سهمیه بندی بنزین که به تیرماه سال ۸۶ باز میگردد ابتدا با تعیین سهمیه ماهیانه ۱۲۰ لیتری خودروهای شخصی کلید خورد و در ادامه با تعدیلهای چندباره به میزان فعلی رسید.
در سال ۸۶ با آغاز سهمیه بندی در پی صدور کارتهای هوشمند سوخت، کنترل مصرف بی رویه بنزین در کشور آغاز شد و در ادامه با اجرای فاز اول هدفمندی یارانهها در سال ۸۹ تأثیری ۱۵ درصدی در کاهش مصرف بی رویه بنزین در ایران رقم زد.
به گزارش پول پرس به نقل از تسنیم، در این سالها همواره یارانههای بسیاری از سوی دولت در بخش مصرف سوخت کشور هزینه شده که این سهم پررنگ سوخت در سبد یارانههای دولتی، توجه مدیران را به اعمال تغییرات در سهمیه بندی سوخت و افزایش پلکانی نرخ مصرفی آن جلب کرده است.
همچنین متأثر از تخصیص یارانه سنگین دولتی به بخش سوخت کشور، گاه و بیگاه خبرهایی مبنی بر نهایی شدن اعمال تغییرات در سهمیه ماهیانه سوخت به خصوص سهمیه بنزین خودروهای شخصی از سوی رسانههای گروهی منتشر شد اما سهیمه بنزین در پایان دولت دهم علی رغم شایعات متعدد در دو سال گذشته ثابت ماند و هرگونه تغییر احتمالی را به تصمیم مدیران نفتی دولت یازدهم موکول کرد.
پیگیریها حاکی از این است که تاکنون سناریوهای متعددی در خصوص افزایش یکباره و یا پلکانی قیمت بنزین و همچنین اعمال تغییرات در میزان سهمیه ماهیانه بنزین خودروها و موتورسیکلتها در جلسات ارگانها و نهادهای مربوطه مطرح شده و مورد بحث و تبادل نظر مسئولان قرار گرفته است اما تاکنون هیچ سناریویی برای اعمال تغییرات در سهمیه ماهیانه بنزین کارتهای سوخت نهایی نشده است.از اینرو با توجه به اینکه کمتر از ۱۲ روز تا شارژ سهمیه بنزین شهریورماه خودروها و موتورسیکلتها در کارتهای سوخت باقی مانده و همچنین با توجه به نهایی نشدن تغییرات در سهمیه بندی بنزین و آغاز تغییرات در رأس وزارتخانههای اقتصادی کشور با شروع به کار دولت یازدهم، سهمیه بنزین کارتهای هوشمند در شهریورماه بدون تغییر اعمال خواهد شد اما احتمال نهایی شدن یکی از سناریوهای تغییر در میزان سهمیه بنزین در نخستین ماه فعالیت مدیران نفتی دولت یازدهم و اعمال تغییرات از ابتدای مهرماه زیاد است.
انتهای پیام