سرانجام کارمزد خدمات بانکی به کجا میرسد؟

درحالی مدیران عامل بانکها دم از کارمزد محوری میزنند و در چند هفته گذشته برای دریافت هزینه پیامک تراکنشهای بانکی به صرافت افتادهاند که در آن سوی بازار بانکی رویه دیگری را در پیش گرفتهاند و فعالیتی خارج از عرف نظام بانکداری دنیا را دنبال میکنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول به نقل از اقتصادنیوز، شش ماهه دوم دریافت هزینه ارسال پیامک تراکنشهای حساب از اول آذرماه آغاز شده و در هفتههای اخیر برخی از بانکها در پیامکهای مختلف به مشتریان خود دریافت هزینه ارسال پیامک تراکنشهای بانکی را اعلام کردهاند.
در داستان پیامکهای هزینه بر، بانکها بنابر سلیقه خود سه روش اطلاعرسانی و دریافت هزینه را در پیش گرفتهاند؛ دسته اول بانکهایی هستند که با ارسال پیامک به مشتری اعلام کردهاند با ارسال عدد مورد نظر ادامه استفاده از سرویس یا قطع آن را اعلام کند، در این مورد بانکها نیز به دو دسته تقسیم میشوند، بانکهایی که به طور کامل این سرویس را از مشتری سلب میکنند یا تنها بدون دریافت هزینه، ارسال پیامکهای برداشت از حساب را به روال سابق ادامه میدهند.
دسته دیگر از بانکها پیامکی با این مضمون برای مشتریان میفرستند که برای دریافت پیامک تراکنش حسابهای بانکی خود شماره حساب مورد نظر را به سامانه بانک اعلام کنید، این دسته از بانکها به مشتری اختیار آن را دادهاند که با مراجعه به بانکها انتخابهای بیشتری داشته باشند.
دسته آخر از بانکها آنهایی هستند که مبلغ ۵ هزار تومان را کسر کردهاند و بعد از آن اعلام داشتهاند در صورت عدم تمایل به استفاده از این سرویس بانک، میتوانید درخواست قطع سرویس را اعلام کنید تا مبلغ برداشت شده به حساب مشتری باز گردد.
نکته قابل توجه در این رابطه آن است که خواب پول در حساب بانکها برای بانکها به عنوان منفعت و سود خواهد بود، زیرا بانکها با دست پرتری میتوانند به فعالیت بپردازند و موضوع عطش بانکها برای جذب سپرده مردمی با سودهای کلان گواهی بر این مدعی است.
این اقدام بانکها یکی از عادی ترین فعالیتهای بانکداری در دنیا به حساب میآید، اما به دلیل آنکه بانکداری کشور هیچگاه بر پایه کارمزد محوری بنا نشده است چنین رویههایی از سوی مردم و نظام بانکداری کشور گنگ و تازه محسوب میشود.
در نظام بانکداری بهروز دنیا بانکها در قبال کاری که انجام میدهند کارمزد دریافت میکنند و خرج و درآمد آنها از طریق دریافت کارمزد تامین میشود از این رو قیمت تمام شده پول در دنیا بسیار ارزانتر از ایران است.
با پایین بودن قیمت تمام شده پول در بانک، نظام بانکداری یک کشور به راحتی میتوان نرخ سود سپرده و تسهیلات را بسیار پایین تعیین کنند و این موضوع در نهایت به آن منجر میشود که پول افراد در مسیر تولید و فعالیتهای مولد اقتصادی خرج شده و افراد با هر قدرت خریدی نیازهای خود را از طریق دریافت وامهای کم بهره، رفع کنند.
با رخداد چنین اتفاقی در نظام بانکداری کشور که یک نمونه کوچکی از کارمزد محوری است، میتوان به این نتیجه رسید که تا به امروز بانکها و نظام بانکداری در یک چرخه باطل ورود کردهاند و به دلیل باطل بودن چرخه، مردم نیز حاضر به پذیرش کارمزد محوری نیستند زیرا تمام مشتریان بانکی مدعی هستند زمانی که پول ما در بانک است و بانک با سپرده مردمی کار میکند، نباید هزینه دیگری از مشتریان دریافت کند؛ این نظر نشان میدهد که اگر بانکها عطش بسیار برای جذب سپرده مردمی نداشته باشند و فعالیت خود را بر مبنای اصالت اصلی بانکها بنا کنند، هیچگاه شاهد چنین اتفاقی نخواهیم بود.
انتهای پیام