روز یازدهم نوامبر شاید برای همه مردم دنیا یک روز معمولی باشد اما برای چینی‌ها این‌طور نیست. در این روز که به مناسبت تاریخ آن یعنی ١١/١١ به روز مجردها معروف است، فستیوالی از خرید و تفریح برپا می‌شود تا مجرد‌ها بگویند خیلی هم به آنها بد نمی‌گذرد!

روز یازدهم نوامبر شاید برای همه مردم دنیا یک روز معمولی باشد اما برای چینی‌ها این‌طور نیست. در این روز که به مناسبت تاریخ آن یعنی ١١/١١ به روز مجردها معروف است، فستیوالی از خرید و تفریح برپا می‌شود تا مجرد‌ها بگویند خیلی هم به آنها بد نمی‌گذرد!

 

ماجرا از کجا شروع شد؟
تاریخچه این رویداد به ‌سال ۱۹۹۳ در دانشگاه نانجینگ برمی‌گردد، وقتی دانشجویان مجرد این دانشگاه تصمیم گرفتند روزی را که چهار عدد یک در کنار هم قرار می‌گیرند، جشن بگیرند. این ایده خیلی زود مورد استقبال همه قرار گرفت و در سراسر چین فراگیر شد. روزی به نام مجردها اما به کام همه مردمی که می‌خواهند برای خود خرید کنند و از تخفیف‌های استثنایی آن بهر‌ه‌مند شوند. مردم در این روز بیرون می‌روند، خرید می‌کنند و خوردن سیب‌زمینی سرخ کرده را که شبیه عدد یک است، فراموش نمی‌کنند.
خرید در روز مجرد‌ها تنها مختص بازار‌ها و فروشگاه‌ها نیست. در ‌سال ۲۰۰۹ شرکت علی بابا که به آمازون چین مشهور است، چهره دیگری به این رویداد چینی بخشید و توانست آن را تبدیل به مهمترین و پرسودترین روز فروش آنلاین در سراسر کشور چین کند؛یک نقطه عطف در فروش آنلاین که بازار راکد بین تعطیلات اکتبر و جشن‌ سال نو چینی یعنی فستیوال بهار را رونقی تازه بخشیده است.
یازدهم نوامبر‌ سال ۲۰۱۱ (١١/١١/١١) همچنین یک روز استثنایی در تاریخچه روز مجرد‌ها به حساب می‌آید. گرچه عدد یک، سمبل تنهایی برای این رویداد سالانه است اما خیلی‌ها هم تصمیم گرفتند در این تاریخ دیگر مجرد نمانند و در این روز منحصربه‌فرد ازدواج کنند تا در روزی که به روز مجردهای قرن مشهور شد، نشان دهند تنها یک نفر برای همیشه در قلب آنها ماندگار خواهد ماند، به‌طوری که میانگین ثبت ازدواج در این روز در پکن و هنگ‌کنگ بیشتر از همیشه بود.

 

بلک فرایدی از نوع چینی
خیلی هم عجیب نیست کشور چین با جمعیت یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیونی بتواند رکورد جهانی بیشترین خرید آنلاین در ۲۴ ساعت را بشکند و جایگاه نخست را قبل از بلک فرایدی در آمریکا کسب کند. اقتصاد رو به رشد این کشور همراه با کاربران ۵۰۰ میلیونی اینترنت باعث شده است که به‌طور مثال یازدهم نوامبر‌ سال گذشته، خریداران حدود ١٧,٨ میلیارد دلار تنها از وب‌سایت تائوبائو که متعلق به شرکت علی‌ باباست، سفارش آنلاین داشته باشند.
تخفیف‌های آن‌چنانی روز مجرد‌ها یک بازی دو سر سود برای خریداران و فروشندگان است. اگر در آخر این روز به فروشگاه‌ها و پاساژهای بزرگ سر بزنید با قفسه‌های خالی مواجه خواهید شد، فرقی نمی‌کند گوشت و مرغ و دیگر اقلام خوراکی باشد یا لوازم منزل. تقریبا همه چیز به فروش می‌رسد و این یعنی گردش مالی میلیاردی برای دومین اقتصاد بزرگ جهان.
البته در این فستیوال سالانه خرید، همیشه بخت با خریداران یار نیست. چینی‌ها عاشق تخفیف‌اند و فروشندگان این را به خوبی می‌دانند. بنابراین برخی از آنها در هفته‌های منتهی به ١١/١١ قیمت کالا‌های خود را رفته‌رفته بالا می‌برند تا بتوانند در آن روز با تخفیفی بسیار چشمگیر توجه مشتریان را به خود جلب کنند، شیطنتی که باید حواستان باشد تا کلاه سرتان نرود!

 

تحویل یک‌روزه میلیون‌ها بسته پستی
روز مجردها برای کسانی که در شرکت پست کار می‌کنند یعنی اضافه‌کاری و خستگی؛ به‌طوری که حدود یک میلیون و ۷۰۰‌هزار پستچی در این روز مشغول رساندن بیش از ۷۶۰‌میلیون بسته پستی به دست خریداران در سراسر کشور چین هستند. شرکت علی بابا تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا سفارش‌های آنلاین را در همان روز به دست مشتریان برساند.

 

١١/١١ به سوی بازار جهانی
جَک ما، صاحب امپراتوری علی بابا اما ایده‌های بزرگتری برای روز مجرد‌ها در سر دارد. او می‌خواهد این روز را تبدیل به یک رویداد جهانی کند؛ روزی برای تمام مجرد‌های جهان. البته رقبا هم بیکار ننشسته‌اند. شرکت جی‌دی (JD) به عنوان یکی از رقیب‌های جدی علی‌ بابا در تلاش است که بخشی از بازار این روز را از آن خود کند. در دیگر کشور‌ها هم شرکت‌هایی چون زارا تخفیف‌هایی به مناسبت این روز پیش‌بینی کرده‌اند.

 

برای همیشه مجرد
مجرد ماندن در کشور چین درحال تبدیل شدن به یک معضل اجتماعی است. سیاست تک‌فرزندی در این کشور در سال ۱۹۷۹ که به منظور کنترل جمعیت پیگیری شد و همچنین تمایل بیشتر خانواده‌ها برای داشتن فرزند پسر توازن میان دو جنسیت را بر هم زد تا جایی که مقامات رسمی چین اعلام کرده‌اند تا ‌سال ۲۰۲۰ تعداد مردان زیر ٣٠ سال نسبت به زنان در همین رده سنی حدود ۲۰‌میلیون نفر بیشتر خواهد بود و این یعنی یک نفر از چهار مرد جوان چینی زیر ٣٠‌سال برای همیشه مجرد خواهد ماند. اگرچه سیاست تک‌فرزندی در چین به پایان عمر خود رسیده است، اما همچنان بسیاری از مردان جوان این کشور شانسی برای ازدواج نخواهند داشت. شاید برای همین است که در سال‌های اخیر تب روز مجرد‌ها در کشور چین بیش از پیش بالا گرفته است.

منبع: روزنامه شهروند


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=99596
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

ولع خرید جنس چینی در روز مجردها
ولع خرید جنس چینی در روز مجردها
ولع خرید جنس چینی در روز مجردها
ولع خرید جنس چینی در روز مجردها
ولع خرید جنس چینی در روز مجردها