بیمه

استقبال بیمه‌گزاران از کد یکتا

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی اعلام کرد: از ابتدای مهرماه جاری تاکنون بیش از یک میلیون بیمه نامه شخص ثالث کد یکتا دریافت شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، اجرای طرح کد یکتا با هدف استاندارد کردن اقلام اطلاعاتی و نظارت پیشگیرانه درحوزه رشته شخص ثالث و حوادث سرنشین از اول مهرماه با ابلاغ بخشنامه ای از سوی بیمه مرکزی به شرکت های بیمه کلید خورد.
بنا بر اعلام بیمه مرکزی، سید قاسم نعمتی روز شنبه با ارائه گزارشی از روند اجرای این طرح گفت: نظارت پیشگیرانه، یکی از اهداف مورد نظر بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای راه اندازی سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی (سنهاب)، بود که تا حد ممکن، بخش هایی از وظایف نظارتی بیمه مرکزی، به گونه ای همزمان با صدور هر بیمه نامه یا پرداخت خسارت به انجام رسد.
وی افزود: بر این اساس مطالعات و اقدام هایی در توسعه سامانه سنهاب انجام شد و رشته شخص ثالث و حوادث راننده، هم به لحاظ میزان پرتفو و دارا بودن ملاحظات قانونی و هم به لحاظ اهمیت آن، برای آغاز عملیات مکانیزه و پیشگیرانه نمودن نظارت انتخاب شد.
نعمتی افزود: چشم انداز طرح، دریافت اطلاعات صدور قبل از چاپ بیمه نامه شخص ثالث از شرکت های بیمه و بررسی و ارائه کد یکتا و چاپ آن روی بیمه نامه ها توسط شرکت بود که با رهنمود و حمایت های رییس کل، هیات عامل بیمه مرکزی و همکاری مجدانه همه شرکت های بیمه مقدمات اجرای طرح فراهم شد و با صدور بخشنامه ای از ابتدای مهر ماه اجرایی شد.
نعمتی در تشریح جزئیات این طرح، استاندارد کردن اقلام اطلاعاتی و نظارت پیشگیرانه در حوزه رشته شخص ثالث و حوادث سرنشین، ایجاد زیرساخت لازم برای اجرای تکالیف قانونی مرتبط به بیمه شخص ثالث (طرح تحول صنعت بیمه و موضوع بیمه الکترونیک، تکالیف موصوف در قانون بیمه شخص ثالث، تکالیف مرتبط به مدیریت حمل نقل و سوخت، تکالیف مرتبط با قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و …)، شناسایی و پیشگیری از برخی تقلب،اشراف اطلاعاتی صنعت بیمه و بیمه مرکزی در رشته شخص ثالث (برای تصمیم گیری ها، تحقیقات، دسترسی به آمار و اطلاعات دقیق و بموقع و …) و فراهم نمودن زیرساخت لازم برای طرح های مبتنی بر اینترنت، از جمله بیمه الکترونیک در رشته شخص ثالث، امکان پاسخ دهی آنلاین به استعلام ها، کارتی نمودن بیمه نامه شخص ثالث را از مهمترین اهداف طرح کد یکتا دانست.
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی افزود: از زمان آغاز طرح تا کنون، تعداد یک میلیون و ۵۶ هزار و ۸۳۸ فقره بیمه نامه شخص ثالث کنترل و کد یکتای بیمه مرکزی دریافت کرده اند و تعداد ۱۵۵ مورد بیمه نامه فاقد شرایط تخصیص کد بوده اند.
از آنجا که در ادامه تحقق اهداف دولت الکترونیک، سامانه سنهاب مبنای مراوده اطلاعاتی بین صنعت بیمه با سایر صنایع و دستگاه ها اعم از قوه قضائیه، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ناجا، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و … خواهد بود و تنها بیمه نامه های دارای کد یکتای بیمه مرکزی معتبر و در مراودات فوق لحاظ خواهد شد، لازم است بیمه گذاران هنگام دریافت بیمه نامه از شرکت های بیمه، وجود کد یکتا را روی بیمه نامه خود کنترل کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا