گزارش

گردش ۵۲۱ هزار میلیاردی خرید اینترنتی در یک سال

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از میزان تراکنش‌های شاپرک از حجم تجارت الکترونیکی در ایران حاکی از افزایش سهم تراکنش‌های اینترنتی در کشور دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار پول(poolpress.ir) به نقل از اعتماد، آمارهای جدید بانک مرکزی از تراکنش‌های شبکه شاپرک در بخش اینترنت که حاکی از افزایش خریدهای اینترنتی است نشان می‌دهد که میزان تراکنش‌های خرید اینترنتی در این شبکه به نسبت مدت مشابه سال گذشته افزایش قابل توجهی یافته است.

بر اساس آمار بانک مرکزی میزان خریدهای اینترنتی ثبت شده در فروردین ۹۴ فقط در تهران به عدد ۹۰۵۶۲۲۸ میلیون ریال و در سایر استان‌ها به ۳۲۸۱۲۳۵ میلیون ریال رسیده است، این در حالی است که در ماه مشابه سال قبل کل خریدهای اینترنتی ثبت شده در تهران ۱۰۴۵۱۲۶۴میلیون ریال و در سایر استان‌ها ۵۹۶۷۶۴۶۸ میلیون ریال بوده است.

این آمار در مورد میزان تراکنش‌های ثبت شده برای اردیبشهت و خرداد ۹۴ هم قابل توجه است، به گونه‌ای که روالفراز و فرودی تراکنش‌های خرید حتی در سه ماهه ابتدای سال نیز به خوبی مشهود است.

میزان تراکنش‌های اینترنتی ثبت شده برای اردیبهشت ۹۴ در تهران به عدد ۱۰۹۳۱۷۲۹ میلیون ریال و در سایر استان‌ها به ۴۱۰۸۷۹۸ میلیون ریال رسیده است، این ارقام در خرداد ماه نیز برای تهران به عدد ۱۱۳۶۱۵۹۸ میلیون ریال و در سایر استان‌ها به ۴۰۱۹۴۳۳ میلیون ریال رسیده است.

بر اساس همین آمار بانک مرکزی تراکنش‌های خرید اینترنتی در تهران در اردیبهشت ۹۳ به عدد ۲۷۱۰۸۶۴۸ میلیون ریال در تهران و در سایر استان‌ها به ۱۵۱۳۲۶۳۶ میلیون ریال بوده است؛ این اعداد در خرداد ماه ۹۳ برای تهران ۳۰۰۲۶۴۷۰ میلیون ریال و برای سایر استان‌ها ۱۳۶۸۶۰۶۵ میلیون ریال بوده است.

یکی از نکات قابل توجه در آمارهای بانک مرکزی فراز و فرود خریدهای اینترنتی در مقایسه سال‌های ۹۲، ۹۳ و سه ماهه ابتدای ۹۴ است، بر اساس آمار بانک مرکزی میزان خریدهای اینترنتی ثبت شده در فروردین ۹۴ فقط در تهران به عدد ۹۰۵۶۲۲۸ میلیون ریال و در سایر استان‌ها به ۳۲۸۱۲۳۵ میلیون ریال رسیده است؛ این در حالی است که در ماه مشابه سال۹۲ کل خریدهای اینترنتی ثبت شده در تهران ۷۳۱۷۴۶میلیون ریال و در سایر استان‌ها ۲۱۳۸۵ میلیون ریال بوده که نشان‌دهنده روال افزایشی خریدهای اینترنتی است، هرچند که در مقایسه با سال ۹۳ میزان خریدها در بازه زمانی ذکر شده کاهش داشته است اما میزان این خریدها نسبت به دو سال گذشته روال افزایشی داشته که حکایت از توجه به موضوع تجارت الکترونیک است.

این آمار در مورد میزان تراکنش‌های ثبت شده برای اردیبشهت و خرداد ۹۴ هم قابل توجه است به گونه‌ای که روال افزایش تراکنش‌های خرید حتی در سه ماهه ابتدای سال نیز به خوبی مشهود است.

میزان تراکنش‌های اینترنتی ثبت شده برای اردیبهشت ۹۴ در تهران به عدد ۱۰۹۳۱۷۲۹ میلیون ریال و در سایر استان‌ها به ۴۱۰۸۷۹۸ میلیون ریال رسیده است، این ارقام در خرداد ماه نیز برای تهران به عدد ۱۱۳۶۱۵۹۸ میلیون ریال و در سایر استان‌ها به ۴۰۱۹۴۳۳ میلیون ریال رسیده است.

همین اعداد و ارقام در مقایسه با تراکنش‌های مشابه سال ۹۲ هم قابل توجه است. تراکنش‌های خرید اینترنتی در تهران در اردیبهشت ۹۲ به عدد ۱۱۴۰۳۸۷ میلیون ریال در تهران و در سایر استان‌ها به ۶۲۶۵۲ میلیون ریال بوده است. این اعداد در خرداد ماه ۹۲ برای تهران ۱۰۶۰۸۹۷ میلیون ریال و برای سایر استان‌ها ۲۲۶۲۰۳ میلیون ریال بوده است.

حجم تجارت الکترونیک کل کشور در فروردین ماه ۹۲ به ۷۵۳۱۳۱ میلیون ریال بوده که در فروردین ماه ۹۴ به ۱۲۳۳۷۴۶۳ میلیون ریال رسیده است. این عدد در اردیبهشت ماه ۹۲ از ۱۲۰۳۰۳۹میلیون ریال در اردیبهشت ۹۴ به ۱۵۰۴۰۵۲۷میلیون ریال رسیده ودر نهایت از ۱۲۸۷۱۰۰میلیون ریال در خرداد ماه ۹۲ به ۱۵۳۸۱۰۳۱ میلیون ریال در خردادماه ۹۴ رسیده است .

توسعه تجارت الکترونیک و فرهنگ خرید‌های اینترنتی چند سالی است که با الزام قانون تجارت الکترونیک و در زیر مجموعه وابسته به وزارت صنعت معدن تجارت- مرکز توسعه تجارت الکترونیک – در حال پیگیری است.

پیش از این محمد گرکانی‌نژاد، رییس مرکز توسعه تجار الکترونیکی کشور حجم کل تجارت الکترونیک در سال ۹۳ را بالغ بر ۵۲ هزار میلیارد ریال اعلام کرده بود کل حجم تجارت الکترونیک در پایان سال ۹۲ به عدد ۱۳۹۰۸۵۳۷۷ میلیون ریال رسیده، این رقم در پایان سال ۹۳ به ۵۲۱۰۴۰۴۲۲ میلیون ریال رسیده است که رشد قابل توجهی داشته است.

بهمن و شهریور رکوردداران تراکنش اینترنتی

بانک مرکزی در عین حال در گزارش میزان تراکنش‌های شاپرک در سال ۹۳ افزایش خرید اینترنتی در بعضی از ماه‌های سال قابل توجه است.

اساس آمارهای شاپرک میزان تراکنش‌های اینترنتی در بهمن و شهریور ماه در تهران و سایر استان‌ها بیش از ماه‌های دیگر سال است. بر این اساس میزان تراکنش‌های اینترنتی در تهران در شهریور ۹۳ در تهران ۳۵۶۱۸۷۲۱میلیون ریال بوده که این رقم در شهرستان‌ها به ۱۷۶۴۵۷۸۲ میلیون ریال رسیده است ولی یک‌باره در ماه بعد از آن یعنی مهر ماه تراکنش‌ها با کاهش قابل توجه در تهران به ۲۳۸۱۵۹۳۴ میلیون ریال و در شهرستان‌ها به ۱۸۴۱۷۷۴۵ میلیون ریال رسیده است. نکته قابل توجه کاهش خریدها در تهران و افزایش آن در سایر استان‌ها در یک ماه است.

این روال در بهمن ماه نیز صادق است به گونه‌ای که میزان خریدهای اینترنتی در بهمن ماه در تهران به ۳۷۹۳۵۰۵۷میلیون ریال و در سایر استان‌ها به ۲۱۶۸۸۱۸۵میلیون ریال می‌رسد.

اما در اسفند ماه و همزمان با آغاز جشنواره‌های خرید اینترنتی که به نظر می‌رسد حجم خرید افزایش یابد میزان تراکنش‌ها در تهران به ۲۹۰۳۸۱۰۹ میلیون ریال و در سایر استان‌ها به ۱۷۸۶۹۰۴۲ میلیون ریال می‌رسد.

این اعداد و ارقام در سال ۹۲ نیز صدق می‌کند به گونه‌ای که در بهمن ۹۲ خرید اینترنتی در تهران به عدد ۲۷۰۰۷۴۰۲ میلیون ریال و در سایر استان‌ها به ۹۸۵۷۸۳۷ میلیون ریال رسیده است؛ این در حالی است که این اعداد در دی ماه برای تهران به ۱۵۳۸۱۴۷۲ و برای سایر استان‌ها به ۴۶۴۵۹۶۳ میلیون ریال بوده است و در ماه پایانی سال که به نظر می‌رسد با برگزاری نخستین جشنواره خرید اینترنتی رشد خریدهای اینترنتی را شاهد باشیم میزان خریدهای اینترنتی در تهران به ۲۰۰۰۲۷۳۵ میلیون ریال و در سایر استان‌ها به ۸۹۹۸۶۴۷ میلیون ریال کاهش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا