خبر
«جمعِکل» را بیشتر بشناسید

به گزارش اخبارپول، «جمعکل»، ایده شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فرداست که برای اولین بار در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت اجرا شد.
این طرح، یک تجربه دیزاین شده بر پایه جمعسپاری (crowdsourcing) است که هدف آن به نمایش گذاشتن تنوع و اختلاف نظرات فعالان یک حوزه در یک جامعه مشخص (community) است. نکته قابل توجه این است که در تمام نوبتهایی که جمعکل برگزار شده برگزارکنندگان رویدادهای مختلف، در تدوین پرسش و پاسخها، نقش داشتند.

جمعکل اول؛ همایش هشتم
در همایش هشتم و در نخستین تجربه جمعکل، هشت پرسش کلیدی درخصوص بانکداری الکترونیکی و نظامهای پرداخت پیش روی مخاطبان قرار گرفت و هر فرد نظر خود را بر روی گزینههای پاسخ نصب کرد.
نخستین سوال «جمعکل» در این همایش، مربوط به کاربردهای بلاکچین در نظام بانکی بود که تسویه و تبادلات بانکی، بیشترین پاسخ را به خود اختصاص داد.
مهمترین مانع فراگیر شدن ابزار مدیریت مالی شخصی به اعتقاد پاسخگویان در این همایش، ارائه نکردن API باز توسط بانکها بود. مهترین مانع فراگیر شدن بانکداری باز در ایران نیز، همکاری نکردن و انحصارطلبی شرکتهای Core Banking عنوان شد. به اعتقاد پاسخدهندگان جمعکل، انتقال وجه و کیف پول، مساعدترین حوزه برای رشد فینتک بود و مشتریان در استفاده از محصولات بانکداری دیجیتال به تجربه کاربری اهمیت بیشتری میدادند.
در این طرح، از کانال اصلی ارتباط مشتریان با بانکها پرسیده شده بود که موبایل و اینترنت بیشتری پاسخ را به خود اختصاص داد. مهمترین تهدید در صنعت پرداخت و بانکداری الکترونیک نیز اثرگذاری اندک مدیران فناوری اطلاعات بر راهبری کلان بانکها برآورد شد.
سوال آخر نیز به پرداختیارها و میزان تهدید آنها برای شرکتهای PSP بود که پاسخ به این سوال خیر بود چراکه آنها بازارهای هدف متفاوتی را نشانه گرفته بودند.
جمعکل دوم؛ یازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران
«جمعکل» دوم در یازدهمین دوره جشنواره وب و موبایل ایران در بهمن ۹۷ برگزار شد. هشت پرسش کلیدی این دوره در زمینه محصولات و خدمات مبتنی بر وب و موبایل بود.
در نخستین سوال این طرح، اصلیترین مشکل توسعه محصول در ایران، قانونگذاری و برخوردهای سختگیرانه در مقابله با کسبوکارها بود.
به اعتقاد پاسخگویان «جمعکل» در یازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران، رسانههای فعال در اکوسیستم کسبوکارهای مجازی باید پیگیر چالشهایی باشند که کسبوکارها با آنها سروکار دارند. یکی از پرسشها در این طرح مربوط به تجربه کاربری بود که تست کابردپذیری عنوان بیشترین تکنیک را به خود اختصاص داد. کارآمدی، کاربران را بیشتر جذب یک محصول یا خدمت اینترنتی میکرد و سرویسهای ابری نیز برای زیرساخت توصیه شده بود.
پاسخگویان در این رویداد، بازاریابی محتوایی را یکی از کانالهای کارآمد در دیجیتال مارکتینگ تلقی کردند. همچنین Material design system سیستمی بود که این افراد آشنایی بیشتری با آن داشتند. پرداخت و درگاه خرید نیز پتانسیل بیشتری برای رشد در حوزه فینتک داشت.

