خبر

طنز / افزایش «ضریب جونی» در بازار

با اینکه دولت می گوید موفق شده تا حدودی تورم را کنترل کند و قیمت کالاهای اساسی در بازار کاهش پیدا کرده، خیلی از فروشندگان همچنان علاقه دارند کالاها را به قیمت سابق بفروشند. به طور کلی آدمیزاد عادت هایش را دیر ترک می کند و مقابل تغییرات مقاومت نشان می دهد. مثلا بقالی که چند سال شیر را فروخته دو هزارتومان، الان برایش سخت است که آن را ۱۸۰۰ تومان بدهد دست مردم. همان طور که مردم هم کماکان اصرار دارند برای خرید شیر دو هزار تومان بدهند و خیلی از آنها وقتی فروشنده می خواهد ۲۰۰ تومان پس‌شان بدهد، شیر را برمی دارند و فرار می کنند.
بر اساس تعریف یک شاخص اقتصادی قدیمی به نام “ضریب جونی” هرگاه تورم کنترل شود خلاقیت بازار در تولید روش های نوآورانه کم فروشی افزایش پیدا می کند. این دقیقا همان اتفاقی است که این روزها در بازار ایران رخ داده. برخی از راهکارهای جدید کم‌فروشی عبارتند از:
تغییر نام محصول با ماژیک : مثلا دیده شده که نام کنسرو لوبیا را خط زده و نوشته اند “خاویار دریای شمال”
جرزنی در فروش: در این روش خریدار و فروشنده همزمان پول و کالا را جلو می آورند، فروشنده با یک حرکت سریع پول را فاپ می زند اما جنس را تحویل نمی دهد.
ملق بازی روی ترازو: فروشنده همزمان با کشیدن پنیر روی ترازوی دیجیتال، آن یکی دستش را روی ترازو فشار می دهد تا وزن بیشتر نشان داده شود.
میل کردن از خرید مشتری: دیده شده که پس از کشیدن و محاسبه قیمت کشک، در حالی که مشتری مشغول بازدید از قفسه‌هاست فروشنده یک انگشت از کشک او می خورد و بعد سریع انگشتش را پاک می کند.
خلاقیت در طراحی ظروف: حتما دیده اید که بعضی شرکت‌ها ناگهان تصمیم می گیرند شکل ظرفی که محصولشان را داخل آن می‌ریزند عوض کنند. مثلا فلان تولید کننده شیر قِری به کمر بطری‌اش می اندازد. بعد ما می گوییم:« آخی… چقدر قشنگ شده.» غافل از اینکه همان کمر باریک ظرفیتِ ظرف را ۵۰ تا ۱۰۰ گرم کاهش داده اما قیمت همان قیمت سابق است.
افزایش کاذب وزن: مثلا گونی ۱۰ کیلویی برنج را در خانه باز می کنید و در انتهای آن با دو عدد آجر مواجه می شوید. تا امروز دو مورد مرگ فروشندگان در اثر ضربات آجر گزارش شده است. (علت نامگذاری ضریب جونی هم احتمالا به همین قضایا ربط دارد)
افزایش ناخالصی در محصول: انصافا بعضی از همبرگرها دیگر جایی برای اضافه کردن نان خشک ندارند. از وقتی تورم کنترل شده فقط نمکی، نان خشکی ها مشتری این همبرگرها هستند و سه بسته از آنها را با یک لگن بزرگ عوض می کنند.
تزریق هوا: روشی قدیمی است که به‌خصوص در کارخانجات تولید چیپس استفاده می شود. فقط سر جدتان حداقل این روزها که هوای تهران آلوده است برای پر کردن بسته ها از پایتخت خارج شوید.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا