اخبار ویژهبیمهخبرگزارش

اختصاصی/هوش مصنوعی چطور به کشف تقلب بیمه‌ای کمک می‌کند؟

اخبارپول- رضا موسوی: تقلب در بیمه به هرگونه اقدام عمدی برای دریافت غیرقانونی غرامت یا مزایای بیمه گفته می شود که با ارائه اطلاعات نادرست یا مستندات جعلی صورت می گیرد. این تخلف می تواند در قالب بزرگ نمایی خسارات، ایجاد حوادث ساختگی، جعل اسناد پزشکی یا حتی انجام اقدامات عمدی برای دریافت غرامت بروز کند.

امروزه با رشد تکنولوژی، شرکت‌های بیمه بیشتر درصدد آن هستند که همگام با این تحول، بیشتر فعالیت‌های خود را به‌صورت دیجیتال انجام دهند. با این حال، استفاده از هوش مصنوعی راه مؤثری برای شناسایی تخلفات و پیشگیری از ریسک است. استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند به شرکت‌های بیمه کمک کند تا ناهنجاری‌های احتمالی در داده‌ها را شناسایی کنند و اطلاعات نادرست را در اسرع وقت تشخیص دهند.

کلاهبرداری بیمه‌ای به معنای ارائه اطلاعات نادرست یا گمراه‌کننده برای دریافت غیرقانونی خسارت است. از جمله موارد رایج آن می‌توان به تصادف ساختگی برای گرفتن بیمه بدنه، جعل فاکتور درمانی در بیمه تکمیلی، اغراق در میزان خسارت واقعی، ثبت اطلاعات غلط هنگام خرید بیمه‌نامه اشاره کرد.

از آن‌جایی که تقلب و تخلف در صنعت بیمه باعث اختلال در بیمه‌نامه‌ها، امور مربوط به بیمه‎‌گران و در نهایت عدم تعیین صحیح پوشش‌های موردنیاز برای بیمه‌گذارها می‌شود؛ کشف تقلب بیمه‌ای ، کاهش کلاهبرداری و مبارزه با آن از اولویت بالایی برخوردار است.

به بیانی دیگر، تقلب در بیمه پیامدهای منفی گسترده ای هم برای شرکت‌های بیمه و هم بیمه‌گزاران دارد که نه تنها صنعت بیمه، بلکه کل جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد. یکی از مهمترین نتایج افزایش تقلبات بیمه‌ای این است شرکت های بیمه برای جبران خسارات غیرواقعی، هزینه‌های بیشتری متحمل شده و در همین راستا برای جبران خسارات، ناچار به افزایش حق بیمه سایر مشتریان می‌شوند. علاوه بر این، حجم بالای خسارات غیرواقعی می‌تواند برخی شرکت‌ها را به ورشکستگی بکشاند. همچنین، کلاهبرداری‌های بیمه‌ای می‌تواند منجر به کاهش اعتماد عمومی به صنعت بیمه شود. بنابراین موضوع کشف تقلب بیمه‌ای در مواردی می‌تواند به بقای شرکت نیز کمک کند.

چه عواملی موجب افزایش تقلب‌های بیمه‌ای می‌شوند؟

  1. ضعف نظارتی و عدم توانایی کافی برای شناسایی ادعاهای مشکوک: نبود روش های کارآمد برای شناسایی تقلب، یکی از عوامل اصلی گسترش کلاهبرداری‌های بیمه‌ای است. در نبود سیستم‌های نظارتی کافی، سوءاستفاده از خلأهای قانونی و نظارتی، ممکن می‌شود.

  2. فقدان بانک اطلاعاتی برای تبادل داده‌ها: در غیاب تبادل داده‌ها بین شرکت‌های بیمه، افراد سودجو می‌توانند از چندین شرکت بیمه به طور هم زمان خسارت دریافت کنند.

  3. ضعف زیرساخت‌های فنی: برای شناسایی تقلب در ادعاهای بیمه‌ای نیاز به وجود فناوری‌های پیشرفته به شدت حس می‌شود.. استفاده از تکنولوژی‌هایی مانند تحلیل داده‌های بزرگ، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی می‌تواند نقش مؤثری در کاهش تقلب‌های بیمه‌ای داشته باشد.

