اخبارپول- مریم ابونیا: در دنیای رقابتی امروز، شرکتهای بیمه نیاز دارند تا فقط به ارائه خدمات مالی اکتفا نکرده و با فعالیتهای فرهنگی و آموزشی، در ذهن و قلب مردم جایگاه پایداری پیدا کنند.
شرکتهای بیمه، بهواسطه ماهیت خدمات خود، نیازمند جلب اعتماد عمومی هستند. اعتماد زمانی پایدار میشود که بیمهگر تنها به فروش محصولات بسنده نکرده و در عرصه اجتماعی نیز نقشی ایفا کند. این همان نقطهای است که «مسئولیت اجتماعی» و «فعالیتهای فرهنگی» میتوانند قدرت برند بیمه را چند برابر کنند.
وقتی یک شرکت بیمه در پروژههای فرهنگی و اجتماعی مشارکت میکند، تصویر خود را بهعنوان یک همراه جامعه بازسازی میکند. در این صورت مردم چنین برندی را متعلق به خود و نه صرفاً یک نهاد اقتصادی، میپندارند. از طرفی، در شرایطی که محصولات بیمهای مشابهاند، وجه تمایز نه در نوع بیمهنامه بلکه در ارتباط انسانی و ارزشهای اخلاقی شرکتها شکل میگیرد. فعالیتهای فرهنگی، ابزار برجستهسازی برند و ایجاد مزیت رقابتی هستند.
همچنین، مسئولیت اجتماعی نشان میدهد شرکت بیمه نسبت به آینده جامعه حساس است. این رویکرد برای مدیران، سیاستگذاران و سازمانهای بزرگ که مشتریان کلان بیمهاند، اهمیت ویژه دارد و میتواند قراردادهای بلندمدت را تسهیل کند. علاوه براین، مطالعات نشان دادهاند مشتریان، هنگام انتخاب برند، به «احساس نزدیکی» اهمیت داده و فعالیتهای فرهنگی ـ بهویژه در موضوعات ملی مثل آب، محیط زیست و سلامت، این نزدیکی را ایجاد کرده و وفاداری مشتریان را تقویت میکند.
در نهایت، امروز نهادهای مالی و بیمهای در دنیا ملزم به ایفای نقش در توسعه پایدار و مسائل محیط زیستی هستند. ورود بیمههای ایرانی به چنین حوزههایی نهتنها همراستایی با استانداردهای جهانی است، بلکه فرصت معرفی و اعتبار بینالمللی را نیز فراهم میکند.
تحلیل زیر به بررسی این پرسش میپردازد: حتی اگر شرکتی در میان جامعه شناخته شده باشد، فعالیتهای فرهنگی چه کمکی به توسعه این شرکت میتوانند بکند؟
نقش فعالیتهای فرهنگی برای شرکتهای بیمه
*افزایش وفاداری و حسن نیت در جامعه: شرکتهای بیمه که معمولاً در حوزههایی مثل بیمه خودرو، آتشسوزی، درمان، عمر، مسئولیت و … فعالیت دارند، از طریق مشارکتهای فرهنگی، تصویر سرد و فقط اقتصادی خود را به سمت تصویری انسانیتر و مرتبطتر با دغدغههای روزمره مردم تغییر میدهند. این امر میتواند اعتماد عموم را تقویت کند.
*تقویت جایگاه اجتماعی: فعالیتهای فرهنگی در حوزههایی چون محیطزیست، آموزش عمومی و سلامت، به بیمهگر کمک میکند تا در کنار ارائه محصول، نقش نهاد اجتماعی سازنده و مسؤولیتپذیر را ایفا کند. این عملکرد نه تنها ارزش برند را ارتقاء میدهد، بلکه فرصت تعامل با گروههای مختلف جامعه را نیز فراهم میسازد.
*دسترسی به نسلهای آینده: شرکت بیمهای که در میان کمسن و سالترین قشر جامعه حضوری موثر دارد، پتانسیل بلندمدت برای تداوم ارتباط را نیز ایجاد میکند. آموزش به کودکان به مثابه ایجاد سرمایه اجتماعی برای آینده است.
*تمایز از رقبای اقتصادی: در بازاری که محصولات بیمهای به لحاظ فنی مشابهاند، توجه به جنبههای انسانی و فرهنگی میتواند وجه تمایزی قدرتمند ایجاد کند. به ویژه برای مشتریان بهویژه تصمیمگیرندگان سازمانی یا والدینی که برای آینده خانواده اهمیت قائلاند.
حرکت فرهنگی بیمه البرز: پویش «آب را بیمه کنیم»
پویش فرهنگی و هنری «آب را بیمه کنیم» با هدف آموزش و فرهنگسازی درباره مصرف بهینه آب ویژه کودکان دبستانی در سراسر کشور برگزار میشود. در این پویش که به همت شرکت بیمه البرز برگزار میشود، کودکان ۶ تا ۱۲ سال فرصت دارند با نقاشی به موضوع حفاظت از آب، بهعنوان سرمایه حیاتی، بپردازند و خلاقیت خود را به نمایش بگذارند.
چیزی که در این پویش جلب توجه میکند، این است که شرکتهای بیمه به روال معمول به دنبال جبران یک خسارت و یا در نهایت ایجاد آرامش خاطر برای بیمهگزاران در برابر خطرات آتی هستند. اما در این حرکت فرهنگی بیمه البرز، پیشگیری به جای جبران مد نظر قرار گرفته که در نوع خود حرکت جالبی است. این فرهنگسازی میتواند کمک کند که آب یک کالای باارزش در اذهان عمومی جا افتاده و توجه بیشتری را به خصوص در میان کودکان به مقوله کم آبی- بدون اشاره مستقیم به بحران- جلب کند. همچنین میتواند به نوبه خود به تغییر فرهنگ مصرف آب در کشور کمک کند.
این مسابقه فرهنگی که گروه هدف آن فرزندان ایران از ۶ تا ۱۲ سال است، میتواند شروع خوبی برای توجه به تغییرات اقلیمی و آموزش کودکان امروز و آیندهسازان فردا باشد.
از دیگر سو همانطور که این روزها کارشنان هشدار دادهاند، بحران کمآبی ناشی از تغییرات اقلیمی، کاهش بارندگی، مصرف بیرویه و رشد جمعیت جدی است. در چنین شرایطی، فرهنگسازی در زمینه مصرف درست آب — بهویژه در میان نسل جوان — ضروری است. نسلی که با درک عمیقتری از ارزش آب، میتواند الگوی مصرف بهینه را در خانواده و جامعه نهادینه کند.
بنابراین انتخاب کودکان دبستانی به عنوان مخاطب پویش، بسیار هوشمندانه است. چرا که آنها در سن شکلگیری عادتها و نگرشها هستند. نقاشی، وسیلهای قدرتمند برای بیان مفاهیم پیچیده به زبان ساده و ماندگار است و خانوادهها و مدارس نیز به عنوان حلقههای تقویتکننده اثرات فرهنگی، بهطور طبیعی درگیر این پویش میشوند.
از طرفی، شرکتهای بیمه نیز میتوانند با فعالیتهای فرهنگی ویژهای همچون پویش «آب را بیمه کنیم»، شناخت اجتماعی خود را عمیقتر کرده و نقش خود را تقویت و به آموزش نسل آینده در راستای مسئولیتپذیری محیطی کمک کنند. این پویش، نمونهای برجسته از تلفیق هنر، آموزش و مسئولیت اجتماعی در مسیر فرهنگسازی ملی است.
آب و جان
براساس آنچه گفته شد، ایجاد ارتباط احساسی و انسانی یک شرکت بیمه با جامعه از طریق فرهنگی که به نسل آینده تعلق دارد، بمنجر بدان میشود که شرکت خود را فراتر از یک نهاد اقتصادی معرفی کند. در بحث فرهنگسازی و مسئولیت اجتماعی، زمانی که بحران آب با مشارکت هنری کودکان تبیین میشود، درکپذیر و ملموستر شده و منجر به توسعه فرهنگ پایدار از طریق آموزش به کودکان، گسترش آگاهی پایدار در خانوادهها و نهادهای آموزشی خواهد شد. شرکت بیمه البرز نیز با این حرکت به برند خود، بعد اخلاقی و مسئولانهای اضافه میکند.
گفتنی است، پویش فرهنگی ـ هنری «آب را بیمه کنیم» با محوریت نقاشی کودکان دبستانی سراسر کشور آغاز شده است که تا ۱۵ مهرماه ادامه دارد.در این پویش، کودکان ۶ تا ۱۲ ساله میتوانند با خلق آثار نقاشی درباره ضرورت حفاظت از آب، خلاقیت خود را به نمایش بگذارند و اهمیت این سرمایه حیاتی را به تصویر بکشند.بر اساس اعلام برگزارکنندگان، آثار برتر پس از داوری انتخاب و به برگزیدگان جوایز نفیسی اهدا خواهد شد. مهلت ارسال آثار تا ۱۵ مهرماه ۱۴۰۴ تعیین شده و علاقهمندان میتوانند نقاشیهای خود را به نشانی ایمیل prdept@bimehalborz.ir ارسال کنند.
همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر، شماره ۰۲۱۲۹۴۶۱۰۵۵ پاسخگوی پرسشهای شرکتکنندگان خواهد بود.