۹ هزار میلیارد تومان، درآمد قاچاق سوخت

اگر میزان قاچاق روزانه گازوئیل را طبق آمار شرکت ملی پالایش و پخش ۶ میلیون لیتر در روز بدانیم با احتساب قیمت ۵ تا ۶ هزار تومانی هر لیتر گازوئیل در خارج کشور، حداقل ۴ هزار تومان بین گازوئیل داخل و خارج اختلاف قیمت وجود دارد که به این ترتیب روزانه ۲۴ میلیارد تومان و سالانه حدود ۹ هزار میلیارد تومان بابت قاچاق گازوئیل به جیب عده ای سرازیر می شود.
با گذشت زمان، الاغ و قاطرها جای خود را به خطوط لوله، شناور و کامیونهای حمل سوخت دادهاند و قاچاق مزهای دیگر به کام دلالان و البته برخی جریانهای مخصوص داده است. چند سال پیش بود که موضوع خط لوله قاچاق بنزین و گازوئیل از پالایشگاه آبادان لو رفت که در نوع خود بسیار جالب توجه بود و البته چندی پیش که خط لوله ۱۰ کیلومتری قاچاق گازوئیل از روستای گچین بندرعباس به سمت دریا کشف شد. البته از این نوع خطوط لوله بسیار است به ویژه در استان خوزستان که خبرهای بیشتری در مورد آن شنیده خواهد شد.
قاچاق سوخت در نواحی مرزی به حدی سهل و آسان شده است که طمع درآمدزایی خیلی از مرزنشینان را وسوسه میکند تا با کمترین زحمت بیشترین سود را به جیب بزنند و حداقل در روز یک میلیون تومان درآمدزایی کنند. اگر میزان قاچاق روزانه گازوئیل را طبق آمار شرکت ملی پالایش و پخش ۶ میلیون لیتر در روز بدانیم با احتساب قیمت ۵ تا ۶ هزار تومانی هر لیتر گازوئیل در خارج کشور، حداقل ۴ هزار تومان بین گازوئیل داخل و خارج اختلاف قیمت وجود دارد که به این ترتیب روزانه ۲۴ میلیارد تومان و سالانه حدود ۹ هزار میلیارد تومان بابت قاچاق گازوئیل به جیب عده ای سرازیر می شود.
این در حالی است که برای حل این مشکل سه سال پیش، طرح «ارائه سوخت در مقابل پیمایش» در وزارت نفت مطرح شد که بهرغم الزام ستاد مبارزه با قاچاق کالا به وزارت نفت برای اجرا، هنوز متولی آن مشخص نیست و طرح بین ستاد سوخت، ستاد مبارزه با قاچاق و وزارت نفت بلاتکلیف مانده است. هزینه اجرای این پروژه برای ۷۸۰۰ کامیون سوخت موجود در کشور ۳۵۰ میلیارد تومان است که این مبلغ ظرف ۱۰ روز با جلوگیری از قاچاق به گزارش عصر نفت، سوخت جبران میشود؛ اما به علت اینکه صرفهجویی مالی این طرح پولی است که به خزانه میرود و مستقیم عاید سازمانی نمیشود، هیچ سازمانی نیز مسئولیت اجرا و قبول هزینه آن را قبول نمیکند.
انتهای پیام