مسوولیت جدید ارتقای زبان گفتگو است

اولین رییس اداره روابط عمومی و تبلیغات اولین بانک خصوصی کشور، ارتقای زبان گفتگو و بالابردن سواد عمومی مشتریان بانکها را اولویت اول روابط عمومی های بانکها دانست و برایجاد اتاق فکر ادارات روابط عمومی در کنار اصحاب رسانه منتقد تاکید کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار پول(poolpress.ir)، سید جواد مهدوی عادلی گفت : روابط عمومی بانکها هنوز به بلوغ فکری لازم نرسیده اند . با وجودی که سالانه در کشور بانکها رقمی در حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای تبلیغات هزینه می کنند،اما آنچنان که باید امکان سنجی کافی در خصوص اثر گذاری و کارایی این تبلیغات صورت نگرفته است.
وی با بیان اینکه حوزه روابط عمومی تا قبل از ایجاد بانکهای خصوصی در کشور ،اداره ای هزینه بر وهزینه ساز در بین سایر ادارات بانکها بوده ،تبدیل این حوزه به اداره بازاریابی و ارتباط با مشتریان از همان زمان تشکیل نخستین بانک خصوصی کشور بعد از انقلاب، امکانی فراهم آمد تا جایگاه حقوقی این اداره بازوی قوی تری برای مدیر عامل فراهم کند.
مهدوی عادلی پتانسیل روابط عمومی بانکها را برای توسعه بستر اطلاع رسانی خدمات بانکی دارای جایگاه ویژه دانست و گفت: در دنیا بیش از ۵۰۰ خدمت بانکی وجود دارد این در حالی است که در کشور ما بررسیهای انجام شده تنها ۱۰۰ خدمت بانکی را شناسایی کرده و ازاین میان تنها ۱۵ تا ۲۰ خدمت بانکی امکان معرفی دارد.
مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت آتیه تابان نوین (تامین آتیه کارکنان بانک اقتصاد نوین) دلیل این امر را کارمزد محور بودن بانکهای در جهان عنوان کرد. وی افزود : درآمدهای عمده بانکها از دریافت کارمزد خدمات بانکی (خرده بانکداری) در حالی امکان فعالیت بیشتر و کامل تر ادارات روابط عمومی و ارتباط با مشتریان را با مخاطبان و مشتریان بانکها فراهم می کند ، که کانال روابط عمومی جایگاه ویژه تری در دریافت مشکلات احتمالی خدمات بانکی در میان مردم یافته است . این شرایط بر تقویت حضور این نهاد اداری در هیات مدیره بانکها نیز کارگز افتاده است.
مهدوی در عین حال با بیان اینکه بانکداری در کشور ما مبتنی بر تسهیلات است ، تصریح کرد:جایگاه روابط عمومی با پیش ذهنیت یک اداره هزینه ساز ، هنوز نتوانسته در میاه هیات مدیره بانکها به شرایط ایده آل خود در تقویت ارکان بانک دست یابد.
وی افزود: شرایط روابط عمومی ها در تعامل با اصحاب رسانه و خبرنگاران همواره از یک مدل ایده آل برای استفاده از توان خبرنگاران متخصص در حوزه بانکداری ، فاصله جدی گرفته است. به طوری که نبود یک اتاق فکر در این زمینه در ادارات روابط عمومی کاملا مشهود است . امکان استفاده از خبرنگاران منتقد در کنار روابط عمومی می تواند نقش یک مراقب شخص ثالث را ایفا کند.امکانی که کمک می کند افراد درون سازمان انعکاس دقیقتری از عملکرد خود داشته باشند.
وی تناقضات موجود در خصوص عدم اطمینان نسبت به روابط عمومی ها در بین مدیران ارشد را موجب تلاش برای استفاده از تحرکات تازه ای در روابط عمومی بانکها دانست که نیاز به حضور اصحاب رسانه منتقد یکی از این رهیافتها است .
وی در پاسخ به این سوال که نقش روابط عمومی ها در جذب منابع مالی بانکها به ویژه در شرایط فعلی که بانکها تحت هجمه انتقادات ریز و درشت هستند،چیست؟، گفت: اتفاقاتی که در سطح بانکها در خصوص اختلاس های مختلف در سالهای اخیر افتاده ، تا حدود زیادی به اعتبار و جایگاه ویژه آنها در بین اقشار مردم آسیب زده است.بازیابی این اعتبار می تواند زمینه جذب دوباره منابع از دست رفته را فراهم کند. وی با اشاره به اینکه در گذشته وفاداری به بانکها اتفاقی مرسوم بود ، گفت :متاسفانه میزان پرداخت سود بیشتر را در شرایط فعلی جامعه ملاک اعتماد و وفاداری شده که در این میان با ثبات نشان دادن ساختار مالی واقتصادی بانکها البته می تواند به اهداف بانک در این زمینه کمک ویژه ای بکند.
وی همچنین با اشاره ورود قریب الوقوع بانکهای خارجی در کشور و تقاضا های مطرح شده از سوی بانکهای غربی و شرقی را انگیزه ای برای تقویت زبان گفتگو با مشتریان داخلی و خارجی عنوان کرد که به روز کردن ابزارهای مدرن را دراین میان عاملی مهم برای استفاده از نیروی انسانی با استعداد داخلی دانست .
انتهای پیام