رئیس کل گمرک ایران، میزان قاچاق کالا از مبادی رسمی را ۹۰۰ میلیون دلار ذکر کرد و گفت: در برنامه‌ریزی جدید، قصد داریم گمرک در ورود و خروجی مناطق آزاد را کنترل کنیم.

رئیس کل گمرک ایران، میزان قاچاق کالا از مبادی رسمی را ۹۰۰ میلیون دلار ذکر کرد و گفت: در برنامه‌ریزی جدید، قصد داریم گمرک در ورود و خروجی مناطق آزاد را کنترل کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار پول به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، فرود عسگری گفت: با وجود آنکه واردات از مبادی رسمی کشور، نسبت به سال های قبل کاهش پیدا کرده و طبقات تعرفه را نیز کاهش داده ایم، توانستیم حقوق ورودی بالایی را از واردات اخذ نماییم. علت این موضوع آن است که ما توانستیم کالاهای هدف را مشخص کرده و کارشناسان متخصصی برای شناسایی آنها، قرار داده؛ ضمن اینکه کنترل ها را از طریق کارشناسی و با بکارگیری ابزارهای کنترلی مانند ایکس ری و جی پی اس، افزایش دهیم.

رئیس کل گمرک با بیان اینکه برخی از مواردی که در این باره در حوزه گمرک وجود دارد، ناشی از مقررات، اختلافات ارزشی کالا بین ما و صاحب کالا و اختلاف تعرفه است، افزود: گمرک این چنین مواردی را جزو تخلفات گمرکی حساب و مشمول جریمه می کند.

عسگری گفت: مثلاً درباره ورود پارچه و البسه، گمرک حقوق حقه دولت را وصول کرده و توانسته با کالاهایی که احتمال داشت قبل از استقرار سامانه های الکترونیکی گمرک به صورت قاچاق از مبادی رسمی وارد شوند، مقابله کند.

وی افزود: با استقرار سامانه الکترونیکی گمرک، ما اطلاعات را از مبدأ می گیریم، بارنامه را به صورت الکترونیکی دریافت کرده و همه موارد را کنترل می کنیم.

رئیس کل گمرک در پاسخ به این سوال که از مبادی رسمی گمرک چه مقدار کالا به کشور قاچاق می شود، گفت: حدود ۹۰۰ میلیون دلار پیش بینی پارسال ما در این باره بود.

عسگری افزود: وقتی گمرک گواهی را از مبدأ و کشوری مثل چین به صورت الکترونیکی دریافت و بعد از آن بارنامه را به صورت الکترونیکی صادر می‌کند و علاوه بر آن گواهی شرکت های بازرسی را که مورد تأیید استاندارد است، در کشور مبدأ کنترل شده و تطبیق داده می‌شود، بنابراین امکان ورود کالای قاچاق از مبادی رسمی کاهش می یابد.

وی در پاسخ به این سوال که پس حجم عظیم کالای قاچاق از کجا وارد کشور می شود؟ گفت: ما مدعی هستیم که گمرک به برکت استقرار سامانه الکترونیکی و لایه های مختلف کنترلی، زیر ۹۰۰ میلیون دلار قاچاق در سال دارد.

رئیس کل گمرک درباره برنامه این سازمان برای ممانعت از ورود کالای قاچاق به مناطق آزاد چیست؟ افزود: برای مناطق آزاد، اخیراً تفاهم نامه‌ای با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد منعقد کردیم که گمرک در ورودی و خروجی مناطق آزاد کاملاً مستقر باشد که این پذیرفته شده و مصوبه مربوط به آن را دولت صادر کرده است.

عسگری گفت: الان مناطق آزاد همراه با ما هستند و در ارس و اروند در روزهای آینده گمرک را افتتاح خواهیم کرد و قرار است کل کالاهایی که وارد مناطق آزاد می شوند، در سامانه گمرک ثبت اطلاعات شده و ارزش کالا محاسبه شود و در اختیار سازمان مناطق آزاد قرار گیرد و آنها براساس ارزش گذاری ما می توانند عوارض بگیرند.

وی در پاسخ به این سوال که در سال ۹۴ قانونی مصوب شد که ورود یکسری از کالاهای آمریکایی به کشور ممنوع شد ولی در حال حاضر ما در بازار شاهد حضور چنین کالاهایی در بازار هستیم، این کالاها چگونه به بازار ما راه یافته اند؟ گفت: کالاهایی که ورود آنها ممنوع شده ازجانب سازمان توسعه تجارت ثبت سفارش نمی شود و حتی خودروهایی که با برندهای بی ام و و یا مشابه در آمریکا ساخته شد اجازه ترخیص از گمرک داده نمی شود و احتمالاً اگر چنین مواردی مشاهده می کنید باید از جاهای دیگر پیگیر باشید.

رئیس کل گمرک افزود: در همین سامانه الکترونیکی گمرک هر کالایی که برای ورود آن ثبت سفارش ایجاد نشده باشد، قابل اظهار به گمرک نیست.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=99509
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

قاچاق ۹۰۰ میلیون دلاری کالا از مبادی رسمی
قاچاق ۹۰۰ میلیون دلاری کالا از مبادی رسمی
قاچاق ۹۰۰ میلیون دلاری کالا از مبادی رسمی
قاچاق ۹۰۰ میلیون دلاری کالا از مبادی رسمی
قاچاق ۹۰۰ میلیون دلاری کالا از مبادی رسمی