مدیر عامل بانک مسکن با حضور در نمایشگاه مسکن، شهرسازی وبازآفرینی شهری به تشریح مهم ترین اهداف بانک مسکن در سال آینده پرداخت.

به گزارش اخبارپول، ابوالقاسم رحیمی انارکی با بیان اینکه امروز مصادف با سالگرد تاسیس بانک رهنی ایران به عنوان مادر بانک مسکن است، بیان کرد: قانون تشکیل بانک رهنی ایران در دی ماه سال ۱۳۱۷مصوب شد.

وی با ابراز خوشحالی از آغاز دهه نهم فعالیت بانک مسکن اظهار کرد: ۸ دهه فعالیت بانک مسکن به دو دوره چهل ساله مربوط به قبل از انقلاب اسلامی تحت عنوان بانک رهنی و بعد از دوره پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در قالب بانک مسکن تقسیم میشود. بانک رهنی در ۴۰ سال اول فعالیت خود در حوزه های توسعه ای فعالیت کرده و تاثیرگذاری قابل توجهی در فرهنگ سازی آپارتمان نشینی، استاندارد سازی ساخت ساختمان و… داشته است و در این راستا انواع نهادها و محصولات متناسب با فعالیت خود را ابداع کرده است. به طوری که پایه اصلی صندوق های پس انداز که هم اکنون شاهد فعالیت گسترده آنها هستیم در سال ۱۳۳۷ توسط بانک رهنی گذاشته شده است. آخرین شکل از صندوق های پس انداز، صندوق پس انداز مسکن یکم است که طی سال های اخیر برای متقاضیان خانه اولی در بازار مسکن راه اندازی شده است.

مدیر عامل بانک مسکن توضیح داد: طی دوره نخست فعالیت این بانک در قبل از انقلاب، بیش از یک میلیون خانوار با تامین مالی بانک رهنی ایران صاحب خانه شدند. البته در دوره دوم پس از انقلاب، فعالیت بانک مسکن، رشد قابل توجهی داشته است. به طوری که شعب بانک مسکن با ۱۲ برابر افزایش از حدود ۱۰۰ شعبه به یک هزار و ۲۵۵ شعبه رسیده است. افزون بر این تعداد خانوارهایی که در دوره دوم فعالیت بانک مسکن از طریق اخذ تسهیلات از این بانک خانه دار شده اند به بیش از ۸ میلیون خانوار رسیده است به تعبیر دیگر تامین مالی مسکن بیش از یک سوم خانوارهای شهری، از سوی بانک مسکن انجام شده است.

انارکی با اشاره به اینکه گروه هدف بانک مسکن برای تامین مالی مسکن از میانه دهک سه تا دهک ۷ درآمدی است، اذعان کرد: در این راستا محصولات متنوعی برای هر دهک با توجه به توان مالی آنها طراحی شده است. به همین دلیل متنوع ترین دامنه محصولات و ابزارها برای تامین مالی مسکن اقشار مختلف جامعه در بانک مسکن شکل گرفته است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به کارنامه تسهیلات دهی ده ماهه نخست سال جاری اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۲۰ دی ماه، بانک مسکن برای حدود ۴۷۸ هزار واحد مسکونی تامین مالی انجام داده است. از این تعداد ۳۶۳ هزار واحد مسکونی به ارزش ۱۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات جدید بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به لحاظ تعداد معادل ۴۱ درصد و به لحاظ ارزش ریالی معادل ۲۱ درصد رشد داشته است. همچنین بانک مسکن طی ده ماه نخست سال جاری، برای ۱۱۵ هزار واحد مسکونی فروش اقساطی سهم الشرکه به ارزش ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان انجام داده است که به لحاظ تعداد نسبت به دوره مشابه سال گذشته معادل ۲ درصد کاهش و به لحاظ ارزش ریالی نسبت به ده ماهه نخست سال ۹۶ معادل ۷ درصد افزایش را تجربه کرده است.

مدیر عامل بانک مسکن به مجموع تسهیلات پرداختی تا پایان ۲۰ دی ماه سال جاری اشاره کرد و افزود: در مجموع از ابتدای سال جاری تا پایان ۲۰ دی ماه، کل تسهیلات پرداختی بانک مسکن معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان به بخش مسکن و غیر بخش مسکن بوده است که از این رقم، حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ۴۷۸ هزار واحد مسکونی مربوط به تامین مالی در بخش مسکن بوده است که به عنوان یک عملکرد خوب و قابل توجه برای بانک مسکن محسوب میشود.

کارنامه عملکرد بانک مسکن در حوزه مسکن مهر

رحیمی انارکی در بخش دیگری از صحبت های خود محدوده فعالیت های تامین مالی بانک مسکن در پروژه مسکن مهر را تشریح کرد.

وی مجموع قراردادهای منعقده برای پرداخت تسهیلات مسکن مهر را معادل ۲ میلیون و ۳۶۶ هزار واحد مسکونی(شهری و روستایی) اعلام کرد و گفت: از مجموع قراردادهای منعقده، تاکنون ۴۴۳ هزار واحد مسکونی باقی مانده که از این تعداد ۲۰۳ هزار واحد فعال و در حال ساخت و ۲۴۰ هزار واحد به دلایل مختلف غیرفعال شده اند.

