خبر

نهادهای مدیریت پرداخت الکترونیک

احسان باقری*: با گسترش خدمات پرداخت الکترونیک در جهان ، شبکه های حمایت کننده از این خدمات روز به روز توسعه یافته و بر همین مبنا ، شرکتهایی برای ارایه این دسته از خدمات پا به عرصه وجود گذاشتند که به شرکتهای پرداخت الکترونیکی (Payment Service Provider ) معروفند . از سوی دیگر برای مدیریت درست این نظامها مراجعی لازم بودند تا راهبری ، استانداردسازی ، نظارت و پشتیبانی  صنعت روبه رشد خدمات پرداخت را بر عهده گیرند . این مراکز و نهادهای مرجع ، همسو با سیاستها و فلسفه وجودی ، ایجاد نظام های یکپارچه ، بهبود فضای رقابتی و همکاری ،تحلیل گیری و تصیم گیریهای استراتژیک را نیز بر عهده دارند . این مراکز همچنین نقشی اساسی در توسعه نوآوری های حوزه پرداخت ایفا می نمایند . این نقش به خصوص در زمانی که بانکها درگیر اولویتهای کاری خود بوده و شرکتهای PSP  هم قادر به سرمایه گذاری بنادین در این حوزه نیستند ، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این نهادها همچنین زمینه های ایجاد یکپارچگی را از طریق وضع قوانین مرجع ، استاندارد سازی فعالیتهای مهم به خصوص در بخش امنیت را به جدیت دنبال می کنند . مراکز پردازش کننده خدمات پرداخت همچنین به دلیل جایگاه قانونی و فرا بخشی خود ، توسعه روابط با دیگر مراکز و سیستمهای پرداخت در سطح جهانی را نیز در صدر برنامه های خود قرار داده اند . این اولویت به خصوص در زمانی که شاهد یکپارچگی بازارها و نهادهای مالی در سراسر دنیا هستیم می تواند هم افزایی و بهبود روابط را تضمین نماید . این مراجع همچنین با توجه به حجم بسیار بالای فعالیتها در این صنعت ، کاهش هزینه ها از طریق پیاده سازی سیستمها ، فرآیندها و تکنولوژیهای نوین را نیز بر عهده دارند . این مراجع و نهادها در بخش نظارت نیز حضوری پررنگ و سرنوشت ساز داشته و در تلاش اند تا ضمن مدیریت این شبکه عظیم ، ریسک های مختلف در این حوزه را مدیریت نمایند تا خدشه ای به مبادلات مالی در حوزه الکترونیک وارد نیامده و بازیگران ان  بتوانند در پوششی امن به توسعه شبکه ها و زیرساختها خود بپردازند و مشتریان نیز با اطمینان و اعتماد کامل بیش از پیش از ظرفیتهای آن بهره برداری نمایند.

نهادهای مرجع در سیستم پرداختها تهیه اطلاعات و آمارهای کاربردی از وضعیت این بخش را نیز مدیریت کرده و با آسیب شناسی و ارایه راهکارهای مناسب این بستر را همیشه در اوج آمادگی  و کارآیی نگه می دارند . بدین ترتیب این موسسات با مدیریت بهینه صنعت، یاریگر بانکها و شرکتهای پرداخت به حساب می آیند . از نمونه های موفق می توان به مرکز APCA استرالیا ، china union payچین و  payments council UKانگلستان اشاره کرد.

مرکز شاپرک در ایران نیز که به تازگی فرآیند اجرایی آن به پایان رسیده است نیز از این دسته مراکز است که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی برای مدیریت نظام پرداختهای کشور اجرایی شده است . بنابراین همه باید به سهم خود از این طرح پشتیبانی کنند تا شاهد شکوفایی بیشتر صنعت پرداخت الکترونیک باشیم .

*کارشناس ارشد بازاریابی خدمات بانکی

 انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا