بهره بانکی ۲۵۰۰ میلیارد تومانی دو خودروساز

فهرست بلند مصوبات استانی دولت سابق، کشور را اسیر کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، رضا نوروززاده؛ معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران می گوید: دولت تدبیر و امید باتوجه به شرایط کنونی در سفرهای استانی پروژههای جدیدی تعریف نکرده و در دستور کار هم ندارد. به گفته نوروززاده در سفرهای استانی، دولت دو نوع کار را پیگیری میکند؛ یکی، پروژههای نیمه تمام مصوب شده گذشته است ( باقی مانده از دولتهای قبل) و دیگری هم پروژههایی است که بانکها، شرکتها و بخش خصوصی با منابع خودشان اعلام آمادگی برای اجرای آنها میکنند، پروژههایی که به هیچ وجه تکلیفی و تحمیلی نیستند و نهادها و بخش خصوصی خود برای اجرای آنها اعلام آمادگی میکنند.
وی در ادامه با اشاره به رویه دولت گذشته و تعریف پروژههای متعدد میگوید: دولتهای گذشته ( نهم و دهم) چند صد میلیارد تومان تعهد برای بخشهای مختلف ایجاد کردهاند و حالا دولت کنونی باید با کمک بخش خصوصی و نهادهای مدتی بتواند این چالش را حل کند و راهگشا باشد؛ یکی از کارهایی که دولت گذشته در سفرهای استانی انجام میداد لیست بلندبالایی از مصوبات بود که به جا میگذاشت و حالا این مصوبات کشور را اسیر کرده است و چند صد میلیارد تومان تعهد برای دولت به جای گذاشته است و بدهیهای بسیاری دولت باید به پیمانکاران بخش خصوصی و… پرداخت کند.
نوروززاده با اشاره به اینکه هم اکنون این رویه در سفرهای استانی به کلی تغییر کرده است، گفت: در سال جاری بودجه عمرانی کشور ۳۶ هزار میلیارد تومان تعریف شد ولی باتوجه به عدم تحقق این بودجه دولت برای پرداخت مطالبات بخش خصوصی با چالش روبهرو است و به همین دلیل دولت در راستای حمایت از بخش خصوصی و جلوگیری از آسیب بیشتر به منابع و سرمایهها هزار میلیارد تومان منابع به پروژههای نیمه تمام اختصاص داده است که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتهاند تا به نتیجه و بهرهبرداری برسند و پیمانکارانشان از آسیب جدی دور شوند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین درباره چالشهای صنعت خودور در کشور می گوید: این دو بنگاه بزرگ ( ایرانخودرو و سایپا) در سال ۲۵۰۰ میلیارد تومان بهره بانکی میدهند که به دلیل سوء تدبیر و تصمیمهای خلق الساعه بوده است.
وی درباره عملکرد اشتباه مسئولان این بنگاه ها میگوید: خودشان سهام خودشان را خریده اند، پول مردم را از بنگاهها خارج کردهاند، به موسسههای مالی اعتباری و نهادهای مختلف متوسل شده اند و وامهای چند صد و چند هزار میلیارد تومانی را به این بنگاههای خودروساز تحمیل و سیل قطعه سازها را در پشت سر خودشان معطل کرده اند و حاصل همه این سوء مدیریتها چیزی است که حالا شاهدش هستیم
انتهای پیام