هر کارمند پست بانک ۴۵ میلیون تومان برای بانک ضرر دارد!

جلسه تحلیل پست بانک و بررسی گزارش شش ماهه بانک های حاضر در تابلوی بورس با همکاری کارگزاری آثل روز گذشته برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، در این جلسه وضعیت صنعت بانکداری و پست بانک برای اعضای باشگاه مشتریان بورس نیوز و کارشناسان بازار سرمایه مطرح و بررسی شد که خلاصه آن بشرح ذیل است.
نقاط ضعف پست بانک
۱- این بانک به دلیل ترکیب سهامداری(۵۱% متعلق به وزرات اقتصاد) امکان اجرای افزایش سرمایه ندارد و سرمایه آن پایین ترین سرمایه (۳۲۳ میلیارد تومان) بین بانک ها بورسی است لذا امکان گسرتش بانک و افزایش توان تسهیلات دهی به دلیل نرخ کفایت سرمایه وجود ندارد.
۲- در صورت سود و زیان هزینه اداری و دستمزد بالغ بر ۲۲۱ میلیارد تومان است که ناشی از تعداد زیاد شعب(۴۰۶) و تعداد زیاد پرسنل (۲۸۶۹) است که نسبت به سال گذشته حدود دو میلیارد تومان کاهش داشته که به نظر منطقی نمی رسد و کلاً در مقایسه با سرمایه بانک و حجم سپرده ها بسیار زیاد است و مشکل اصلی پست بانک برای رشد سودآوری در همین بخش است.
3- این بانک به دلیل مطالبات از دولت تعدادی سهام شرکت های مختلف را دریافت کرده که علیرغم گذشت زمان نتوانسته مالکیت آن را بدست آورد و ۷۹ میلیارد تومان از این محل مطالبات دارد که به دلیل همین موضوع در سال ۹۳ مجبور به دریافت تسهیلات بین بانکی شده که هزینه مالی را افزایش داده است.

۴- کیفیت سرانه سود پرسنل و جذب سپرده شعب در وضعیت بسیار بدی است بطوریکه در هر شعبه حدود ۹ میلیارد تومان سپرده جذب شده که میانگین در صنعت بانکداری ۴۹ میلیارد تومان است و سرانه سود پرسنل در این بانک (۴۵-) میلیون تومان است در حالیکه میانگین در صنعت بانکداری ۴۸ میلیون تومان سود است و این به دلیل پرسنل زیاد و جانمایی نامناسب شعب و تعداد زیاد آن است.
سرانه جذب سپرده شعب
سرانه سود پرسنل

۵- اسپرد این بانک بسیار اندک است و حدود ۰.۷% می باشد در صورتیکه میانگین در صنعت بانکداری ۰.۴ است و این یعنی خدمات بانک قابل عرضه با قیمت مناسب نیست.

۶- جذب سپرده این بانک تنها ۰.۳% از کل نقدینگی کشور است که با توجه به گستردگی شعب و در مقایسه با سایر بانکها اندک است و سپرده ها نیز بسیار فرار است و ریسک دارد.

نقاط قوت
۱- رعایت اصول و قوانین بانک مرکزی و نداشتن بدهی به بانک مرکزی از نقاط قوت بانک است.
به گزارش بورس نیوز، تا پست بانک از حالت دولتی خارج نشود و امکان افزایش سرمایه پیدا نکند نمی تواند حضور قوی در صنعت بانکداری داشته باشد. از سوی دیگر ساختار شعب و تعداد پرسنل هم باید اصلاح شود چون به شدت در مقایسه با سایر بانکها ناکارآمد است و همین مسأله سبب شده که بازده حقوق صاحبان سهام دارایی بانک منفی شود لذا هرگونه تزریق وجه از سوی متولیان به بانک در مقاطعی می تواند بانک را به کاهش زیان یا سودآوری اندک برساند اما در صورت عدم افزایش سرمایه به دلیل نرخ کفایت سرمایه امکان جذب مستمر منابع و تسهیلات دهی وجود ندارد و به دلیل هزینه های اداری و پرسنلی سودآوری بسیار پر نوسان خواهد بود.به نظر با پست این مشکلات به صندوق مدیریت بانک و دولت می توان امید به حل بخشی از مشکلات داشت .

با سلام و خسته نباشید من از کارمندان پست بانک هستم و بعد از دیدن آمار متوجه شدم همه زیان بانک به گردن کارکنان افتاده و باید بگم آمدن مدیران نالایق پستی به پست بانک . تعویض دایمی اعضا هیات مدیره غیر بانکی و بازنشسته . ندادن حق و حقوق کارکنان. کنار گذاشتن کارشناسان بانکی قدیمی بانک . عدم رعایت دستورالعمل ها. ایجاد دفاتر ناکارآمد و بدون سرمایه توسط رابطه نه ضابطه. جذب منابع گران قیمت و پرداخت وام با سودهای پایین. ایجاد هزینه های بالای همایش های بی مورد علتاین زیان ها می باشد کارکنان پست بانک همگی جوان و سرحال و آماده دادن خدمات می باشند و لی پست بانک مکانی شده برای آمدن مدیرانی از خارج بانک و گرفتن وام و امکانات ویژه و نهایت رفتن به جای دیگر باتشکر
من هم بعنوان کارمند پست بانک دقیقا بانظر همکارم موافقم کارمندان انگیزه ندارند مزایایی که دریافت میکنند درمقایسه با بانکهای دیگربسیار ناچیز است.اصلا درست نیست همه ضرروزیان را به گردن کارکنان بیندازید چون کارکنان مجری مصوبات وقوانین وضع شده توسط مدیریت ارشد می باشد.پس اگر ضرروزیانی به بانک رسیده از سو مدیریت است
با سلام و خسته نباشید
بنده هم از کارکنان پست بانک هستم و نظر همکارهایم موافقم چه طور می شود زیان بانک تقسیم بر تعداد کارکنان می شود و حرفی از نحوه مدیریت و یا گرفتن حق و حقوق کارکنان نمی شود بهتر است زیان بانک تقسیم بر تعداد مدیران شود
بانکی که از موقع افتتاح تاکنون بعلت بیکار نشدن مدیران کنار گذاشته شده دایما چارت سازمانی را عوض می کند و اداره درست میکند و مدیران آن بدون توجه به کارایی اضافه کار بالا میگیرند و دایما در حال کاهش اضافه کار و مزایای کارکنان می باشد از این بهتر نمی شود
با سلام چنانچه همه عزیزان میدانند هر شعبه پست بانک ناظر چندین دفتر روستائی و شهری ایست که نشان از حجم عظیم کار در یک شعبه دارد .و هر فکر معقولی این را قبول دارد که ستاده های که مد نظر دارد حتما باید سنخیتی با داده آن داشته باشد . کارمند پست بانک با کدام تجهیزات و امکانات و برنامه ریزیهای استراتژیک بدهکار این مطالبات و هدف سیبل این مطالعات و نتیجه گیریها شده ات؟ با احترام کامل به نظرات کارشناسی درج شده با ید بگویم این عزیزان فقط نتایج را تحلیل نموده اند و پیشنهاد بنده اینست که بهتر است به دلایل اصلی به وجود آمدن این گونه نتایج نیز گریزی داشته باشند . کارکنان و شعب مجری قوانین و بخشنامه ها و دستورات هستند .
همانطور که دوستان به درستی اشاره کردن ، متاسفانه پست بانک در راستای اهداف استراتژیک ( پوشش نقاط کور بانکی و نقاط محروم در راستای توسعه روستایی). که مسلما بدون ایجاد ساز و کار درست و اصولی بدون کمک حاکمیت این امر محقق نمبشود ، چون پست بانک تنها بانکی است که هم در هدف و هم در ذات. متفاوت از سایر بانکهاست ، و خدمت در نقاط محروم مسنلزم هزینه بیشتر است که پست بانک به تنهایی قادر به محقق کردن این هدف نمیتواند باشد ، ساختار بانک با اهدافش. یکسو نیست . از طرفی غالبا کارکنان و جامعه ارکان جهت ساز بانک مطلع نیستند ، و خون تازه ای در رگهای بانک دمیده نمبشود ، ساختار. شتری است. در حاای که اهداف و استراتژی بانک. اسبی تنظیم مبشود .
اولین پاردوکس در بانک زمانی اتفاق افتاد که مخابرات خصوصی شد ، با خصوصی شدن مخابرات و حسب خواسته سهامداران ان باید پی سود اوری باشد ، که اولین اقدام مخابرات بعد از خصوصی شدن ، بیرون کردن. پست بانک از دفاتر ای سی تی بود . و به این ترتیب هزینه بانک را افزایش داد ، دومین پارادوکس رهنمون ساختن پست بانک به سمت خصوصی سازی بود ، انذهم بدون تغیر ساختار و ایجاد ساز و کار لازم ، پست بانک در صورتی میتواند خدمات مالی و بانکی در روستا میتواند ارایه کند که ساختارش را پویا کرده و توانمند سازی کارکنان را سر لوحه امور قرار دهد. تا این کارکنان که یک دارایی پایه هستند ، به قابلیت و شایستگی مبدل شوند و از این شایستگی های کلیدی به مزیت رقابتی مبدل شوند و بتوانند. روستاییان را توانمند کنند و.،،،،، همه این اتفاقها با حمتیت قاطع حاکمیت مخصوصا در کمک به تجهیز منابع باشد
عجب !
باسلام من هم بانظرهمکاران عزیزم صددرصدموافقمً علاوه براینهاکدام مزایابرای کارکنان بوده که فورازیان رابه مانسبت می دهندبانک های دیگه هم زیان داشته اندولی تمام مزایای کارکنانشان راپرداخت نموده اندزیان اصلی مربوط به ستادومدیران می باشدچون اکثرمزایای بانک رااینهامی گیرندکدام بانک شعبه آش ۶۰گاها۱۵۰بلکه بیشترباجه داردبدون هیچ امکاناتی ولی همکار ستادی کوچکترین مسیرراباخودرواداری می رودمدیران راننده وخودروشخصی دارندچرااینهارامقایسه نمی کنیدبانک مدیران بانکی می خواهدوالابخدااینجاپست نیست وجایگاه بازنشستگان که اصلابه فکرکارکنان نیستندچرادرجه شعب راسال قبل ندادیدجواب ماهیچ جواب خانواده هایمان راچگونه درپیشگاه خدامی دهید کدام بازاریابی به دردبخوررامانندبانکهای دیگرانجام داده اندولی وأم ضروری یاهروام دیگه رامی خواهندبدهندبایدهزاران باربمیری تابگیری کیش وجاهای خوب هم باپول کارکنان است ولی دریغ ازاستفاده یک باردرست وحسابی به اجرابرسیدنتیجه اش راببینیدو……
سلام من هم بااکثرنظرهمکاران موافقم
بانک زیر اب زنان
در هر سازمانی مدیران ارشد وظیفه تدوین استراتژی با توجه به منابعی که در اختیارشان هست ، را دارند و مسوایت راهبری و…. ودر ازای این مسولیت حقوق و مزایای بالاتری نیز برخوردارند .چون مسولیت بیشتری در پاسخگویی دارند. . و کارکنان شعب نیز مسولیت پاسخگویی به مشتریان و مراجعین شعبه را دارند ، و وظیفه دارند به بهترین شکل نیاز مشتریان را در حد توانایی هایشان براورده کنند . البته در صورتی که اموزشهای لازم را دیده باشند ، . حال اگر بانک زیان ده است ایا نباید اسیب شناسی شود که چرا زیان ده است؟! ایا با مقصر جلوه دادن کارکنان ، بانک سود ده میشود؟ یا باید بررسی شود. فرایند های داخلی بانک اشگالش چیست ؟ استراتژی بانک صحیح هست یا نه ؟ راهکارها چیستند ؟ کارکنان بانک که ا جزو دارایی های پایه بانک هستند. باید فضای لازم ایجاد شود تا این داراییهای پایه به قابلیت و شایستگی ارتقا پیدا کنند. تا با توکل بر خدا. مزیت رقابتی برای بانک شوند .