مدیر عامل بانک مسکن به دلایل مختلف غیرفعال بودن برخی از پروژه های مسکن مهر اشاره کرد و عنوان داشت: مطابق با بررسی های انجام شده، ۴۱ هزار و ۳۰۰ واحد به دلیل عدم اجرای زیرساخت و انشعابات، ۲۶ هزار و ۸۰۰ واحد به دلیل عدم مراجعه خریدار، ۱۵ هزار واحد به دلیل نبود تقاضا غیر فعال شده اند. همچنین تعداد ۴۳ هزار واحد مسکن مهر به دلیل پیشرفت فیزیکی کمتر از ۳۰ درصد، ۳ هزار و ۸۰۰ واحد به دلیل خلعیت پیمانکار و ۹ هزار و ۸۰۰ واحد به دلیل عدم اجرای محوطه سازی معلق مانده و تکمیل نشده اند.

آخرین وضعیت صندوق پس انداز مسکن یکم

رحیمی انارکی با بیان اینکه صندوق پس انداز مسکن یکم آخرین مدل از صندوق های پس انداز مسکن است اظهار کرد: مطابق با آخرین آمار جمع آوری شده تا تاریخ ۲۰ دی ماه سال جاری، تعداد سپرده های افتتاحی در صندوق پس انداز مسکن یکم به ۵۵۴ هزار فقره در سراسر کشور رسیده است. از این تعداد ۳۷۰ هزار فقره به عنوان سپرده های زنده محسوب می شوند.

وی مانده سپرده ها در صندوق پس انداز مسکن یکم را معادل ۶ هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان دانست و یادآور شد: تاکنون معادل ۹۰ هزار واحد مسکونی، سپرده گذاران صندوق تسهیلات به ارزش ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق پس انداز یکم برای خرید خانه دریافت کرده اند که یک سوم از این تعداد مربوط به زوجین متقاضی است.

مدیر عامل بانک مسکن با اشاره به اینکه منابع صندوق پس انداز مسکن یکم از محل سپرده ها تقریبا مصرف شده است، خاطرنشان کرد: از این رو، فعالیت صندوق پس انداز مسکن یکم با توجه به استمهال ۷ ساله خط اعتباری مسکن مهر، از منابع ایجاد شده از محل اقساط پرداخت شده مسکن مهر به بانک مسکن خواهد بود و این روند تا حداکثر سال ۱۴۰۵ ادامه پیدا خواهد کرد تا اینکه پرتفوی صندوق پس انداز مسکن یکم به حدی بزرگ شود که امکان پرداخت تسهیلات از محل اقساط دریافتی از خانه اولی ها فراهم شود.

انارکی نرخ سود تسهیلات در نظر گرفته شده از محل صندوق پس انداز یکم را در محدوده بافت فرسوده معادل ۶ درصد و برای سایر محدوده های شهری معادل ۸ درصد اعلام کرد.

وی آمار متقاضیان انصراف داده از صندوق پس انداز مسکن یکم را نیز حدود ۶۰ هزار نفر اعلام کرد و متذکرشد: بیش از ۳۴ هزار مورد از انصرافی های صندوق پس انداز مسکن یکم مربوط به ۱۰ ماه اخیر سال جاری است که همزمان با رشد قیمت مسکن اتفاق افتاده است.

مدیر عامل بانک مسکن اضافه کرد: در حال حاضر مانده منابع صندوق یکم از ۷ هزار میلیارد تومان در ابتدای سال جاری به ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در حال حاضر رسیده است.

انارکی توضیح داد: متوسط افتتاح حساب در صندوق یکم در ۱۰ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال جاری کاهش پیدا کرده است.

وی در این باره عنوان کرد: متوسط افتتاح حساب در صندوق یکم در سال گذشته حدود ۸۰۰ فقره در یک روز بود که این آمار در سال جاری به متوسط کمتر از ۶۰۰ فقره در یک روز رسیده است.

بانک مسکن کمترین نرخ سود تسهیلات در شبکه بانکی را دارد

مدیر عامل بانک مسکن در عین حال با بیان اینکه بانک مسکن کمترین نرخ سود تسهیلات در شبکه بانکی را دارد، اظهار کرد: تا زمانی که قیمت تمام شده را نتوانیم کاهش دهیم امکان کاهش نرخ سود تسهیلات نه تنها برای بانک مسکن بلکه برای هیچ بانکی امکان پذیر نیست.

انارکی به نرخ سود سبد تسهیلاتی بانک مسکن اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر نرخ سود تسهیلات صندوق یکم در بافت فرسوده معادل ۶ درصد و در سایر مناطق شهری معادل ۸ درصد، در حساب جوانان معادل ۹ درصد، در سایر صندوق های پس انداز مسکن معادل ۹ درصد، همچنین نرخ سود اوراق تسه در بافت فرسوده معادل ۱۶ درصد و در سایر مناطق شهری معادل ۱۷.۵ درصد است. بالاترین نرخ سود تسهیلات درسبد بانک مسکن نیز متعلق به تسهیلات ساخت بدون سپرده معادل ۱۸ درصد است. به این ترتیب میانگین نرخ سود تسهیلات در سبد متنوع بانک مسکن معادل ۱۳.۷۴ درصد است که کمترین نرخ سود در شبکه بانکی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه بانک مسکن متنوعترین و ارزانترین دامنه محصولات و ابزارهای تامین تامین مالی بخش مسکن را دارا است، افزود: طی ده ماهه نخست سال جاری حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان بخش مسکن در سراسر کشور پرداخت شده است.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=124657
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

تامین مالی مسکن یک سوم از خانوارهای شهری توسط بانک مسکن
تامین مالی مسکن یک سوم از خانوارهای شهری توسط بانک مسکن
تامین مالی مسکن یک سوم از خانوارهای شهری توسط بانک مسکن
تامین مالی مسکن یک سوم از خانوارهای شهری توسط بانک مسکن
تامین مالی مسکن یک سوم از خانوارهای شهری توسط بانک مسکن