- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

بورس در مرز سقوط به کانال ۸۴ هزار واحدی قرار گرفت

شاخص بورس، امروز (شنبه) ۳۶۰ واحد دیگر افت کرد و در جایگاه ۸۵ هزار و ۶۹ واحدی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول [1] ، گروهای پالایشی و خودرو در معاملات امروز، بیشترین سهم را در افت شاخص داشتند، با وجود این که گروه خودرو بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد، اما بیشتر شرکت های این گروه، افت قابل توجه قیمت ها را تجربه کردند.
گروه پالایشی و فراورده های نفتی که پالایشگاه ها را در خود جای داده است نیز در معاملات امروز، با کاهش شدید قیمت ها روبرو شدند.
بر این اساس، نمادهای تاپیکو (سرمایه گذاری نفت وگاز تامین)، شتران(پالایش نفت تهران)، خودرو (ایران خودرو)، فولاد (فولاد مبارکه)، شبندر (پالایش نفت تهران) در معاملات امروز، بیشترین تاثیر منفی را در شاخص داشت و آن را پایین کشید، در مقابل فارس (هلدینگ خلیج فارس) و همراه (ارتباطات سیار ایران) با رشد خود مانع افت بیشتر شاخص شدند.
در معاملات امروز ۶۱۸ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش یک هزار و ۸۹۴ میلیارد ریال در ۷۰ هزار و ۳۶ نوبت خرید و فروش شد.
امروز همه شاخص های اصلی بازار سرمایه با افت همراه شدند؛ بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، ۱۱۶ واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، ۱۷۴ واحد کاهش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، ۱۳۱ واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، ۶۱۰ واحد افت کرد.
شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، ۲۶۳ واحد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس ۷۲۵ واحد پایین آمد.
گروه خودرو در معاملات امروز صدرنشین بورس شد؛ در این گروه ۱۸۷ میلیون سهم به ارزش ۲۱۵ میلیارد ریال داد و ستد شد.
گروه اطلاعات و ارتباطات به ارزش ۱۷۴ میلیارد ریال و فلزات اساسی به ۱۱۴ میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص داد.
در رده چهارم، گروه شیمیایی با معاملاتی به ارزش ۶۹ میلیارد ریال جای گرفت. گروه فراورده های نفتی با معاملاتی به ارزش ۶۰ میلیارد ریال نیز رده پنجم را از آن خود کرد.
شاخص فرابورس نیز در معاملات امروز، ریزشی شدید داشت به طوری که ۱۳ واحد افت کرد و به رقم ۹۳۷ واحد رسید.
تعداد۴۱۷ هزار سهم و اوراق بهادار به ارزش ۲ هزار و ۵۱۶ میلیارد ریال امروز در ۱۹۳ هزار نوبت خرید و فروش شد.
بخش عمده معاملات امروز به عرضه اولیه سهام شرکت ولشرق (لیزینگ ایران و شرق) تعلق داشت.