- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

بیمه‌ها تخصصی‌‌تر می‌شوند

مدیرکل برنامه ریزی و توسعه بیمه مرکزی گفت :طرح تخصصی سازی فعالیت شرکت های بیمه ای از دیرباز مطرح بوده است و تجارب زیادی در دنیا دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول [1]، حسن رضا عباسیان با اشاره به مصوبه اخیر شورای عالی بیمه در خصوص امکان تاسیس بیمه تخصصی از سوی موسسات بیمه مختلط افزود : برغم آنکه مطابق مقررات حاکم بر عملیات بیمه در کشور و بر اساس رویه های بین المللی ، تفکیک عملیات بیمه های زندگی از غیرزندگی ، الزامی است اما در عمل به دلیل مختلط بودن موسسات بیمه ، اجرای ان با موانعی روبرو بوده و انجام نشده است.
وی اظهار داشت : یکی از راهکارهای رفع این مشکل، ایجاد بسترهای مقرراتی برای تبدیل وضع موسسات موجود به موسسات تخصصی بیمه زندگی و غیرزندگی است.
مدیرکل برنامه ریزی و توسعه بیمه مرکزی گفت :از سوی دیگر تکلیف برنامه ششم توسعه مبنی بر اینکه سهم بیمه‌های زندگی از حق بیمه تولیدی بیمه‌های بازرگانی کشور در سال‌های برنامه حداقل تا پنجاه‌ درصد (۵۰%) افزایش یابد، مستلزم حرکت به سمت تخصصی شدن مؤسسات بیمه بازرگانی است.
عباسیان گفت : یکی از راهکارهای تخصصی کردن مؤسسات بیمه اصلاح مقررات به منظور تسهیل تبدیل وضعیت مؤسسات بیمه مختلط موجود به مؤسسات تخصصی بیمه زندگی و غیر زندگی است.
از موانع اصلی مقرراتی در این باره محدودیت‌های به تملک سهام مؤسسات بیمه است.
طبق مصوبات قبلی شورای عالی بیمه تملک سهام مؤسسات بیمه توسط اشخاص حقوقی وابسته مشمول محدودیت ۲۰ درصدی بوده و یک شخص حقوقی همراه با اشخاص وابسته به خود نمی‌توانستند بیش از ۲۰ درصد سهام یک شرکت بیمه را داشته باشند.
با وجود این محدودیت، مؤسسات بیمه مختلط موجود نمی‌توانند با مشارکت اشخاص حقوقی وابسته خود، مؤسسه بیمه تخصصی تأسیس کنند.
وی گفت : بیمه مرکزی برای حل این مشکل پس از بررسی‌های لازم در مرحله اول پیشنهاد رفع محدودیت‌های موجود را با رعایت چارچوب‌های قانونی مربوط به شورای عالی بیمه ارائه کرد تا از طریق آن امکان رفع این محدودیت‌ها برای شرکت‌های بیمه مختلط فراهم شود.
وی افزود: این امکان فراهم شده است که مؤسسات بیمه مختلط بتوانند در صورت تقاضا برای ایجاد مؤسسه بیمه تخصصی از شمول برخی از مقررات در مورد محدودیت تملک سهام برای اشخاص حقوقی وابسته خارج شوند.
بدین ترتیب مؤسسات بیمه مختلط موجود می‌توانند در صورت تمایل ضمن تأسیس مؤسسه تخصصی بیمه زندگی یا غیرزندگی، سبد دارایی بیمه‌نامه‌های مربوط را با رعایت قوانین و مقررات ذیربط به مؤسسه بیمه جدید منتقل کنند.
به نوشته صدا و سیما ،وی گفت : مؤسسات بیمه مختلط در صورت تقاضای تأسیس مؤسسه بیمه تخصصی (اعم از زندگی یا غیرزندگی) از شمول محدودیت‌های آیین‌نامه مذکور مستثنی هستند و بدین ترتیب هر کدام از مؤسسات بیمه مختلط که متقاضی تأسیس مؤسسه بیمه تخصصی (اعم از زندگی یا غیرزندگی) باشند، می‌توانند بدون رعایت محدودیت‌های تعیین شده برای تأسیس مؤسسه بیمه تخصصی اقدام کنند.
مدیرکل برنامه ریزی و توسعه بیمه مرکزی اظهار داشت: در اصلاحیه ، حکمی درج شده است که از زمان صدور پروانه فعالیت مؤسسه تخصصی جدید ، مؤسسه بیمه متقاضی مجاز به صدور بیمه‌نامه جدید در زمینه تخصصی مربوط نیست و با رعایت مقررات مربوط می‌تواند بخشی از دارایی خود را که مربوط به مؤسسه بیمه تخصصی جدید است ، به آن منتقل کند.
وی افزود : این اصلاحیه در چارچوب سیاست‌های بیمه مرکزی مبنی بر اعطای مجوز تأسیس به مؤسسات بیمه تخصصی (زندگی یا غیرزندگی) بوده و به منزله اعطای اختیار به مؤسسات بیمه مختلط است.
چنانچه هر یک از مؤسسات بیمه مختلط تمایلی به تبدیل وضعیت نداشته باشند ، موظف خواهند بود با توجه به مقررات مصوب قبلی برای تفکیک حساب‌های عملیات بیمه‌های زندگی از غیرزندگی اقدام کنند.
عباسیان افزود : الزام به رعایت این تفکیک در قوانین و مقررات بیمه‌ای عمده کشورهای دنیا وجود دارد و این موضوع در مقررات بیمه‌ای ایران نیز پیش‌بینی شده که به دلیل وجود موانعی تاکنون اجرایی نشده است.
عباسیان تاکید کرد : امیدواریم به تدریج بسترهای لازم برای توسعه بیمه‌های زندگی در کشور و همچنین تخصصی شدن شرکت‌های بیمه موجود فراهم شود.

انتهای پیام