمهای کارتی، موبایلی با پشتیبانی سیم کارت، اپ های پرداخت و.. به نظر شما ما نیازمند وجود یک پلتفرم واحد در حوزه کیف پول هستیم؟ یا باید پلتفرمهای مختلف برای سهم بازاری خود تلاش کنند؟
الگو و ایده اصلی ایجاد کیف پول الکترونیکی برگرفته از کیف پول فیزیکی است. ایا کیف پول فیزیکی شما فقط یک برند است؟ در دنیای واقعی شرکتهای زیادی نسبت به تولید کیف پول اقدام می کنند، به صورت مشابه لزومی ندارد که کیف پولهای الکترونیکی هم یکسان باشند. نکته مهم رعایت استانداردها و امنیت است و اینکه بتواند تراکنشهای یکسر افلاین و دوسر افلاین را انجام دهند. طبیعتاً در آینده بانک یا نهاد مالی موفقتر خواهد بود که کیف پولش در جاهای متعددی پذیرش شود.
در خصوص پلتفرمهای مختلف برای انجام پرداختهای خرد نظیر کارتهای RFID یا کارت های بانکی و نظایرهم باید گفت که هر کدام دارای قابلیت های مختلفی بوده و اصولاً بعنوان جایگزین یکدیگر مطرح نمیشوند. اما پرداخت مبالغ خرد با استفاده از کارت های بانکی هم از لحاظ زمان و هم از نظر ریسک عملیاتی نسبت به کیف پول الکترونیکی دارای معایبی میباشد.
بطور کلی پارامترهای ریسک عملیاتی، کاربر پسند بودن، هزینههای مرتبط به انجام یک تراکنش مالی و در نهایت قابلیتهای فنی یک پلتفرم، شاخصهایی است که باعث میشود ابزارهای مختلف سهم بازار بیشتری را برای خودشان کسب کنند.
به عقیده من کیف پول الکترونیکی در آیندهای نزدیک بخش مهمی در پرداختهای خرد ایفا خواهند کرد چرا که با کاهش هزینه و ریسک عملیاتی از قابلیتهای مختلف جهت ارائه خدمات در محیط های متفاوت برخوردار است.
در بخش کیف پول الکترونیکی در همراه پلاس NFC دیده نمیشود
ما این تکنولوژی را در خصوص کارتهای بانکی بکار گرفتهایم. باید یادآوری کنم که تکنولوژی NFC برای کاربران جدید و تا حدودی ناشناخته است. در خصوص NFC میتوانم بگویم در ابتدای راه هستیم. برای کارتهای بانکی NFC لحاظ شده است، در واقع دارندگان کارتهای بانک ملت میتوانند با فعال کردن NFC در سامانه همراه بانک، بهنگام خرید از پایانههای پوز فروشگاهها به جای کارت از دستگاه موبایل خودشان استفاده نموده و با نزدیک کردن دستگاه موبایل به پایانه پوز همان کاری را انجام دهند که کشیدن کارت روی پوز انجام میدهد.
اما در خصوص کیف پول الکترونیکی در همراه پلاس هنوز از این تکنولوژی استفاده نشده است.
سکه هم کیف پول دارد و پرداخت مبتنی بر NFC ایا رقابتی بین کیف پول در همراه پلاس و سکه ایجاد نمیشود؟
خیر اتفاقاً ما از نرم افزار سکه حمایت میکنیم وآن را هم جزئی از محصولات خانواده بزرگ بانک ملت می دانیم، باید توجه داشت سرویسی چون کارت به کارت بر روی همراه پلاس را از بستر نرم افزار سکه گرفتهایم. سکه نرم افزاری کارت محور است و همراه بانک نرم افزاری حساب محور. ایندو حسب مورد میتوانند نیازهای گروههای مختلف مشتریان را برآورده سازند.
ضرورت وجود کیف پول افلاین کاهش هزینههای تحمیل شده بر صنعت بانکی است . همانطور که می دانیم جدا از بحث بیزنسی امکان انجام تقلبات در پرداختهای خرد آنلاین بالاست با توجه به اینکه هنوز سندی در خصوص کیف پول افلاین ارائه نشده است وجود سامانه کشف تقلب میتواند کمک کننده باشند اما آیا رفع محدودیت تراکنشهای خرد به علت وجود سامانه کشف تقلب منطقی است؟!
اصولاً وقتی در یک سیستم یا سامانه بانکی (وحتی غیر بانکی) با انبوهی از تراکنشها مواجه میشویم، بررسی رخدادهای جاری و کشف تراکنشهای مشکل دار با روشهای دستی و انسانی تقریباً ناممکن میشود. بنابرین بایستی سیستمی مبنی بر قواعد تعریف شده نسبت به شناسایی تراکنشهای مشکوک یا تقلبی اقدام کند. این سیستمها علاوه بر وظایف گفته شده، اقدامهای لازم جهت جلوگیری از افزایش بی رویه تراکنشهای زاید را نیز انجام میدهند. معمولاً قواعد جاری در سامانههای کشف تقلب ناشی از تجربیات قبلی بوده و یا بر اساس پیش بینیهای آتی تعریف می شوند.
با توجه به این موضوع اگر سامانه تشابهی فی مابین وضعیت جاری سوییچ با یکی از قواعد تعریف شده ببیند نسبت به انسداد تراکنشها اقدام میکند که ممکن است به صورت تصادفی جزو تراکنشهای مشکل دار نیز نباشند. در این گونه موارد خروجیهای سامانه کشف تقلب با استفاده از گزارشهای موجود و یا مانیتورینگ لحظهای توسط کارشناسان ذیربط بررسی و موارد استثنا از قواعد تعریف شده تفکیک میشوند. نباید فراموش کرد که سامانههای کشف تقلب با روالهای تعریف شده بشری کارمی کنند و ممکن است دچار خطاهای مختلف هم شوند.
پیشرفت سریع فناوری اطلاعات خصوصاً در زمینه شبکههای اجتماعی بیش از پیش طلب میکند که به این حوزه -که به عقیده اینجانب جایگزین و رقیب اصلی سایر کانالها میباشد- توجه شود. بانکها و مؤسسات مالی آینده ناگزیرند به ارائه خدمات در بستر شبکه اجتماعی توجه نموده و زیر ساختهای لازم را برای آن ایجاد کند.