با سلام اجازه دهید تا در ارتباط با موضوع عملکرد پست بانک که منجر به زیان شده استٰ پرسش یا پرسش هایی را مطرح کنم شاید یافتن پاسخ بتواند تصویر روشنی را جهت تحلیل مناسب به دست دهد. (۱-آیا تعداد کارکنان در دوره زیاندهی ٰبانک بیشتر از دوره یا دوره هایی است که عملکرد بانک با سود همراه بوده است!؟)
(۲-آیا محل استقرار شعب و ساختار و تعداد آنها در دوره زیاندهی با مقایسه با دوران سوددهی تفاوت معنی داری داشته است!؟)(۳-آیا می توانید با اطمینان بگویید که همواره سرانه سپرده با سرانه سود رابطه مستقیم داردٰ!؟ تا بتوان نتیجه گرفت که افزایش سپرده به افزایش سود می انجامد.)چنانچه صورتهای مالی دوره های قبل را ملاحظه کنید مشخص می شود که پاسخ پرسش های فوق تمامی منفی می باشد.به عبارت دیگر آنچه که پایه و اساس نتیجه گیری تحلیل گران محترم کارگزاری قرار گرفته است چه در دوره زیاندهی و چه در دوره سوددهی تفاوت چندانی نداشته است بنابراین مواردی همچون تعداد پرسنل ، تعداد و ساختار شعب و همچنین سرانه جذب منابع نمی تواند علل زیاندهی پست بانک باشد چرا که اگر اینچنین بود می بایست عملکرد بانک در دوره های قبل نیز با زیان مواجه می شد.پس فرآیند زیاندهی بانک ناشی از عواملی به غیر از عوامل برشمرده توسط تحلیگران محترم کارگزاری است که مشکل اصلی پست بانک را برای رشد سودآوری در همین بخش می دانند.با توجه به مراتب فوق اجازه می خواهم تا تحلیل مناسب با واقعیت امر را ارایه نمایم.موضوع عدم تطابق فی مابین سررسید دارایی ها و بدهی ها از یک سوـ و تمرکز بر وجوه عمده از سوی دیگرـ جزء لاینفک صنعت بانکداری است که مورد قبول قاطبه کارشناسان خبره بانکی می باشد. پست بانک نیز از این امر مستثنی نیست لذا بانک در سررسید بدهی های عمده با شکاف منفی نقدینگی مواجه می شودچرا که وجوه عمده قبلاً در دارایی ها با سررسید طولانی تر از سررسید بدهی ها به مصرف رسیده است در چنین وضعیتی حساب بانک نزد بانک مرکزی منفی خواهد شدکه متعاقب آن بانک مرکزی جریمه ایی با نرخ ۳۴ درصد اعمال می کند. پر واضح است که مدیریت ارشد بانک به منظور احتراز از چنین پنالتی به بازار بین بانکی رو می آورد جایی که نرخ تامین مالی از این بازار از نرخ موثر معاملات بانک (میانگین نرخ مصرف)به مراتب بیشتر است اما به هر حال از نرخ جریمه بانک مرکزی کمتر می باشد.در نتیجه بااستمرار و تدوام تامین مالی از این بازار بانک متحمل زیان می شود و اما نکته بسیار مهم و حائز اهمیت جهت مدیریت چنین وضعیتی شناسایی زمان بروز و تعیین مقدار شکاف منفی نقدینگی حاصل از عدم تطابق سررسید دارایی ها و بدهی های بانک است.شایان ذکر است که این مهم نیازمند ابزارهایی است که در حوزه مدیریت ریسک قرار دارد و صد البته که اهتمام و توجه خاص به هشدارها و گزارشات خروجی مدیریت ریسک می تواند بانک رااز تحمل زیان های فاحش برهاند. ناگفته نماند که کفایت سرمایه بانک از عوامل تاثیرگذاری است که می تواند بانک را در چنین وضعیتی کمک نماید.کاهش مصرف و کنترل آن از طریق کاهش شاخص مصارف به منابع کل شبکه همچنین عدم مصرف منابع حاصل از برگشت تسهیلات و سرمایه گذاری آن در دارایی های جاری با درجه نقد شوندگی بالا از جمله رهنمودهایی است که در صورت وجود واحد مدیریت ریسک قوی در ساختار بانک می تواند بانک را در مقابل زیان های فاحش بیمه نماید.
من هم با نظر همکاران عزیزم موافقم،افسوس که سکان در دست اهلش نیست ،بانکی با این همه نقاط دسترسی نباید در چنین جایگاهی باشه،بنده فکر میکنم که نمیخواهند پست بانک اولین بانک ایران بشود.بانک باید مدیرعامل و اعضاء هیات مدیره و مدیرانش بانکی باشند نه پستی
افسوس و صد افسوس
سلام
استخدامی پست بانک ایران اومده حقوقش چقدر آیا دولتی هست یا خصوصی لطفا زودتر جواب بدید چون شنبه آخرین مهلت ثبت نام موندم بین آموزش و پرورش و پست بانک کدام انتخاب کنم
سلام
استخدامی پست بانک ایران اومده حقوقش چقدر آیا دولتی هست یا خصوصی لطفا زودتر جواب بدید چون شنبه آخرین مهلت ثبت نام موندم بین آموزش و پرورش و پست بانک کدام انتخاب کنم لطفا سریع جواب بدید چون وقت ندارم ممنون
میزان حقوق طبق مصوبات هر سازمان هست و ما اطلاعی از این موضوع نداریم