
انتشار جدول جدید حقوق گمرکی واردات خودرو در حالی انجام شده که در قانون بودجه سال ۱۴۰۴ تعرفه ۱۰۰ درصدی برای واردات پیشبینی شده بود. با این حال، مصوبه اخیر هیأت وزیران در تعیین سود بازرگانی خودروهای وارداتی، شامل خودروهای بنزینی، هیبریدی و برقی، امیدواریهایی را برای کاهش قیمت و تسهیل در ورود خودروهای جدید به کشور ایجاد کرده است.
به گزارش اخبارپول، بر اساس این مصوبه که مبنای عمل سامانه جامع تجارت در سال جاری خواهد بود، نرخهای جدید سود بازرگانی بهصورت پلکانی و بر اساس حجم موتور تعیین شده است. تعرفه واردات خودروهای بنزینی از ۱۶ درصد برای خودروهای زیر ۱۵۰۰ سیسی آغاز میشود و برای خودروهای ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سیسی به ۳۶ درصد میرسد. در حجمهای بالاتر، خودروهای ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سیسی با تعرفه ۱۵۱ درصد، ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سیسی با تعرفه ۱۷۶ درصد و خودروهای بالای ۳۰۰۰ سیسی با تعرفه ۱۸۶ درصد مشمول واردات خواهند بود.
در بخش خودروهای هیبریدی، تعرفه یکسان ۱۱ درصدی برای انواع مدلها در نظر گرفته شده و واردات خودروهای تمامبرقی نیز مشمول تعرفه صفر درصدی خواهد بود. این مصوبه همچنین ممنوعیت گذشته برای واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سیسی را لغو کرده است.
کارشناسان صنعت خودرو معتقدند این تغییرات میتواند به کاهش یا حداقل تثبیت قیمت خودروهای وارداتی کمک کند، بهویژه در شرایطی که اغلب خودروهای مورد تقاضای بازار ایران، در بازه حجمی ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سیسی قرار دارند. این خودروها در سال گذشته با تعرفه حدود ۹۵ درصد وارد میشدند، اما در مصوبه جدید تعرفه آنها به ۳۶ درصد کاهش یافته که معادل ۵۵ درصد کاهش تعرفهای است.
امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، در گفتوگو با ایرنا ضمن اشاره به این کاهش قابل توجه تعرفهها، تأکید میکند که این اقدام به تثبیت بازار کمک خواهد کرد. با این حال، وی یادآور میشود که همزمان با کاهش تعرفهها، نرخ ارز مبنا نیز افزایش یافته و این دو عامل تا حدی یکدیگر را خنثی میکنند. بنابراین نباید انتظار کاهش قابل توجهی در قیمت نهایی خودروهای وارداتی داشت.
به گفته کاکایی، تصمیم جدید دولت بیشتر در راستای حمایت از واردکنندگان و ثبات بازار بوده است، چرا که واردات خودرو در یک سال اخیر بهویژه در شرایط سخت تحریمی، رشد چشمگیری داشته است. او همچنین معتقد است واردات خودروهای لوکس بالای سه هزار سیسی میتواند بر قیمت برخی مدلهای خاص مانند لندکروز اثر کاهشی بگذارد، اما این رقابت تأثیر مستقیم و گستردهای بر بازار خودروهای داخلی نخواهد داشت.
با این حال، کاکایی به چالشهای بزرگتری در مسیر واردات اشاره میکند؛ از جمله محدودیت منابع ارزی کشور و تنگناهای روابط بینالمللی که امکان واردات آزادانه همه برندها را نمیدهد. او با بیان اینکه قیمت نهایی تولید داخلی نیز تحت فشار هزینههاست، تصریح میکند که واردات خودرو قرار نیست رقابت مستقیمی با خودروسازان داخلی ایجاد کند.
در حال حاضر، قیمت خودروهای وارداتی در بازار همچنان بالا و تقریباً ثابت مانده است، چرا که هنوز خودروهایی با تعرفههای جدید وارد بازار نشدهاند. به عنوان نمونه، خودروهای رنو مانند آرکانا و کولیوس بین ۳ تا ۶.۵ میلیارد تومان قیمتگذاری شدهاند. تویوتا در بازه ۲.۵ تا ۵ میلیارد، میتسوبیشی بین ۵ تا ۶ میلیارد، مزدا۳ در محدوده ۳.۸ تا ۴.۴ میلیارد، هیوندای بین ۲.۵ تا ۹.۵ میلیارد و کیا در بازه ۱.۷۵ تا ۶ میلیارد تومان معامله میشوند. همچنین، خودروهای چینی مانند چانگان و کرولا نیز در بازه ۱.۵ تا ۴ میلیارد تومان قیمت دارند.
در مجموع، با وجود اجرای تعرفههای جدید و سیگنالهای مثبت برای واردکنندگان، بازار خودروهای وارداتی همچنان در انتظار ورود رسمی خودروهای جدید و تعدیل محسوس قیمتهاست.