بانکتحلیل

فلسفه پوز زیر سوال!

محمدحسین مقیدی* : فلسفه استفاده از پایانه‌های فروشگاهی (POS) چیست؟ آیا آرامش در پرداخت وجه و صرفه جویی در وقت، جزئی از دلایل مهم ورود این امکان پرداخت الکترونیکی نبوده است؟ به ویژه در زمانهایی که افراد اسکناس کافی همراه خود ندارند.
همان‌طور که بانک‌های خصوصی و دولتی کشورمان همواره فرهنگ استفاده از کارت‌های بانکی را ترویج می‌دهند، مراکزی همچون بیمارستان‌ها و برخی اماکن عمومی از قبول “پرداخت” با دستگاه پوز خودداری می‌کنند و یا جهت استفاده شرط و شروط می‌گذارند!
نکته ای که از سوی بسیاری از بانک ها و دارندگان دستگاه های pos نادیده انگاشته شده رعایت حقوق معنوی مشتریان است. شاید بانک ها در فرهنگ سازی این امرکوتاهی کرده اند و شاید هم فروشندگان و صاحبان مشاغل از اهمیت این موضوع بی اطلاع اند.
در بیمارستان تهران کلینیک که به یک بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی شهرت دارد و کادر پزشکی مجربی نیز دارد، با دستور مدیریت، امکان پرداخت هزینه‌های زیر دو میلیون ریال ممنوع اعلام شده است. در نتیجه بیمار باید جهت پرداخت ویزیت و سایر امور در صف یگانه دستگاه خودپرداز بانکی موجود بایستد. مریض با درد، بی حوصله و خسته از انتظار در محیط بیمارستان که افرادی با وضعیت جسمانی نامناسب آنرا احاطه کرده اند باید این قانون را قبول کند، سکوت اختیار کند و حرفی نزد چون سریعاً پاسخی دریافت میکند دندان شکن!
از طیف تحصیل کرده و دنیا دیده پزشکان، انتظار نمی‌رود درد بیمار را بیشتر کرده و اسباب ناراحتی آنان را فراهم سازند. بحث مشتری مدار بودن یک بیمارستان در مراجعه دوباره بیمار نقش بسزایی دارد. حفظ ادب و احترام به خواستهً مراجعه‌کننده امری است مهم و ضروری. که حتی بدون هزینه ای می‌توان میزان رضایتمندی را بسیار بالا برد
جالب است که حق حفظ رمز کارت و عدم بیان آن نیز رعایت نمی‌شود. زیرا دستگاه همچون گوهری گرانبها پشت شیشه پیشخوان صندوق محفوظ نگهداری می‌شود و مراجعه کننده باید رمز خود را بیان کند. این اقدام یک فرایند غیر قانونی و درعین حال بسیار خطرناک است. با فرض پذیرش صداقت تمام کاربران کارت‌خوان، امکان شنیدن رمز کارت از سوی افراد حاضر در محل و سرقت کارت وجود دارد که این امر ممکن است سبب از دست رفتن تمامی پس انداز مشتریان شود.
با وجود گسترش استفاده از این دستگاه ها هنوز قانون مدونی در این خصوص تنظیم نشده و این امر بر مشکالات می افزاید. به نظر می رسد بانک ها علاوه بر تشویق صاحبان مشاغل به استفاده از کارت خوان موظف اند در آموزش صحیح ایشان هم گام های موثری بردارند هر چند تا کنون در این زمینه اقدامات مناسبی انجام شده و حتی برخی بانک ها سایت هایی هم در این زمینه ایجاد کرده اند اما باتوجه به وضع نامناسب موجود به نظر می رسد این اقدامات نا کافی بوده باشد.
* منبع: اکتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا