بانک

تفاوت بانکداری شرکتی با بانکداری سنتی

احسان باقری*: دهه ۹۰ سرآغاز ورود نظام بانکداری ایرانی به رقابت بر مبنای استراتژیها است . بانکهای ایرانی پس از پشت سرگذاشتن سالها رقابت بر مبنای محصولات و خدمات ، امروزه با اهمیت یافتن جایگاه مشتری ، فشار رقابتی ، لزوم تخصصی شدن فعالیتها و ضرورت استفاده از ظرفیتهای دیگر بخش های مالی برای ارزش آفرینی برای مشتریان خود بر مبنای بخش بندی ، رویکردهای جدیدی را در پیگیری استراتژیهای نوین رقابتی در پیش گرفته اند . اقبال و استقبال از بانکداری جامع را می توان بر این اساس تحلیل کرد .

از سوی دیگر با توجه به ارکان تشکیل دهنده بانکداری جامع شامل بانکداری شرکتی ، اختصاصی ، خرد و مجازی ، بانکهای ایرانی اقبال بیشتری به بانکداری شرکتی نشان داده اند . این اقبال ریشه ها و دلایل متنوعی دارد که برخی از کارکردها و محدویتهای دیگر استراتژیهای بانکداری و بعضی دیگر از ظرفیتهای منحصر به فرد و در دسترس بانکداری شرکتی نشات می گیرند .
به عنوان مثال بانکداران ایرانی بر این باورند تجربه خوبی در بخش بانکداری خرد دارند و سالها است (البته بدون تفکر بانکداری جامع ) به ارایه خدمات به مشتریان خرد خود پرداخته اند . بسیاری از آنها بانکداری اختصاصی را در اولویت کاری خود تعریف نمی کنند . دلایل آن را می توان به فلسفه ، ماموریت و نوع مالکیت بانکها مربوط دانست . از سوی دیگر پیاده سازی بانکداری اختصاصی نیازمند بسترها و زیر ساختها قانونی ، فرهنگی و … بسیاری است که ایجاد آن به زمان و هزینه نیاز دارد و در حال حاضر استراتژی در دسترسی به نظر نمی رسد . از سوی دیگر بانکها ایرانی جامعه را هنوز برای پرداختن کامل به بانکداری مجازی آماده نمی بینند . اما در این میان بانکداری شرکتی ویژگی های متمایزی دارد . اول اینکه تجربه مشخص و کارنامه قابل دفاعی در خصوص آن وجود ندارد ، حال آنکه کسب و کارها نیازها و درخواستهای متنوع و تخصصی را مطرح می کنند که تا کنون در تعامل با بانکها مطرح نبوده است . حمایت و تمرکز ویژه از سوی حاکمیت در خصوص توسعه کسب و کار و شرکتها برای تحقق اهداف اقتصادی وجود دارد ، همچنین شرکتها و کسب و کار بخش قابل توجهی از پرتفوی بانکها را تشکیل داده و نقش بسزایی در سودآوری آنها دارند . از سوی دیگر ورود یک شرکت به بانک می تواند تمامی بخش های را به حرکت وا دارد . بدین ترتیب است که امروز تمامی بانکهای کشور بخش بانکداری شرکتی را پیاده یا در حال مطالعه و آماده سازی زمینه های استقرار این شیوه نوین بانکداری هستند .
تجربه آموزش ، نوشتن و اجرا در حوزه بانکداری شرکتی همواره این سئوال را از سوی بانکداران و مشتریان شرکتی پیش روی نگارنده قرار داده است که اصولا بانکداری شرکتی چه تفاوتی با روشها و شیوه های بانکداری سنتی در ارایه خدمات به مشتریان شرکتی دارد . بدین منظور و بر اساس به اختصار ۴۰ تفاوت اصلی در جدول زیر ارایه گردیده است . بی تردید پرداختن به هریک از این تفاوتها فضا و فرصتی فراخ تر و در حد یک یادداشت مجزا ، طلب می کند که با فراگیر شدن بانکداری شرکتی با همکاری و همفکری متخصصان و صاحبنظران در سالهای آینده به آنها پرداخته خواهد شد .
آنچه مسلم است این تفاوتها بسیار گسترده ، متنوع و عمیق هستند . بر همین مبنا است که می توان ادعا کرد بانکداری شرکتی از استراتژی تا جزیی ترین اجزای ارایه خدمات به مشتریان شرکتی را متحول و دگرگون می سازد و از این رهگذر است که می توان امیدوار بود بانکداری شرکتی به خلق مزیتهای رقابتی پایدار منجر شود .
تفاوت بانکداری شرکتی و بانکداری سنتی در ارایه خدمات به مشتریان شرکتی :

بانکداری شرکتی

بانکداری سنتی

۱

مبنای بازاریابی B2B

مبنای بازاریابی B2C

۲

بخش بندی علمی و تخصصی

همه چیز برای همه کس

۳

ارزیابی فنی ، مالی ، اقتصادی- بازار در فرایند اعتبارسنجی

ارزیابی فنی ، مالی در فرآیند اعتبارسنجی

۴

سنجش سودآوری و کیف پول مشتری

وثیقه محوری

۵

شخصی سازی محصولات و ارایه راه حل

خدمات و محصولات استاندارد

۶

بازاریابی فعال

بازاریابی منفعل

۷

کانال توزیع خدمات با محوریت مدیر ارتباط با مشتریان

کانال ارایه خدمات با محوریت رئیس شعبه

۸

نقش در وصول مطالبات پیشگیری

نقش در وصول مطالبات ، پیگیری

۹

مشتری محوری

وظیفه محوری

۱۰

فروش محصولات بانکی و مالی ( فروش متقاطع )

فروش محصولات بانکی

۱۱

ارتباط با مشتریان به صورت یکپارچه

ارتباط مشتری با بخش های مختلف بانک

۱۲

گذشته و آینده محوری

گذشته محوری

۱۳

ارایه خدمات مشاوره ای

عدم ارایه خدمات مشاوره ای

۱۴

تمرکز بر زنجیره تامین شرکت

توجه به یک شرکت به صورت انفرادی

۱۵

فایل اطلاعات مشتریان بر مبنای اطلاعات زندگی مشتریان

فایل اطلاعات مشتریان بر مبنای اطلاعات حساب مشتریان

۱۶

دانش از مشتری گسترده و عمیق

دانش از مشتریان محدود

۱۷

توسعه محصولات جدید به صورت روندی مستمر و بر اساس نیاز مشتری

توسعه محصولات و خدمات محدود و بر اساس طراحی داخلی

۱۸

تدوین استراتژیهای مشخص و رقابتی در خصوص مشتریان شرکتی

فقدان استراتژی مشخص

۱۹

استراتژی اصلی نگهداری و رشد مشتریان

استراتژی اصلی جذب مشتریان

۲۰

فعالیتهای پیشبردی متناسب با ویژگیهای مشتریان شرکتی

فعالیتهای پیشبردی عمومی

۲۱

خلق کارمزد از تمامی منحنی عمر مشتری

خلق کارمزد از مرحله رشد شرکت در منحنی عمر

۲۲

ساختار چندبخشی

ساختار وظیفه ای

۲۳

ارتقای جایگاه مشتری به عنوان شریک تجاری

جایگاه تنها به عنوان یک  مشتری

۲۴

ابزارهای تخصصی و سفارشی

ابزارهای عمومی

۲۵

پیگیری کار مشتریان به صورت یکپارچه

پیگیری امور مشتریان به صورت جزیره ای

۲۶

توجه به نیاز اصلی شرکتها در تامین مالی

توجه به نیاز اصلی شرکتها در قالب تسهیلات

۲۷

مدیریت نقدینگی مشتریان

تمرکز حسابها

۲۸

مدیریت ریسک های مشتریان

عدم توجه به ریسک های مشتریان

۲۹

رضایت تک تک مشتریان

رضایت مشتریان در قالب میانگین نظرات

۳۰

درک کسب و کارها و نیازهای آنها

عدم وجود مکانیزم و ضرورت درک کسب و کارها

۳۱

ارایه خدمات و محصولات به صورت بسته های ویژه

ارایه خدمات و محصولات به صورت موردی

۳۲

قیمت گذاری بر اساس تمرکز فعالیت ، رقابتی ، منعطف و بر مبنای بسته پیشنهادی و بر اساس مهندسی مالی و به صورت موردی

قیمت گذاری به صورت عمومی و غیر قابل انعطاف ، ثابت و غیر رقابتی

۳۳

فرآیند ویژه مشتریان شرکتی ( طرف مشتری ساده ، طرف بانک پیچیده )

فرآیندهای عمومی ، پیچیده

۳۴

خطای عملیات حداقل و بر مبنای سنجش مستمر کارآیی و دارای مکانیزم جبران

عدم سنجش خطای عملیات و فقدان مکانیزم جبران

۳۵

سنجش و پایش ارزش و ریسک مشتری به صورت مستمر در قالب مدیریت پرتفوی

فقدان سنجش و پایش ارزش و ریسک مشتری و عدم مدیریت پرتفوی مشتریان

۳۶

مطالعات و تحقیقات بازار در خصوص صنعت به صورت مستمر

مطالعات و تحقیقات بازار در خصوص صنعت به صورت موردی یا عدم وجود مطالعات لازم

۳۷

یکپارچگی بانکداری داخلی و بین الملل

تفکیک بانکداری داخلی و بین الملل

۳۸

ارزیابی عملکرد بر اساس به تفکیک پرتفوی مشتریان شرکتی

ارزیابی عملکرد به صورت عمومی و تجمیعی

۳۹

آموزش های تخصصی بانکی ، مدیریتی و شناخت کسب و کارها

آموزش های عمومی بانکی و مدیریتی

۴۰

خلق مزیتهای رقابتی پایدار از طریق تمرکز و تخصص گرایی

فقدان مزیتهای رقابتی پایدار

در پایان ذکر این نکته ضروری است که بانکداری شرکتی همچون دیگر ارکان بانکداری جامع یک ضرورت استراتژیک بانکداری است و بانکهایی در این کارزار رقابتی موفق تر خواهند بود که به تمامی این تفاوتها توجه داشته و بهتر از رقبای خود به آن بپردازند .
*کارشناس ارشد بازاریابی خدمات بانکی و مولف اولین کتاب بانکداری شرکتی
Ehsanbagheri2@gmail.com
انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا