خبر

شرط مجلس برای اعطای تسهیلات به خودروسازان

از ابتدای دولت یازدهم بارها بحث بر سر تسهیلات‌دهی به خودروسازان مطرح شد و از همان ابتدا هم مشخص بود که نگاه وزیر به خودروسازان مثبت است. حتی روزی که قرار شد وزیر پای اعطای یارانه تولید را امضا کند نخستین گروه کالایی را که برای دریافت یارانه نام برد خودرویی‌ها بودند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار پول(poolpress.ir)، وزیر البته نگاهش به خودرویی‌ها به دلیل بحث صادراتی بودن تولید و خدمات آنها بود و این موضوع را دلیل خود برای ارایه لیست دریافت یارانه‌اش خواند. هر چند که یارانه تولید هیچگاه نه به خودرو و نه به سایر بخش‌هایی که بعدا قرار شد جزو سهم‌گیران یارانه باشند نرسید، اما نگاه مثبت وزیر به این گروه موجب شد تا وابستگان به خودرویی‌ها با نگاه مثبت به مسائل مرتبط با خودرو نگاه کنند. اما گویا مجلسی‌ها قصد ندارند پای هر نامه‌ای برای بهبود وضعیت خودروسازان را امضا کنند و با شروط و شروط گذاشتن برای خودرویی‌ها سعی دارند این گروه تنها در لاینی حرکت کنند که مورد توجه مجلسی‌هاست به این جهت در تازه‌ترین جلسه برگزار شده مجلسی‌ها با خودروسازان، نمایندگان مجلس شرط اعطای تسهیلات بانکی به خودروسازان را پرداخت بدهی‌های جاده مخصوصی‌ها به قطعه‌سازان خواندند.
حمیدرضا فولادگر از اعضای کمیسیون صنایع مجلس که راوی جلسه برگزار شده خودرویی بین وزیر و مدیران خودروساز و نمایندگان مجلس است در این باره گفته با اشاره به این نکته که نمایندگان در تازه‌ترین نشست خود با وزیر بر لزوم متعهد شدن خودروسازان به پرداخت بدهی قطعه‌سازان تاکید کردند، گفته است: «در جلسه مجلس با وزیر صنعت و مدیرعامل ایران خودرو، بحث‌هایی در مورد پرداخت تسهیلات بانکی به خودروسازان مطرح شد و نمایندگان بر این مساله تاکید کردند که این تسهیلات طوری پرداخت نشود که سایر صنایع نیز از این امکان محروم باشند و احساس بی‌مهری کنند. همچنین بر این مساله تاکید کردیم که این تسهیلات به شرطی به خودروسازان پرداخت شود که برای پرداخت طلب قطعه‌سازان متعهد شوند.»
این نماینده مجلس با بیان اینکه موضوع پرداخت تسهیلات بانکی به خودروسازان در بانک مرکزی مطرح و در حال جمع‌بندی است، افزوده است: «قرار است این تسهیلات از طریق بانک‌های عامل به دو شرکت ایران‌ خودرو و سایپا پرداخت شود که البته ممکن است ارقام پرداختی به این شرکت‌ها متفاوت باشد. موضوع پرداخت تسهیلات بانکی به خودروسازان در جلسه قبلی کمیسیون صنایع و کمیسیون اقتصادی مجلس با مسوولان بانک مرکزی و خودروسازان مطرح شده بود.»
نمایندگان مجلس که در جریان مذاکرات اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان با برندهای معتبر دنیا برای ساخت خودروی مشترک بودند در این جلسه به موضوع رکود فروش در ماه‌های اخیر هم اشاره کرده‌اند و با اشاره مستقیم به این موضوع کیفیت تولیدات داخلی را مورد اشاره قرار داده‌اند.
در این باره فولادگر به افزایش قیمت خودرو که مورد نظر خودروسازان است هم اشاره کرده و در مورد آن تاکید کرده است: «در این جلسه مطرح شد که بازار آمادگی پذیرش افزایش قیمت خودرو را ندارد، مگر اینکه خدمات فوق‌العاده‌ای به خریداران ارایه شود یا کیفیت خودروها افزایش یابد. با گذشت شش ماه از سال بعید است شورای رقابت تصمیمی برای تغییر قیمت خودرو در سال جاری بگیرد، در جلسه مجلس با وزیر صنعت و خودروسازان بحث‌هایی در مورد انعقاد قراردادهای جدید با شرکت‌های خودروساز خارجی نیز مطرح شد و بر این موضوع تاکید کردیم که همکاری با خارجی‌ها طوری باشد که باعث انتقال تکنولوژی به کشور شود، نه اینکه صرفا شاهد مونتاژ خودرو در داخل یا ایجاد یک خط رنگ خودرو باشیم، اگر قرار است این اتفاق بیفتد آبرومندانه‌تر آن است که خودرو به صورت CBU (ساخته شده) به کشور وارد شود.»وی همچنین افزوده است: «کشور نباید به بازار خودروهای وارداتی تبدیل شود و همکاری با شرکت‌های خارجی باید طوری باشد که از توان تولید قطعه‌سازان و خودروسازان داخلی استفاده شود.»
در عین حال علی علیلو، رییس هیات تحقیق و تفحص خودروی مجلس هم که انتقادات خاصی به موضوع واردات خودرو داشته است در گفت‌وگویی در مورد پیشنهاد برخی نمایندگان مجلس گفته است: «برخی نمایندگان مجلس برای تشکیل کمیته مشترک میان وزارت صنعت و کمیسیون صنایع برای بررسی وضعیت صنعت خودروسازی پیشنهاد داده‌اند که قرار است وزارتخانه در این رابطه نظر نهایی خود را اعلام کند.»
وی حتی گفته است: «متاسفانه اروپا ایران را به‌نوعی بازار فروش محصولات عقب‌مانده خود کرده است.»
به گزارش اعتماد، علیلو هم به حضور وزیر در مجلس اشاره کرده و گفته است: «در این جلسه اعتراضاتی مبنی بر عدم توجه وزارت صنعت به نتایج تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی عنوان شد، قرار بود وزارت صنعت وظایفی را که گزارش تحقیق و تفحص در اصلاح صنعت خودروسازی کشور تعریف کرده، اجرایی کند اما متاسفانه هنوز چنین چیزی عملیاتی نشده است.
خصوصی‌سازی، تعیین تکلیف شرکت‌های زیان‌ده و ارتقای سطح تولید شرکت‌های خودروساز سه محور مورد انتقاد نمایندگان مجلس به وزیر صنعت بود که در این جلسه مطرح شد.»
این نماینده مجلس با انتقاد از مذاکرات انجام شده با برندهای اروپایی معتقد است: «متاسفانه اروپا ایران را به‌نوعی بازار فروش محصولات عقب‌مانده خود کرده است، این درحالی است که اروپا تا ۲۰۲۰ اغلب تولیدات خود را روی خودروهای هیبریدی قرار داده اما ایران هنوز در تولید خودرو با مشکلات متعددی روبه‌رو است.
وزیر صنعت، دفاعیات خود را در این مورد اعلام کرد اما چون نمایندگان مجلس هنوز یک برنامه راهبردی منسجم از سوی وزارتخانه برای چگونگی شراکت خودروسازان داخلی با خارجی‌ها مشاهده نکرده بودند، قرار شد وزارت صنعت برنامه خود را به کمیسیون ارایه دهد.»

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا