ریچارد تالر استاد دانشگاه شیکاگو و یکی از سرآمدان اقتصاد رفتاری برنده جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۱۷ شد.

ریچارد تالر استاد دانشگاه شیکاگو و یکی از سرآمدان اقتصاد رفتاری برنده جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۱۷ شد.
به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، وی که در اورنج شرقی در ایالت نیوجرسی آمریکا در ۱۲ سپتامبر ۱۹۴۵ متولد شده است، این جایزه را برای تحقیق و فعالیت بر روی «رفتارشناسی اقتصادی» برنده شد. تالر دکترای خود را در سال ۱۹۷۴ از دانشگاه روچستر در نیویورک دریافت کرده است.
در دهه‌های اخیر، اقتصاد رفتاری جایگاه ویژه‌ای در تئوری‌های اقتصادی یافته است. بیش از هر دانشمند دیگری، این پیشرفت‌ها مدیون مطالعات تالر بوده است. تالر یکی از پیشگامان بررسی رفتارها در علم اقتصاد به شمار می‌رود.
تالر در مطالعات خود نشان داده است که افراد مطابق با تئوری‌های اقتصادی رفتار نمی‌کنند. به ادعای او مردم پول نقد خود را در «حساب‌های روانی» مجزایی همچون پول رهن، پول تعطیلات و پول بازنشستگی می‌گذارند. سرمایه‌گذاران نیز به اخبار غیرقابل پیش‌بینی توجه بیش از اندازه می‌کنند. مردم بسیار به عدالت اهمیت می‌دهند و مشتاقند برای مجازات افرادی که رفتاری ناعادلانه داشته‌اند هزینه بپردازند.
در این رابطه دولتمردان در سراسر دنیا با استفاده از یافته‌های تالر به دنبال کاهش فقر، افزایش اشتغال و بهبود سلامت افراد جامعه هستند.
جایزه نوبل علوم اقتصادی از سال ۱۹۶۹ هرساله توسط بانک سوئد و آکادمی علمی رویال سوئد به یاد آلفرد نوبل اعطا می‌شود.
روند اعطای جایزه نوبل اقتصاد در هر سال به این ترتیب است که ابتدا متقاضیان جایزه نوبل در کمیته نوبل آکادمی علمی رویال سوئد ثبت نام می‌کنند و کمیته نوبل مسئول انتخاب کاندیداها از بین تمامی ثبت نام شوندگان است.
برنده یا برندگان نهایی جایزه نوبل اقتصاد با رای‌گیری اعضای کمیته نوبل انتخاب خواهند شد. تا سال ۲۰۱۶، به جز ۷ درصد برندگان این جایزه، باقی از آمریکای شمالی یا اروپای غربی بوده‌اند و تا کنون یک زن برندهٔ این جایزه شده است.
کمیته نوبل اقتصاد از سوی بانک سوئد اولین بار در سال ۱۹۶۸ نهادینه شد و اولین جایزه نوبل اقتصاد در سال ۱۹۶۹ به «رنجر فریچ» و «جان تینبرگن» به خاطر توسعه و کاربردی کردن مدلهای پویا در تحلیلهای اقتصادی داده شد.
از سال ۱۹۶۹ تاکنون ۴۹ جایزه نوبل علوم اقتصادی به ۷۸فرد برگزیده اعطا شده است.
سال گذشته جایزه نوبل اقتصادی به طور مشترک به اولیور هارت از دانشگاه هاروارد و بینت هولمستروم از دانشگاه ام آی تی به خاطر تلاش‌هایشان برای تئوری قراردادها اعطا شد.
سال ۲۰۱۳ یکی از کاندیداهای دریافت این جایزه؛ محمد هاشم پسران اقتصاددان ایرانی مقیم آمریکا بود؛ وی برای تحقیقات در «معیارهای اقتصاد سنجی در سری زمانی» به عنوان یکی از نامزدهای دریافت این جایزه در سال جاری معرفی شده بود.

 

برنده جایزه نوبل اقتصاد 2017 اعلام شد

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=98225
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

برنده جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۱۷ اعلام شد
برنده جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۱۷ اعلام شد
برنده جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۱۷ اعلام شد
برنده جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۱۷ اعلام شد
برنده جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۱۷ اعلام شد