اقدامات بانکملت برای کاهش مطالبات غیرجاری

مدیر عامل بانک ملت، گفت: ما در داخل بانک برای جلوگیری از ایجاد معوقات غیر جاری از همه ابزارهای لازم برای شناسایی مانند ذینفع بودن واحد، اعتبار سنجی مشتری، رتبه بندی مشتری و کار کارشناسی استفاده می کنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار پول (poolpress.ir)، محمدرضا ساروخانی؛ مدیر عامل بانک ملت در گفتگو با رویکرد گفت : شیوه های وصول تنها راه پیشگیری از معوق شدن تسهیلات بانکی نیست، بلکه باید شیوه های پرداخت تسهیلات به متقاضیان هم بازنگری شود.
وی تصریح کرد: در پرداخت تسهیلات بانکی باید بحث اعتبار سنجی، اهلیت مشتری، موضوع ذینفع واحد قبل از پرداخت تسهیلات به متقاضی مورد ارزیابی نظام بانکی قرار بگیرد.
ساروخانی با بیان اینکه بررسی اهلیت مشتری قبل از پرداخت تسهیلات بر اساس معیارهایی مانند رتبه بندی مشتری است، گفت: این رتبه بندی تقریبا تا ۵۰ درصد می تواند از به وجود آمدن معوقات بانکی جلوگیری کند.
مدیر عامل بانک ملت در پاسخ به این سوال “رویکرد” که چرا نظام بانکی دیر به فکر رتبه سنجی مشتریان افتاده است، اظهارداشت : دیتاهای نظام بانکی یک مقدار ضعیف است، اطلاعات باید به صورت روزانه و لحظه ای از سوی بانک مرکزی دریافت شود ولی چون سیستم core بانکها هنوز تکمیل نیست ما نمی توانیم اطلاعات را به صورت آنلاین به بانک مرکزی منتقل کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که بانک ملت چه اقداماتی را برای کاهش مطالبات معوق در دستور کار خود قرار داده است، اظهارکرد : ما در داخل بانک برای جلو گیری از ایجاد معوقات غیر جاری از همه ابزارهای لازم برای شناسایی مانند ذینفع بودن واحد، اعتبار سنجی مشتری، رتبه بندی مشتری و کار کارشناسی استفاده می کنیم.
وی عنوان کرد : نحوه دریافت اطلاعات متقاضیان تسهیلات در بانک ملت به گونه ایست که اطلاعات به صورت مجزا اخذ می شود و کار مدیریت ریسک هم به صورت آنلاین انجام می شود.
ساروخانی درمورد آخرین آمار وصول مطالبات معوق، تصریح کرد: آخرین آمار را در حال حاضر ندارم ولی تقریبا تمام مطالبات معوق ما وصول شده است.
انتهای پیام