خبر

پنجره واحد تجارت فرامرزی شاید وقتی دیگر

قرار بود که با زمان بندی که محمد نعمت زاده وزیر صنعت معدن وتجارت در اردیبهشت ماه برای مرکز توسعه تجارت الکترونیک تعیین کرده بود، نیمه اسفند ماه این مرکز به عنوان متولی اصلی اجرای طرح پنجره واحد تجارت فرامرزی، این طرح را افتتاح کند. حال با وجود این که نزدیک به ۴۰ روز تا پایان این زمان بندی باقی مانده است شنیده ها از راهروهای این وزارت صنعت و مرکز توسعه تجارت الکترونیک از احتمال تعویق در افتتاح رسمی این طرح دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول (poolpress.ir)، در حالی این خبرها به گوش می رسد که بنا به زمان بندی این مرکز و گزارش های روزانه ای که از زمان بندی برای اجرای این طرح به گوش می رسید، مرکز توسعه تجارت الکترونیک وابسته به معاونت برنامه ریزی و پژوهش وزارت صنعت عزم خود را جزم کرده بود که تا نیمه اسفند ماه مراسم افتتاحیه این طرح را برگزار کند.
در عین حال یک منبع آگاه در وزارت صنعت معدن تجارت در گفتگو با خبرنگار اخبارپول، در خصوص احتمال تعویق افتتاح سامانه طرح پنجره واحد تجارت فرامرزی در زمان معین می گوید:” تا کنون تمام جلسات مربوط به پیاده سازی و اجرای سامانه پنجره واحد تجارت فرامزی در حال برگزاری است و جلسات شورای کمیته فنی طبق زمان بندی انجام می شود .”
وی ادامه داد:” در حال حاضر کمیته فنی مصوبات لازم برای اجرای این سامانه را از کمیته ملی و شورای تخصصی دریافت کرده است و روال فنی در حال برگزاری است.”
این منبع آگاه همچنین در مورد احتمال تعویق در زمان تعیین شده تاکید کرد:” متاسفانه موازی کاری در برخی سازمانها و دستگاههای حاضر در کمیته پنجره واحد تجارت فرامزی موجب شده است برخی احتمالات در اجرای به موقع این سامانه پیش آید که اما در حال تلاش هستیم تا هماهنگی های لازم بین متولیان اصلی ایجاد شود تا طبق دستور وزیر صنعت معدن تجارت در نیمه اسفند این سامانه را افتتاح کنیم .”
هر چند که مدیران مرکز توسعه تجارت الکترونیک در این مورد سکوت کرده و سعی دارند تا کم کاری های برخی دستگاه های متولی را بی تاثیر نشان دهند اما یکی از اعضای کمیته تخصصی پیاده سازی طرح پنجره واحد تجارت فرامرزی علت برخی احتمالا در تعویق زمان اجرای این سامانه را موازی کاری در گمرک می خواند و می گوید:” متاسفانه گمرک یکی از دستگاه های اصلی در بحث پیاده سازی طرح تجارت فرامرزی است اما با وجود الزاماتی که وزیرصنعت در اریبهشت ماه برای دستگاه های متولی گذارده بود اما نماینده گان این دستگاه هیچ گاه به صورت مرتبط در جلسات شورای هماهنگی پیاده سازی پنجره واحد تجارت فرامزی شرکت نکردند و حالا هم با افتتاح سامانه جامع گمرکی و امضای تفاهم نامه با سازمان توسعه تجارت ؛ در روال پیاده سازی طرح پنجره واحد تجارت فرامرزی اختلال ایجاد کرده است .”
وی ادامه داد:” اصلا مشخص نیست چرا یک دستگاه دولتی که خود در اجرا و پیاده سازی این سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی ذی نفع است به یکباره به دنبال اجرای طرح موازی در دستگاه خود می پردازد ؟”
این مدیر دولتی همچنین تاکید کرد:” بعید می دانم با این روال و موازی کاری های دستگاه های دولتی بتوان با وجود تلاش های شبانه روزی دستگاه های عضو طرح پنجره واجد تجارت فرامرزی را در زمان مقرر رونمایی و افتتاح کرد. وفتی گمرک که خود یکی از ارکان اجرای این طرح است ”
گفتنی است ؛اردیبهشت‌ماه سال جاری بود که محمد رضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم، در شورای معاونانش بر ایجاد پنجره واحد تجارت فرامرزی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تاکید کرد و این مرکز را ملزم به اجرایی کردن این طرح در دوره زمانی کمتر از سه سال کرد و مقرر شد تا در نیمه اسفند ماه سال جاری مسوولان مرکز توسعه تجارت الکترونیک طرح پنجره واحد تجارت فرامرزی را در ایران پیاده‌سازی کنند.
این اولتیماتوم و زمان‌بندی وزیر صنعت، معدن و تجارت برای مسوولان مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با توجه به تجارب اولتیماتوم‌های قبلی وی موجب شد تا از همان زمان روزشماری برای اجرایی شدن این طرح توسط این مرکز گذاشته شود. ثبت روزشمار طرح پنجره واحد تجارت فرامرزی این تصور را ایجاد کرد که گره از یکی از پروژه‌هایی که از زمان استارت خوردنش تاکنون بیش از پنج سال می‌گذرد باز شده است. طرحی که می‌تواند به خوبی روال تجارت در ایران را به‌روز کرده و البته درآمدزایی قابل توجهی نیز داشته باشد.
بر این اساس و بنا به گزارش‌هایی که از این مرکز منتشر شده است در حال حاضر که نزدیک به ۴۵ روز تا ضرب‌الاجل تعیین شده وزیر صنعت باقی مانده است؛ مسوولان اجرایی این طرح به فراخور گزارش‌هایی از تداوم روند اجرایی آن دارند و اعلام کرده‌اند که این طرح در زمان تعیین شده کلید خواهد خورد.
تجارت فرامرزی یکی از ۱۰ شاخصه بهبود فضای کسب و کار است که همه ساله از سوی بانک جهانی اندازه‌گیری و گزارش می‌شود. فضای کسب و کار نامناسب به معنای ناکارآمدی نظام اداری و در نتیجه بالابودن هزینه‌های معاملاتی در اقتصاد ایران و همچنین نسبت سرمایه به تولید بالاتر است.
براساس آخرین گزارش سال ۲۰۱۴ میلادی بانک جهانی، رتبه ایران در میان ۱۸۹ کشور، ۱۵۴ بوده است. در شاخص تجارت فرامرزی، تعداد اسناد مورد نیاز، مدت زمان صرف شده و هزینه‌ها بر حسب دلار برای صادرات یک کانتینر ۲۰فوتی از تهران تا بندر شهیدرجایی و همچنین واردات از بندر شهید رجایی تا تهران اندازه‌گیری می‌شود. این شاخص کلید مراحل الزامی برای صادرات و واردات کالااز طریق حمل و نقل دریایی است.
کاهش تعداد اسناد موردنیاز، مقررات‌زدایی، ایجاد زیرساخت‌های لجستیکی، ایجاد پنجره واحد تجاری الکترونیکی، ارتقا و بهبود فرآیندهای بازرسی، ارتقای مدیریت امور گمرکی، بندری و انعقاد موافقتنامه‌های تجاری و تجارت ترجیحی سبب کاهش زمان و تسریع فرایندهای گمرکی و کاهش هزینه‌ها و تسهیل تجارت و بهبود فضای کسب وکار می‌شود. در نتیجه قیمت تمام شده کالاهای صادراتی و وارداتی به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت و منجر به رقابت‌پذیری و بهره‌وری در اقتصاد خواهد شد.
بر این اساس برای صادرات به هفت سند نیاز است و این فرایند به‌طور متوسط ۲۶ روز زمان نیاز دارد و هزینه‌یی معادل ۱۴۷۰دلار را دربرمی‌گیرد. برای واردات وضعیت قدری سخت‌تر است؛ ۱۰ سند و ۳۷روز زمان لازم است تا یک کانتینر ۲۰ فوتی وارد کشور شود. هزینه این بخش نیز به طور متوسط دو هزار و ۱۰۰ دلار برآورد شده است. همچنین از اجزای شاخص تجارت فرا مرزی به تفکیک فرایندهای آماده‌سازی اسناد، کنترل فنی و ترخیص گمرکی، حمل در ترمینال و حمل در داخل کشور که توسط سازمان‌های مختلف ارایه می‌شود، این نتیجه به دست می‌آید که بخش عمده زمان و هزینه صرف آماده‌سازی و تهیه اسناد می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا