خبر

تورم نقطه به نقطه ۲۸.۲ درصد

تورم تولیدکننده در آبان‌ماه با یک درصد کاهش به ۳۸.۵ درصد و تورم نقطه به نقطه با ۲.۷ درصد کاهش به ۲۸.۲ درصد رسید.
به گزارش پول پرس، شاخص بهای تولیدکننده در ایران آبان‌ماه ۱۳۹۲ به عدد ۵۰۷.۴ رسید و نسبت به ماه قبل معادل ۲.۱ درصد افزایش یافت که بیشتر از افزایش ۲ درصدی در در مهر ماه بود. شاخص مزبور نسبت به ماه مشابه سال گذشته برابر ۲۸.۲ درصد افزایش داشته است.

این شاخص در هشت ماه اول سال جاری به میزان ۳۸.۱ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش یافت.

شاخص بهای تولیدکننده در ایران، در ۱۲ ماه منتهی به آبان ماه ۱۳۹۲ نسبت به دوازده ماه منتهی به آبان ماه ۱۳۹۱ معادل ۳۸.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

شاخص تورم نقطه به نقطه تولید کننده در شهریور ماه امسال ۳۹ درصد بود که در مهر ماه به ۳۰.۹ درصد رسید. در آبان ماه هم این شاخص با ۲.۷ درصد کاهش به ۲۸.۲ درصد رسیده است.

همچنین تورم میانگین در شهریور ماه ۳۹.۹ درصد، مهر ۳۹.۵ درصد و در آبان ماه با یک درصد کاهش ۳۸.۵ درصد برآورد شده است. این اعداد و ارقام روند نزولی کاهش نرخ تورم در بخش تولید را نشان می‌دهد،البته این روند کاهشی در بخش شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی خانوار هم مشاهده می‌شود.

براساس گزارش بانک مرکزی در ماه مورد گزارش، بالا رفتن شاخص بهای اقلام و گروه‌هایی مانند ذرت دانه‌ای، نباتات علوفه‌ای، سویا، سبزی‌های بوته‌ای، زعفران، گردو تازه با پوست، میوه‌های دانه ریز، گاو و گاومیش، تخم مرغ، ماهی آب‌های جنوب، رب‌گوجه‌فرنگی، مغز گردو، نوشابه گازدار، پتو، انواع موکت نمدی، متانول، دی‌آمونیوم فسفات، پلی‌بوتادین رابر، پلی اتیلن سبک، لعاب و فریت، واکسن، کامپاند (خمیر لاستیکی)، ورق پلاستیک، کاشی درجه یک دیواری، سیمان سیاه فله و پاکتی، آهن اسلب، ورق آهن کلاف، ورق و پروفیل آلومینیوم، قوطی فلزی، سیم و کابل مسی، سپر و گلگیر خودرو، کرایه اتوبوس در داخل شهر، حمل و نقل زمینی بار و خدمات دندانپزشکی بیشترین اثر را در افزایش شاخص بهای تولیدکننده نسبت به ماه قبل داشت. ضمناً در این ماه، شاخص بهای برخی از اقلام و گروه‌ها نظیر چغندر قند، محصولات جالیزی، گوسفند و بره، ماهی آب‌های شمال، آبمیوه، کشمش، فرش ماشینی ۳۵۰ شانه، پارازایلین و بنزین پیرولیز صادراتی، میلگرد، شمش سنگین آهن، تیرآهن، تیرآهن، بیلت (شمش سبک)، شمش روی و دستگاه‌های شارژ الکتریکی پایین آمد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا