چرا مدیران روابط عمومی پاسخگو نیستند؟

محمد پناهی فرد:جایگاه روابط عمومی در سازمان های دولتی و خصوصی کجاست؟
تعریفی که از مدیر روابط عمومی می شود فردی است که مجموعه روابط عمومی ارتباط مستقیمی با مردم دارد چراکه باید عملکرد سازمان مطبوع خود را به اطلاع مردم برساند و یا در مواقعی در نقش سخنگو و پاسخگو باشد. اما متاسفانه چنین جایگاهی کمتر در ارگان های دولتی و خصوصی ایران دیده می شود و اطلاع رسانی راحت تر از آن چیزی که بتوان تصور کرد در نطفه خفه می شود.
اکثر مدیران روابط عمومی اعتماد به نفس ندارند
صمدی راد کارشناس روابط عمومی در خصوص عدم اعتماد به نفس مدیران روابط عمومی به کاوشگران روابط عمومی گفت: «وقتی با چنین معضلی روبرو می شویم منظور این است که مدیران روابط عمومی نتوانسته اند تعریف درستی از جایگاه خود داشته باشند.»
وی افزود: «اگر یک مدیر روابط عمومی این توانایی را نداشته باشد که حضور خود را به عنوان یک مدیر توانمند برای مجموعه ای پویا و خلاق جا بیاندازد به طور طبیعی نخواهد توانست اعتماد جایگاه خود را برای رئیس خود جلب کند. به همین دلیل آن مدیرانی که این اختیار را در حیطه توانایی خودشان نمی بینند فاقد اعتماد به نفس هستند.»
صمدی راد تصریح میکند: «اگر یک مدیر روابط عمومی فنون و اصول روابط عمومی را بداند و تسلط کافی به تکنیک های روابط عمومی داشته باشد قطعا مدیر آن مجموعه به وی اعتماد خواهد کرد.»
وی همچنین با اشاره به ضعف مدیران در انتصاب مدیران روابط عمومی اظهار داشت: «مدیرانی که به نظام اطلاع رسانی در مجموعه خودشان اشرافی ندارند دارای تفکری هستند که از افرادی برای پست روابط عمومی استفاده کنند که ضعیف و فاقد تخصص کافی باشد. به همین دلیل از اشخاص ضعیف در این پست استفاده می کنند تا بتوانند به آن ها تسلط داشته باشند.»
صمدی راد ادامه داد: «از سویی دیگر اگر یک مدیر توانمند روابط عمومی توانسته باشد اصول و فنون و جایگاه روابط عمومی را تشریح کند آن مدیر به خودش این اجازه را نمی دهد که بخواهد دخالتی در امور اطلاع رسانی که فوق العاده حساس است داشته باشد.»
وی اظهار داشت: «متاسفانه مشکل این است که تعدادی از مدیران که تعدادشان کم هم نیست روابط عمومی را توجیه گر سازمان خودمان می دانند اما همانطوری که مشخص است روابط عمومی وکیل مردم است و در واقع رابطی بین مردم و سازمان مطبوعه است و باید پاسخگو باشد. باید بتواند از توانایی مجموعه خودش دفاع کند. اما در کشور ما متاسفانه ارتباط بین مدیران و روابط عمومی ها به شکلی تعریف شده که خیلی علاقه مند نیستیم که به یکدیگر اعتماد کنیم و علاقه ای هم نداریم که اطلاعاتی با همدیگر مبادله کنیم.»
وی در ادامه گفت: «طبیعی هست که در چنین شرایطی مدیران بالادستی اعتماد نخواهند کرد. به هر حال اینطور باید گفت ضعف ما روابط عمومی ها است که نتوانسته ایم با تشریح فنون روابط عمومی واطلاع رسانی اعتماد لازم را جلب کنیم.»
او همچنین به نقش سخنگو بودن روابط عمومی ها اشاره کرد و گفت: «این اشتباه است وقتی که یک مجموعه توانمند روابط عمومی وجود داشته باشد و مدیران آن سازمان در نقش سخنگو ظاهر شوند و بخواهند عملکرد سازمان خود را تشریح کنند.»
صمدی راد ادامه داد: «به نظر من پاسخگویی در مورد اطلاعاتی که جنبه عمومی دارد و کمتر تخصصی است می بایستی برعهده روابط عمومی باشد و موارد تخصصی تر را باید مدیران پاسخ دهند. در غیر اینصورت سخنگویی روابط عمومی زیر سئوال می رود. به هرحال آن چه مشخص است وظیفه روابط عمومی این است که پاسخگو باشد و اطلاع رسانی کند.»
انتهای پیام