استفاده از فناوری هوش مصنوعی در صنعت بیمه پدیده‌ای نوظهور است. اما در سال‌های اخیر این فناوری به‌تدریج در صنعت بیمه جای خود را باز کرده است. استفاده از هوش مصنوعی راه مؤثری برای شناسایی تخلفات و پیشگیری از ریسک است. استفاده از این فناوری می‌تواند به شرکت‌های بیمه کمک کند تا ناهنجاری‌های احتمالی در داده‌ها را شناسایی کنند و اطلاعات نادرست را در اسرع وقت تشخیص دهند.

به این صورت، در سال‌های اخیر، استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای یافتن روندهای غیرمنطقی و الگوهای غیرعادی به‌سرعت به استانداردی برای شرکت‌های بیمه تبدیل شده است. حلقه‌های پیچیده کلاهبردارانی که تصادف رانندگی ساختگی ایجاد می‌کنند و مشتریانی که در میزان ارزش اموال صدمه‌دیده مبالغه می‌کنند و بسیاری موارد دیگر می‌تواند مورد توجه و بررسی ویژه هوش مصنوعی قرار بگیرد. این فناوری می‌تواند رفتارهای مشکوک راکه ممکن است از دید انسان پنهان بمانند، کشف کند.

 

نقش هوش مصنوعی در شناسایی تقلب بیمه‌ای

هوش مصنوعی یک رویکرد متحول کننده برای کشف تقلب در صنعت بیمه به ارمغان می آورد. با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین، پردازش زبان طبیعی (NLP) و تجزیه و تحلیل داده‌ها، هوش مصنوعی می‌تواند الگوها و ناهنجاری‌هایی را شناسایی کند که اغلب با روش‌های سنتی نادیده گرفته می‌شوند.

هوش مصنوعی امروزه با تجزیه‌وتحلیل داده‌های گسترده و الگوریتم‌های یادگیری ماشین، روش‌هایی نوآورانه برای کشف تقلب بیمه‌ای فراهم کرده است که در ادامه به اختصار ذکر می‌شود:

  1. شناسایی الگوهای غیرعادی در خسارت‌ها

هوش مصنوعی می‌تواند از داده‌های گذشته الگو بسازد و وقتی تقاضای خسارتی از آن الگو خارج شد، هشدار دهد.

  1. کشف ارتباطات پنهان بین متقلبان

با تحلیل شبکه‌ای، افراد یا اطلاعات مشترک بین پرونده‌های مشکوک شناسایی می‌شوند.

  1. تحلیل هوشمندانه متن و صدا

هوش مصنوعی می‌تواند فرم‌های خسارت، گزارش‌های حادثه یا حتی مکالمات تلفنی با کارشناسان را بررسی و ناهنجاری‌ها را شناسایی کند.

  1. تشخیص مدارک جعلی با بینایی ماشین

با پردازش تصویر، اسناد ساختگی پزشکی یا مالی به راحتی کشف می‌شوند.

نمونه‌های واقعی از هوش مصنوعی در بیمه دیجیتال

Lemonade  جهت استفاده از چت‌بات‌های هوشمند برای بررسی خسارت در کمتر از ۳ دقیقه

Shift Technology  برای ارائه راهکارهای کشف تقلب بیمه‌ای به بیش از ۸۰ شرکت بیمه در جهان

Allianz  جهت بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای تحلیل رفتار مشتری و شناسایی فعالیت‌های مشکوک

 

آینده فناوری هوش مصنوعی در صنعت بیمه

در صنعت بیمه مجموعه‌ای از واسطه‌های انسانی، اطلاعات بین بیمه‌گذار و بیمه شونده را ثبت و بررسی می‌کنند که این امر ممکن است منجر به اشتباهاتی شود. این امر می‌تواند موجب کاهش سرعت، بروز خطا و اتلاف وقت بسیاری در طی انتقال اطلاعات باشد. حال ترکیب داده‌های کلان، یادگیری عمیق و هوش مصنوعی به شرکت‌های بیمه این امکان را می‌دهد تا پیش از وقوع تقلب، آن را پیش‌بینی کنند. این یعنی آینده‌ای بدون اتلاف منابع و با اعتماد بیشتر بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار.

در هر حال، هرچند با اشتفاده از هوش مصنوعی، تقلب‌های بیمه‌ای هیچ‌گاه به صفر نمی‌رسد، اما فناوری‌های نوین می‌توانند این مشکل را به حداقل برساند. به بیانی دیگر هوش مصنوعی در صنعت بیمه، نه فقط یک ابزار، بلکه نیروی محرک برای آینده‌ای امن‌تر و شفاف‌تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا